Starten na 7 maanden

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Starten na 7 maanden

Post by Eelke »

Hallo allen,

Ik ben van plan vanavond mijn Cadillac Coupe Deville (1977) weer op te halen uit de stalling. Hij heeft dan bijna 7 maanden stilgestaan. Voor mij is dit de eerste winterstalling, dus ik heb de auto nog nooit na zo''n lange periode van stilstand gestart. Het is een auto met carburateur. Ik heb deze auto afgelopen zomer bijna dagelijks gebruikt, en ik had nooit problemen met starten o.i.d. Gewoon een betrouwbare auto dus, maar toch vind ik het wel een beetje spannend.

Een paar vraagjes:

De benzinetank is voor 90% gevuld, met benzine die dus ook bijna 7 maanden oud is. Wat zijn jullie ervaringen met oude benzine? Heeft het veel zin om voor / vlak na het starten er nog wat nieuwe benzine bij te tanken?

Daarnaast zie ik op internet "cold start" filmpjes waar de eigenaren vaak meedogenloos op het pedaal lopen te pompen, soms wel tientallen keren. Anderen houden het gaspedaal half ingedrukt tijdens het starten. Normaliter, bij dagelijks gebruik, druk ik het pedaal 1 keer in en laat hem dan langzaam helemaal opkomen om vervolgens de sleutel om te draaien. Dit was eigenlijk altijd genoeg om goed te starten. Hoe anders is dit proces na 7 maanden stilstand?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen. Alvast bedankt!


Eelke
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Starten na 7 maanden

Post by mercury1970 »

Benzine zal geen probleem geven (behalve dattie snel verdwijnt), zorg dat je accu goed opgeladen is, anders is het waarschijnlijk einde verhaal als je hem gaat belasten, zonder extra oplading !
Voor het starten een of twee keer het gaspedaal induwen (dit aktiveert de choke) dan een paar sekonden de sleutel omdraaien, start ie niet , dan ff wachten ipv eindeloos doorstarten. Succes!
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Re: Starten na 7 maanden

Post by Eelke »

mercury1970 wrote: Thu Apr 18, 2019 12:45 pm Benzine zal geen probleem geven (behalve dattie snel verdwijnt), zorg dat je accu goed opgeladen is, anders is het waarschijnlijk einde verhaal als je hem gaat belasten, zonder extra oplading !
Voor het starten een of twee keer het gaspedaal induwen (dit aktiveert de choke) dan een paar sekonden de sleutel omdraaien, start ie niet , dan ff wachten ipv eindeloos doorstarten. Succes!
Bedankt voor je antwoord! Goede tip om tussendoor even te wachten.

De accu heb ik de afgelopen maanden aan de druppellader gehad, die zou tussen de 95 en 100% moeten zijn.

Heeft het trouwens zin om mezelf te bewapenen met een flesje wd-40 als hij toch niet zo makkelijk start?
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Starten na 7 maanden

Post by camaro67 »

Gewoon starten en rijden met dat ding :D
Het zal even iets langer duren eer hij aanslaat,
bij rond tornen van de motor zal hij even de benzine leiding en de vlotterkamer van de carb moeten vullen met benzine .
als hij gewoon in goede conditie is moet er niets aan de hand zijn.

Gr.Joop
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: Starten na 7 maanden

Post by RobDodge »

Wat wil je met WD-40 bereiken dan?

Ik zou een beetje benzine in de carburateur gieten en starten.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: Starten na 7 maanden

Post by FritsVrolijk »

Remreiniger zal hij bedoelen En jeb dat werkt :)
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Starten na 7 maanden

Post by rene74monte »

ja , gewoon starten inderdaad , waarom doen mensen altijd zo moeilijk als een auto een poosje stil heeft gestaan , nergens voor nodig
Eelke
Posts: 31
Joined: Mon Jul 17, 2017 4:39 pm

Re: Starten na 7 maanden

Post by Eelke »

rene74monte wrote: Thu Apr 18, 2019 5:12 pm ja , gewoon starten inderdaad , waarom doen mensen altijd zo moeilijk als een auto een poosje stil heeft gestaan , nergens voor nodig
Bedankt voor je input René. De reden dat ik daar "zo moeilijk over doe" is dat ik, in tegenstelling tot jou, voor gisteren niet de kennis had dat het nergens voor nodig is.

@de rest: Dat gezegd hebbende bleek het inderdaad nergens voor nodig en mag ik me nu ook tot een illuster rijtje met o.a. camaro67 en rene74monte scharen. Het was starten en rijden.

Bedankt voor jullie input en vele plezierige kilometers toegewenst!
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Starten na 7 maanden

Post by camaro67 »

;) :thumbs:
Gr Joop
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Starten na 7 maanden

Post by SRB12 »

Mooi :-)
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Starten na 7 maanden

Post by rene74monte »

ik heb een pontiac gehad die een jaar of 40 niet had gereden , benzine er boven in gegooid en starten dat ding :-) mooi dat hij het gewoon weer doen , ( wist ik wel :-) )
Post Reply