reviseren of nieuw motortje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by challenger72 »

ja zink is goed
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by FritsVrolijk »

challenger72 wrote: Thu May 23, 2019 10:08 pm ja zink is goed

Dacht ik al vandaar dat ik die meuk erbij gegooid heb

Bij de eerste beste beurt koop ik dan wel olie met een hoog zink gehalte af fabriek

Bijna weekend dus we kunnen weer lekker rommelen in de Garage


En nu alles toch goed blijkt te zijn ook met meer plezier :P
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by Grasmusen »

Haai,

Kendall Motoröl 20w 50 , GT-1 Competition Liquid Titanium dat is goeie olie. Gaat je olie druk ook van omhoog. ;)
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by Bromgabber »

Ja, of krijg je juist lekken van omdat de druk te hoog word voor de oude keerringen en pakkingen.
Ik gebruik zelf Lucas 10w40 via AJ Speedshop, heeft een hoger zink gehalte.
Meeste olie die verkocht word staat niet duidelijk op hoeveel zink etc erin zit.

Wat betreft stugge vering is er ook van alles mogelijk, net hoever je wil gaan.
Vermoed dat er bladveren onder zitten?
Ombouw naar luchtvering is bijvoorbeeld een mogelijkheid.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by cees V8 »

Als je blok vastloopt omdat je olie druk te laag is, is het toch vroeg genoeg voor een revisie? Bij een echte revisie wordt toch alles vernieuwd en opnieuw geslepen en gehoond.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by Corp »

Grasmusen wrote: Thu May 23, 2019 11:19 pm Haai,

Kendall Motoröl 20w 50 , GT-1 Competition Liquid Titanium dat is goeie olie. Gaat je olie druk ook van omhoog. ;)
Raar. De druk is een factor van het pompend vermogen tegen restrictie en t verlies door de toleranties (lekken). In principe zou tussen iedere 10w40 de druk niet significant mogen veranderen bij gelijke temperatuur. Wat is er zo speciaal aan deze olie?
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by FritsVrolijk »

cees V8 wrote: Fri May 24, 2019 7:50 am Als je blok vastloopt omdat je olie druk te laag is, is het toch vroeg genoeg voor een revisie? Bij een echte revisie wordt toch alles vernieuwd en opnieuw geslepen en gehoond.
Je hebt helemaal gelijk Cees :thumbs:
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by FritsVrolijk »

Bromgabber wrote: Thu May 23, 2019 11:26 pm Ja, of krijg je juist lekken van omdat de druk te hoog word voor de oude keerringen en pakkingen.
Ik gebruik zelf Lucas 10w40 via AJ Speedshop, heeft een hoger zink gehalte.
Meeste olie die verkocht word staat niet duidelijk op hoeveel zink etc erin zit.

Wat betreft stugge vering is er ook van alles mogelijk, net hoever je wil gaan.
Vermoed dat er bladveren onder zitten?
Ombouw naar luchtvering is bijvoorbeeld een mogelijkheid.
Daar gaan we ons eens in verdiepen brommert Het is nu echt een drama dat rijden zonder lading dus dat moet echt anders .


Weet niet wat het werk is en de kosten maar dat gaan we uitvogelen
Grasmusen
Posts: 306
Joined: Mon Apr 29, 2019 9:31 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by Grasmusen »

Corp wrote: Fri May 24, 2019 12:23 pm Raar. De druk is een factor van het pompend vermogen tegen restrictie en t verlies door de toleranties (lekken). In principe zou tussen iedere 10w40 de druk niet significant mogen veranderen bij gelijke temperatuur. Wat is er zo speciaal aan deze olie?

20W50 of 10W40 is wel degelijk een viscositeits verschil. En dan ook nog bij een andere temperatuur index. Plus dat de olie niet echt speciaal is maar wel dat er verhoudingsgewijs voldoende zink aanwezig is. Zink is geen tovermiddel maar een noodzaak voor oude motoren met flattappet nokken assen.
En kendall heeft gewoon een betaalbare goeie olie in de markt gezet. De hoeveelheid zink in de moderne motor olie is verlaagd om dat anders de catalysator sneuvelt. Verder kan voor een oudere motor een wat dikkere olie geen kwaad, wel goed warm rijden natuurlijk. :cool:

Groeten G
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by Wilf »

Van 20w50 in m’n net ingereden 318 in een W200 gingen mijn lifters chronisch tikken. Ook nadat ik weer terug ging op 10w40. Te hoge druk is ook niet goed; stroperige olie wordt dan niet door de rest van de motor gepompt maar bouwt tegendruk op tov pomp.

Om lekkerder te rijden moet je gewoon vaker verhuizen. M’n W200 reed destijds het lekkerst als de bak was gevuld met huisraad.

Ik heb nu een auto van 1750kg met airride achter, leuk speelgoed maar dat rijdt vele malen stugger en hobbeliger nog. Maar dat komt wellicht ook omdat ik m op 50 psi moet zetten om uberhaupt de weg op te kunnen :D
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by FritsVrolijk »

Het oliedruk verhaal is mij nu duidelijk paniek om niks in mijn geval


Rij nu met de goede olie en als extra een fles Lukas en Stp zink erbij dat stroperige goedje van Lukas

Ga me nu concentreren op de carb en ontsteking omdat hij nog niet echt lekker loopt

Dat mijn Trukkie klappert omdat er geen lading in zit is ook wel een ding maar ook weer begrijpelijk om dat hij gebouwd is om afgeladen te worden met Meuk


Wel nog even gekeken om de boel is om te bouwen maar dat zijn toch wel erg dure en grote ingrepen


Vandaag gaan we we lekker rommelen in de Garage omdat ik persoonlijk het sleutelen leuker vindt dan het ermee rijden is dat dus leuk tijdverdrijf :D


Als me oliedruk meter echt op nul staat bij warme motor meld ik me weer in deze haha

Fijn weekend iedereen en Thanks voor het mee denken Toppy :thumbs:
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by boyanka »

Waarom haal je er niet een bladveer van tussen om extra comfort te verkrijgen?
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by rene74monte »

precies , en die balgjes kosten ook geen drol , je hebt ook helemaal geen compleet airride systeem nodig , dat spul is zo wie zo veel te duur als je het als pakket koopt , ze zijn helemaal gek geworden :-)
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: reviseren of nieuw motortje

Post by FritsVrolijk »

boyanka wrote: Sat May 25, 2019 8:57 am Waarom haal je er niet een bladveer van tussen om extra comfort te verkrijgen?
Nooit over na gedacht dat is natuurlijk ook nog een optie

Hopelijk een die goed zelf te doen is zonder gevaar voor eigen leven haha :thumbs:
Post Reply