Laag hoog schakeling radiateurventilator

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by Nick_nl »

Deze vraag snap ik niet helemaal.
Mijn idee is om een temperatuurvoeler van een Peugeot 205 GTI te gebruiken. Deze heeft 2 schakelpunten. 87-83/92-88 (valeo 819770) En dan een montage sok op de radiateur te laten lassen.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by rene74monte »

ja , maar die dubbele voelers zijn volgens mij bedoeld om 2 ventilatoren mee aan te sturen en niet 1 ventilator , ik ken het tenminste niet anders
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by apmain »

weet niet of Nick_NL het over mijn vraag had maar ik heb ondertussen een volvo fan setup gekocht maar moet nu nog een dual temp sensor/switch hebben. Er zijn op internet verschillende websites die dit beschrijven en gebruiken een BMW fan switch met dual temp maar die angle connector (#61131378412) die ze gebruiken is niet meer te krijgen.

https://www.cherokeeforum.com/f67/tauru ... ow-214815/
skylark2002
Posts: 55
Joined: Sun Apr 25, 2010 1:38 pm

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by skylark2002 »

Ik heb inderdaad die van een BMW 318 gebruikt en dan 80-88 graden
SKTOO 61318-361787 Koelvloeistof Temperatuur Schakelaar/Fan Schakelaar Voor BMW-318i 318ti Z3, radiator 80-88 Graden OE Nummer 1378073,6131137807
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by apmain »

oke ik twijfel tussen de
BMW P/N 61318361787 -- Temperature Switch, radiator fan 180°/195°
BMW P/N 61311378073 -- Temperature Switch, radiator fan 195°/ 210°
die 2e wordt vaker gebruikt maar ik weet niet wat verstandig is voor een chevy 350 blok

Hoe heb je die gemonteerd via zo'n adapter in de waterslang of getapt in de radiateur of rechtstreeks in het blok?
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by David - 71 camaro »

Heb twee liggen:

1) Nieuw & ongebruikt Dual speed regelaar van Flex a Lite, Instelbaar
Image

2) Gebruikte Volvo dual speed relay met sensor en als ik me goed kan herinneren een bung om in je rad te lassen.
Image

Hoor wel als je interesse hebt.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by apmain »

Ik heb al een volvo dual speed relay zoek alleen nog een sensor
skylark2002
Posts: 55
Joined: Sun Apr 25, 2010 1:38 pm

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by skylark2002 »

Ik heb hem gesoldeerd in de radiateur en heb BMW P/N 61318361787 -- Temperature Switch, radiator fan 180°/195° gebruikt.
Die adapter in de waterslang kan je ook doen volgens mij kan je die bij specialpartz kopen.
cees V8
Posts: 227
Joined: Fri May 13, 2011 11:45 pm

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by cees V8 »

https://www.shop.perma-cool.com/19126-S ... -19126.htm

Als voorbeeld heb ik ongeveer het zelfde type toegepast als zichtbaar in boven staande link op m’n sub en in de beschrijving stond zowel duwend als trekken mogelijk, maar met inleveren van koel vermogen in de duwende montage.
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by apmain »

voor het solderen moet je zeker de radiateur uitbouwen en horizontaal hebben om een goede soldering te krijgen toch?
of is er een andere methode om er schroefdraad plug in te krijgen?
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by Robin_Chevelle »

Ik had die Dual speed regelaar van Flex a Lite 31165, wat een bagger zooi. Zo'n China fan doet het er prima op.
maar een "echte" fan van een Europese auto en hij schakelt domweg niet meer in of je frituurt hem.

Heb nu de duw fan's van een Renault Espace. 2 stuks, schakelen in op serie 6 volt per stuk en bij de 2de temp schakelen ze parallel (dus ieder 12 volt).
Dit via 3 relais geschakeld met een voeler in de retour slang van de radiateur naar de waterpomp.

De temp. van de voeler ligt eraan waar je hem plaatst en hoeveel graden thermostaat je heb.
Intake, kop, ingaande radiatorslang of uitgaande slang. Heb voor de uitgaande slang gekozen en ze schakelen erg rustig in en uit.
Moet zeggen, hij is nog nooit doorgeschakeld naar de parallel stand. De hele koeling setup is ruim voldoende om mijn bbc 396 koel te houden.

De sensor die ik heb schakelt op: 1ste stand 87 in en 82 uit 2de stand 92 in en 87 uit.
Heb er een 82 graden thermostaat in.

Doe je de sensor aan de ingang zijde van je radiator moet je hogere temperaturen kiezen.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by Robin_Chevelle »

Dit is de schakeling die ik heb:

Image
apmain
Posts: 144
Joined: Thu Dec 08, 2011 9:25 am

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by apmain »

thanks heb je de spullen bij specialpartz gekocht?
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by Robin_Chevelle »

apmain wrote: Tue Feb 12, 2019 1:53 pm thanks heb je de spullen bij specialpartz gekocht?
Ja, klopt :thumbs:
Alleen de sensor niet, die komt bij de plaatselijk automaterialen zaak vandaan ivm de in/uit schakel temperaturen die ik wilde.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Laag hoog schakeling radiateurventilator

Post by SRB12 »

Waar halen jullie die stekkers vandaan? Ik heb al een ventilator (zo'n Taurus geval) en overweeg een Volvo controller te halen, maar dan heb je de stekkers nog niet. Ik vermoed dat dat industrie standaarden zijn, maar hoe kom je daar achter? Ik vind het ook geen gezicht om er van die universele dingetjes op te schuiven.
Post Reply