Laag hoog schakeling radiateurventilator
Laag hoog schakeling radiateurventilator
Hallo allemaal
Weer eens een vraag.
Ik heb een koelventilator van een Peugeot 206 met AC gekocht, deze is vrij groot zodat nagenoeg de hele radiateur bedekt is.
De ventilator heeft een stekker met 2 aansluitingen. Nu wil ik graag gebruik maken van een laag hoog schakeling, de temperatuur voeler heb ik al, nu alleen de vraag hoe sluit je zoiets aan.
De meest toegepaste serie / parallel schakeling werkt niet, ik heb maar ruimte voor één ventilator.
De donor auto heeft een dikke weerstand hier voor, maar dat vind ik niet zo'n goede oplossing. Deze moet in de wind hangen om de warmte kwijt te raken.
Heeft iemand een tip voor een laag hoog schakeling zonder dikke weerstand voor een enkele ventilator?
Bedankt,
Nick
Weer eens een vraag.
Ik heb een koelventilator van een Peugeot 206 met AC gekocht, deze is vrij groot zodat nagenoeg de hele radiateur bedekt is.
De ventilator heeft een stekker met 2 aansluitingen. Nu wil ik graag gebruik maken van een laag hoog schakeling, de temperatuur voeler heb ik al, nu alleen de vraag hoe sluit je zoiets aan.
De meest toegepaste serie / parallel schakeling werkt niet, ik heb maar ruimte voor één ventilator.
De donor auto heeft een dikke weerstand hier voor, maar dat vind ik niet zo'n goede oplossing. Deze moet in de wind hangen om de warmte kwijt te raken.
Heeft iemand een tip voor een laag hoog schakeling zonder dikke weerstand voor een enkele ventilator?
Bedankt,
Nick
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
Je zou misschien iets kunnen maken met een duty cycle signaal om de eerste stap langzamer te laten draaien en rechtstreeks 12volt voor de tweede stap.
Maar of dat zo even te maken is weet ik niet ivm de ampères die de koelvin op slurpt..
Maar of dat zo even te maken is weet ik niet ivm de ampères die de koelvin op slurpt..
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
het hangt inderdaad af van hoeveel stroom de fan trekt, of je een DC motorregeling kunt gebruiken.
mijn ervaring is dat ze allemaal toch kapot gaan.
ik zou hem gewoon of volle snelheid laten draaien, dan draait ie ook korter uiteraard.
wil je perse 2 snalheden, dan toch maar de originele weerstand in de wind hangen.
mijn ervaring is dat ze allemaal toch kapot gaan.
ik zou hem gewoon of volle snelheid laten draaien, dan draait ie ook korter uiteraard.
wil je perse 2 snalheden, dan toch maar de originele weerstand in de wind hangen.
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
Hoeveel amp trekt t ding? Je zou t met een simpele ballast kunnen proberen. Of het t uithoudt... geen idee... zo niet te zeggen
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
Als ik het zekeringen schema mag geloven moet er een 40A zekering in.
Nu heb ik al zo'n ballast weerstand erbij, maar dat ding wordt erg heet.
Misschien is idd de beste optie alles meteen op 100% laten draaien en dan maar wat sneller uit.
Als ik zoiets als DIT zie denk ik niet dat dit onder een motorkap moet zitten.
Nu heb ik al zo'n ballast weerstand erbij, maar dat ding wordt erg heet.
Misschien is idd de beste optie alles meteen op 100% laten draaien en dan maar wat sneller uit.
Als ik zoiets als DIT zie denk ik niet dat dit onder een motorkap moet zitten.
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
precies, ik heb er al een paar geprobeerd, ook van alie, allemaal kapot gegaan in notime.
een echt goede zou het wel uithouden, maar die kost meer 50 euro.
een echt goede zou het wel uithouden, maar die kost meer 50 euro.
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
zou er niet van staan te kijken dat zo`n ding van de alie het prima doet hoor ,
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
Misschien moet ik de vraag anders stellen.
Weet iemand een grote 2 standen duw ventilator? Bv zo'n taurus ventilator, maar dan in duw uitvoering.
Weet iemand een grote 2 standen duw ventilator? Bv zo'n taurus ventilator, maar dan in duw uitvoering.
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
Plus en min omdraaien op de koelvin zodat hij de andere kant op draait, dan ga je toch van trek naar duw.
Of zie ik dat verkeerd?
Of zie ik dat verkeerd?
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
Nee dat klopt wel, maar de geometrie van de vinnen werkt niet mee, die zijn daar niet voor gemaakt. Dan is de ventilator veel minder efficiënt.
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
Klopt, als je die universele rechte ventilator bladeren hebt kun je deze omdraaien. Maar de gebogen bladen verliezen te veel rendement.
Ik kom ook nog een BMW e36 met airco tegen, deze zou misschien wel passen en heeft 2 snelheden.
Ik kom ook nog een BMW e36 met airco tegen, deze zou misschien wel passen en heeft 2 snelheden.
-
- Posts: 55
- Joined: Sun Apr 25, 2010 1:38 pm
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
Dit ziet er bruikbaar uit. Welke koelventilator heb je gebruikt?
-
- Posts: 55
- Joined: Sun Apr 25, 2010 1:38 pm
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
Kenlowe gekocht bij specialpartz maar werkt met iedere dual speed fan
je kan ook alles uit een volvo 850 halen ben je in een keer klaar
je kan ook alles uit een volvo 850 halen ben je in een keer klaar
Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator
interessant dit en waar kan je die dual fan switch / sensor i.c.m. met de adapter?