Kloppen in motor

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Kloppen in motor

Post by Wilf »

Ik ben toch benieuwd naar de hier aanwezige kennis:

Ik heb een 1949 Buick Super met Dynaflow en de OHV L8. Deze motor loopt mooi, stabiel, soepel en start goed. Compressie is goed (voor zover deze blokken compressie hebben :D).

Het koelsysteem van het blok is doorgespoten, nieuwe waterpomp geïnstalleerd, radiateur vernieuwd, thermostaat nieuw en hij loopt niet warm. Thermostaat werkt echt keurig, tijdens het rijden kan niets de temperatuur beïnvloeden.

Carburateur heb ik gereviseerd, er zit een nieuwe (duurste) dikke koperen pakking tussen blok en spruitstukken, olie wordt regelmatig vervangen, ik tank 95 en voeg lvv toe.

Brandstofpomp is electrisch en zit vlakbij tank op het laagste punt. Mechanische pomp is verwijderd.

Als ik een keer stil heb gestaan vliegt uiteraard de temperatuur omhoog (mechanische meter). Als ik dan binnen 5 tot 30 minuten weg wil rijden slaat hij niet aan door vapor lock / kokende benzine die in inlaat stroomt. Dat kan ik ondervangen door voor ik hem uit zet de brandstofpomp uit te schakelen. Zodra hij wel aanslaat zakt onmiddellijk de temperatuur naar de thermostaatwaarde, dus dat is allemaal pico bello.

Dat is het grootste probleem niet. Dat is het volgende: Na het weer rijden na stilstaan komt er uit het blok bij optrekken een klop, een diepe klop alsof iemand tegen een oude houten kasteeldeur klopt. Deze wordt erger hoe meer gas je geeft en accelereren naar 80km/u is dan een niet zo’n fijn gevoel. Hoe minder gas ik geef hoe zachter de klop en met gas los hoor je niks.

Nou kom ik er niet achter wat het is: detonatie? Dat ergens in het blok een koelleiding toch verstopt zit? Bij stilstand hoor je uit het blok ook ergens een pisstraaltje dat klinkt als een opa die boven een urinoir hangt. 98 tanken helpt in ieder geval niet. En deze motoren hebben een compressie van 1:5,5 uit mijn hoofd, dus die horen zelfs op de meest beroerde benzine nog te lopen.

Is het een krukaslager? Sommigen zeggen dat dat juist te horen moet zijn met gas los…?

Is het iets anders wat ik over het hoofd zie? Kantelende zuiger? Het klinkt in ieder geval als één zuiger na ontsteking gezien de relatie met toerental en hoeveelheid kloppen.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Kloppen in motor

Post by BigBlockMopar »

Drijfstanglager.
Oliedruk kakt in bij stationair draaien of stilstand. Helemaal bij (nog) warmere motor, dan is de olie dunner en kan de pomp, evt. door slijtage, de dunne olie moeilijker op/doorpompen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Kloppen in motor

Post by Corp »

Trek 1 voor 1 de bougies eraf. Gaat bij 1 het bonken weg dan heb je daar een verrot lager. WBT de brandstof.... retoursysteem aanleggen. Altijd koude peut
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Kloppen in motor

Post by hemi »

BigBlockMopar wrote: Mon May 06, 2019 11:56 am Drijfstanglager.
Oliedruk kakt in bij stationair draaien of stilstand. Helemaal bij (nog) warmere motor, dan is de olie dunner en kan de pomp, evt. door slijtage, de dunne olie moeilijker op/doorpompen.

Maar dan moet hij het toch ook bij koude motor doen?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Kloppen in motor

Post by Corp »

Kan trowens zomaar een bout vd koppelomvormer zijn of een scheur in de flexplate
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Kloppen in motor

Post by rene74monte »

misschien verstandig een een elektrische fan te gaat gebruiken?
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Kloppen in motor

Post by boyanka »

Hoe is de oliedruk?
Je kunt ook eens een nieuw olie filter steken en de oude eens open knippen en naar metaal deeltjes kijken
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Kloppen in motor

Post by FritsVrolijk »

gooit er een fles Lukas in ???
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Kloppen in motor

Post by Wilf »

Oliedruk is goed, wellicht zelfs iets aan de hoge kant. Ik gebruik Classic 15w40 olie als ik me niet vergis. Stationair net links van midden van normaal, op toeren richting top van normaal bereik.

Bougies lostrekken zou een goede optie zijn, ik zou dan beginnen met de achterste want dat is altijd de lastigste cilinder voor olie natuurlijk. Nadeel is wel dat ik dat moet doen als de motor warm is en ik dan rijdend moet testen en goed moet luisteren. Dat moment wordt die cilinder wel van olie ontdaan door onverbrande benzine. Maar goed, als het stuk is moet hij toch uit elkaar.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Kloppen in motor

Post by MotiV8 »

Dat pisstraaltje wat je hoort kan ook het over koken van de carb zijn. Phenolic spacer tussen de carburateur en spruitstuk als isolator doet al wonderen.
Retourleiding van af de carburateur zou mooi zijn. Vanaf de drukregelaar heeft dat weinig zin. Stilstaande benzine in een doodlopend eind van een stuk brandstofleidng die vapourlockt krijg je dan niet weg gespoeld. In dit geval zal de druk regelaar het zien als "systeem op druk" dus alles gelijk by-passen terug naar de tank. ( een luchtbel die heet word heeft ook druk opbouw).

In dit geval kan een arm mengsel door een tekort aan brandstof het kloppen veroorzaken ( detonatie). Wellicht dat vlotterniveau wat verhogen wat uitkomst brengt.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Kloppen in motor

Post by Wilf »

Pisstraaltje hoor ik in het blok (aan de kant waar de carb en in- en uitlaat niet zit; kant van bougies, ontsteking en klepstelen).

Ik heb de carb redelijk stock afgesteld, vlotter íéts lager ivm moderne benzine (kookt over) en aangezien de benzine ook overkookt bij stilstand verwacht ik dat de vlotter niet hoger moet.

Detonatie had ik zelf ook steeds in gedachte (wishful thinking misschien ook) en het zou natuurlijk alsnog kunnen dat door de extreme hitte onder de kap de achterste cilinder te arm loopt. 98 met lvv helpt in ieder geval niet.

Zat ook te denken om extra computerfans te plaatsen bij de portholes om de hitte uit de motorkap te krijgen (het kan namelijk echt nergens heen en blijft onder de bolle motorkap steken).
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Kloppen in motor

Post by rene74monte »

zoals ik al zei zet er een elektrische koelfan op
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Kloppen in motor

Post by Wilf »

Moet ik dan niet de lucht evacueren ipv te circuleren? Daarom dacht ik ook aan 6 fans bij de portholes want dat is eigenlijk de enige plek waar lucht naar buiten kan.

Auto is overigens nu nog 6v (wordt nog 12v in de toekomst).
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Kloppen in motor

Post by boyanka »

Je kunt proberen een blazer te nemen
Ik heb een paar bussen en 1 daarvan kwam uit Koeweit en die had een blazer
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Kloppen in motor

Post by rene74monte »

de lucht waait toch gewoon langs je blok en langs de onderkant van de auto? normaal gesproken is een motorruimte zo gemaakt dat het als een soort windtunnel functioneert , hij koelt gewoon niet genoeg , zal ook wel een boel roestrotzooi in het blok zitten aangezien ze er vroeger gewoon water in deden , was bij mij tenminste wel zo , had altijd problemen met de koeling , ben blij dat ik er vanaf ben
Post Reply