visco koeling ombouwen naar elektrisch

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by hemi »

Ik wil dus mijn visco fan gaan demonteren en een elektrische plaatsen.
Dit heb ik nog nooit gedaan dus daarom vraag ik om jullie advies.
Kan ik gewoon de visco fan eraf laten of moet er iets afgedekt worden?
Welke elektrische fan kan ik het beste kopen en waar is die te koop?
Mag de windtunnel er ook af?
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by Robin_Chevelle »

Zijn 1001 mogelijkheden.

Persoonlijk zou ik van een europese auto op de sloop een goede koelfan setup kopen die je mooi voor of achter je radiator kan hangen. Denk aan een Renault of Mercedes, of één of andere bestelbus.
Duwen (dus voor de radiator) of trekken (dus in de motorruimte achter de radiator). Zijn de meningen ook over verdeeld. Zijn mensen die zeggen dat als je ze ervoor hangt het de lucht die door de radiateur komt blokkeert, tja dat klopt, maar als je ze erachter hangt komt die zelfde luchtstroom nadat die door je radiateur is gegaan ook niet verder omdat die geblokkeerd wordt door de fan die erachter hangt... (naar mijn idee dan, helemaal als je die fan dan ook nog in een kap,plaat of windtunnel bouwt). En genoeg auto's hebben ze af fabriek ervoor.

Heb zelf in mijn 70er Chevelle de dubbele koelfan van een begin jaren 90 renault espace. Duw setup. Dingen zijn super stil en verplaatsen meer lucht dan de dure merken... Blijf aub weg van de chineze dingen, die maken gigantisch veel lawaai en verzetten amper lucht. Die ik heb zijn zo efficiënt dat ik geen windtunnel of wat dan ook nodig heb. Heb ze tussen de grille en radiator, daardoor mooie lege motorruimte.

Had ze eerst geschakeld via een dure Derale controller, schakelde ze in op 60% en liep door naar 100% naar mate de motor nog warmer werd. Werkte voor geen meter en frituurde de controller omdat hij de stroom (Ampère) van de fans niet aankon. Was ook erg zenuwachtig met in en uitschakelen met de voeler bij de inkomende slang in de radiateur.
Nu domweg een relais schakeling met 3 relais. eerste trap de 2 fans in serie (6volt per stuk) 2de trap parallel (12 volt per stuk). Geschakeld met een voeler in de retour slang van de radiateur naar de waterpomp.
Persoonlijk (mijn mening) vind ik het ideaal, ze schakelen heel rustig aan en uit. Heb nog nooit gehad dat ze door schakelen naar de 2de stand. Op halve kracht hebben ze al voldoende capaciteit.

Let op, het ligt eraan waar je de zender plaatst, wat voor in en uitschakel temp. je neemt. Als je hem bovenin de radiateur doet zijn de temperaturen hoger dan onderin. Ik heb de zender onderin en die schakelt in op 87 graden, uit op 82 graden. 2de trap schakelt in op 92 graden en uit op 87 graden. Mijn thermostaat is 180 graden fahrenheit (82 graden celcius).
Schakeling via plaatje hieronder.

Op mijn testbok heb ik 2 fans van een AMG mercedes, ze zijn maar 20cm per stuk in diameter, duw fans. Kunnen het meer dan genoeg doen. Had ze eerst alleen aan de bovenzijde vast zitten en ze drukten zichzelf los van de radiateur aan de onderzijde door de hoeveelheid lucht die ze verplaatsen.

In mijn G20 busje het ik de visco lekker laten zitten, dat ding heeft zo weinig ruimte in dat hondenhok dat er nu altijd wat lucht langs de motor wordt geblazen.

Image


Met andere woorden, succes ;) :thumbs: even op google zoeken en je krijgt meer ervaringen en ideeën van andere mensen erbij. :)
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by hemi »

Bedankt voor je hulp, hier kan ik wat mee :)
Ik hoef geen dure dingen aan te schaffen dus.
Het betreft trouwens een Chevy G20.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by hemi »

Aangezien ik de Chevy dagelijks ga rijden heb ik besloten om een duurdere en ik hoop ook betere set-up te kiezen.
https://www.flex-a-lite.com/accessories ... ensor.html
Zo te zien kan ik deze sensor in m'n cilinderkop draaien of anders in m'n manifolt.
Er staat nog een corsa in m'n tuin die naar de sloop moet en daar haal ik de ventilator vanaf, als die niet zwaar genoeg is haal ik wel een grotere op de sloop.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by rene74monte »

ik heb nog een visco fin voor je liggen robin , kun je de zooi weer terug bouwen :-) :-)
Worship79
Posts: 545
Joined: Sat Sep 30, 2006 1:01 am

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by Worship79 »

Ik heb destijds de sloopauto met relais en sensor route gekozen. Dubbele fan uit een Focus uit 2000 en een paar relais gescoord uit dezelfde auto voor 20,-

Vervolgens een BMW tempeartuursensor gehaald bij de dealer (Renova, Tilburg) en die met een verloopje (tractorboer) in de inlaat geschroefd. Voordeel van deze sensor is dat hij 2 temperaturen bewaakt; de eerst fan gaat aan bij 91C en de tweede bij 99C.

1x 61 31 1 378 073 € 23,67
1x 61 13 1 378 412 € 1,34 p.s.
2x 61 13 0 007 445 € 4,85 p.s.
1x 61 13 0 007 446 € 5,15 p.s.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by hemi »

Dat doe je netjes, zo'n systeem lijkt me ook veel duurzamer.
Het systeem van flex-a-lite ziet er leuk uit maar ik ben bang dat ze met weerstanden werken en die weerstanden bloedheet worden en doorbranden.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by Wilf »

Robin_Chevelle wrote: Wed Nov 28, 2018 8:37 amHad ze eerst geschakeld via een dure Derale controller, schakelde ze in op 60% en liep door naar 100% naar mate de motor nog warmer werd. Werkte voor geen meter en frituurde de controller omdat hij de stroom (Ampère) van de fans niet aankon.
Allereerst top voor zo’n uitgebreide reactie met veel goede tips. Ik citeer dit stukje omdat ik erg nieuwsgierig ben welke controller dat was. Ze hebben diverse controllers; relaisgestuurd, high amp en PWM. Daarbij gaat het om de specifieke toepassing en juiste combinatie. Hierdoor ben ik extra benieuwd wat en waardoor het stuk ging bij je.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by Robin_Chevelle »

Wilf wrote: Mon Mar 11, 2019 6:18 pm Allereerst top voor zo’n uitgebreide reactie met veel goede tips. Ik citeer dit stukje omdat ik erg nieuwsgierig ben welke controller dat was. Ze hebben diverse controllers; relaisgestuurd, high amp en PWM. Daarbij gaat het om de specifieke toepassing en juiste combinatie. Hierdoor ben ik extra benieuwd wat en waardoor het stuk ging bij je.
Geen punt, goeie vraag. Moest zoeken maar kan niet meer terug vinden welke het precies was.
Was geen relais gestuurde, dat weet ik zeker. Probleem zat hem in de hoge stroom die hij niet aan kon.
Heb ook de flex a lite 31174 gehad, zelfde probleem, brande niet door ofzo maar deed het simpel weg niet met een setje fans die stevig wat ampère trokken. Teste je hem met een eenvoudige china fan deed ie het weer prima.
Was er echt klaar mee, daarom een simpele ouderwetse relais schakeling. Die werkt (tot nu toe) altijd.
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by rene74monte »

tja , en daarom stuur ik met mijn china controller geroon een 40 amp relais aan :-) :-)
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by hemi »

Dank jullie voor al de verhalen en ervaringen.
Ik ga op zoek naar een schakelaar met 2 standen, zoals de BMW schakelaar van Worship79.
Dan 2 relais van 40A kopen en de boel aansluiten.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by hemi »

Deze schakelaar:
Image

En dit verloopje, van m22 naar 3/8
Image
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by Robin_Chevelle »

hemi wrote: Sun Mar 17, 2019 12:17 am Deze schakelaar:
Image

En dit verloopje, van m22 naar 3/8
Image

Waar ben je van plan dat ding te plaatsen?
Door zo'n verloop mis je zeker zo'n 5 graden of meer in verhouding tot 1 die daadwerkelijk in het koelwater (in de stroming van koelwater) zit.

Het is een eigen keuze, maar alles boven de 100 graden vind ik teveel, ongeacht waar in het blok je het meet...
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: visco koeling ombouwen naar elektrisch

Post by hemi »

Ik was van plan om hem bij de thermostaat te plaatsen.
Misschien kan ik hem anders in de cilinderkop doen, of is dat te warm?
Net op de sloop geweest en een dubbele koelvin van een Ford Focus gekocht.
Post Reply