Wieldoppen polijsten

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Wieldoppen polijsten

Post by Wilf »

Ondanks diverse YouTube tutorials en aan de gang met Commandant 5, een Dremel met polijstpasta en ook superfine schuurpad krijg ik het niet goed voor elkaar om een glimmende krasvrije wieldop bij elkaar te poetsen.

Nou gaat het bij YouTube vooral mis bij hun productkeuze omdat in de VS andere middelen bestaan.

Daarom hier de vraag: hoe krijg je doppen mooi en krasvrij? De krassen die ik weg wil hebben zijn vooral poetskrasjes (ondiep) al zitten op sommige wieldoppen ook iets diepere krassen en deukjes.

Image
Last edited by Wilf on Tue Dec 11, 2018 7:01 pm, edited 1 time in total.
Elroy
Posts: 103
Joined: Thu Nov 02, 2017 8:05 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by Elroy »

Meguiars Metall polish heb ik wel eens op mijn jukebox gebruikt, ging redelijk goed voor kleine krasjes. Grote krasjes vergeet het maar!
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by BigBlockMopar »

Gewoon Zilverpoets
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Wieldoppen polijsten

Post by Jeroen_Sp »

in lagen opbouwen, eerst natschuren (500-1000-2000-3000) dan afwerken met een polijstpasta.
Zo doe ik het meestal.

Je begint met 500 om de diepere krassen eruit te krijgen. Als ze echt diep zijn zal je grover moeten. Hoe grover je gaat echter hoe meer werk het is.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by Wilf »

Ok, meer schuurpapier halen dus 😊
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by gert »

wat wil je nou poetsen, velgen of wieldoppen, en welk materiaal?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by Wilf »

De wieldoppen, ze zijn 68 jaar oud dus ik denk dat het RVS is, geen idee of er een coating op zit.

[edit]
Ik zag net pas dat ik velgen had getypt in het eerste bericht, vandaar je vraag. Hierboven dus het antwoord 😅
[/edit]
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by gert »

ok.
rvs is niet magnetisch, dus dat kun je simpel controleren.
als ze bol zijn is polijsten heel goed mogelijk met een snel draaiende lappenschijf icm een polijstvet.
ga nooit met schuurpapier aan de gang, die krassen krijg je er nooit meer uit!
dat vet is er in staven van grof naar fijn.
als je daar geen goede machine voor hebt zou je het kunnen uitbesteden bij een metaalslijperij.
met de goede spullen is het een fluitje van een cent
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by Wilf »

Ik heb een Dremel en heb het met de polijstschijven en pasta daarmee geprobeerd, dat schoot niet op (geen verandering te zien na lange tijd, wel met tussenpozen tegen hitte). Ik had het ook geprobeerd met de hand (doek met commandant 5). Ben een aantal uur bezig geweest op een klein stukje op één wieldop zonder veel resultaat dus.

Ik kan dus het beste een lappenschijf voor een schroefmachine kopen en goede polijstmiddelen. Belgom voor chroom en alu heb ik ook niks aan zeker? Heb ik ook nog staan 😅
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by gert »

lappenschijf is het beste ja, maar je moet er wel een goeie motor 1,5 a 2 pk, voor hebben om je dop tegen die schijf te drukken
een boormachine is niks, laat staan een dremeltje
ik heb ooit zo'n ding aangeshcaft voor rvs polijstwerk aan me harlie, oa te koop bij HBM machines.
je mag wel een keer een stukje bij mij proberen.....(utreg)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by Wilf »

Oh, zojuist geprobeerd en de wieldoppen zijn magnetisch. Nou kan RVS ook magnetisch zijn als het niet hoogwaardig is (wat ik me voor kan stellen bij 68 jaar oude techniek), of het is verchroomd staal. De achterkant is mat metaalkleurig, geen roest te zien.

Ik woon zelf in de buurt van Utereg dus ik zou graag langskomen om te kijken wat mogelijk is, zou top zijn!
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by gert »

ik stuur je een pb
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Wieldoppen polijsten

Post by Jeroen_Sp »

Als het chrome is dan zeker niet met schuurpapier aan de gang gaan! Die dunne laag ben je dan zo door heen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by Corp »

Dremel 🙄 daar begint t al. Opgevoerde nagelvijl. Een echte polijst borstel heeft een flinke electromotor op 380v en dan nog is het een krachtig en smerig klusje. Uitbesteden
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Wieldoppen polijsten

Post by Wilf »

Ja ik ben geen polijstkenner, ik heb bij toeval deze zomer iets gepolijst met de hand en dat is waarschijnlijk omdat het aluminium is (en dat polijst supermakkelijk blijkbaar). Ik was een lelijk afgebladderde olievuldop aan het voorbehandelen om te spuiten (fijn schuren) en op een gegeven moment glom dat ding als een malle!

Van dit (oranje ding):

Image

Naar dit:

Image

Wist ik veel dat chroom of RVS veel meer geweld kosten :P
Post Reply