Lpg tanks schakelen.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Wipri1960
Posts: 23
Joined: Mon Dec 16, 2013 8:22 am

Lpg tanks schakelen.

Post by Wipri1960 »

Dames en Heren, goedenavond.
Ik heb 2 lpg tanks in mijn Suburban geplaatst en ik wil deze om en om gebruiken.
Hoe moet ik de afsluiters elektrisch aansluiten?
Doe ik dat op één schakelaar of moet ik er 2 plaatsen?
Ik heb geen benzine tank aan boord dus kan ik de schakelaar die er in zit benutten?
Gaarne tips en/ of schema aub. Alvast dank.
Image

Image

Image
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Lpg tanks schakelen.

Post by BigBlockMopar »

Een simpele 2 of 3-standen schakelaar met gezekerde +-aanvoer en daar vanaf 2 draden naar beide afsluiters.
Waarom wil je uberhaupt om-en-om de tanken leeg rijden? Waarom niet allebei tegelijk?
Wipri1960
Posts: 23
Joined: Mon Dec 16, 2013 8:22 am

Re: Lpg tanks schakelen.

Post by Wipri1960 »

Is geschakelde tanks geen apk eis dan?
Ik dacht dat ze apart geschakeld moesten zijn.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Lpg tanks schakelen.

Post by gert »

apk kijkt helemaal niet naar lpg tanks, alleen de vulleiding.
als je het rdw gekeurd wil hebben zou ik de rdw vragen hoe en wat, dat verschilt nog wel es wie je het vraagt........
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Lpg tanks schakelen.

Post by MotiV8 »

Dacht ook gewoon koppelen met 1 richtingskleppen.
1 vulslang, T stuk naar beide tanks
Twee tanks, twee 1 richtingskleppen, T stuk,1 leiding naar voren.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Lpg tanks schakelen.

Post by BigBlockMopar »

Je hebt ook T-stukken met eenrichtingsklepjes erin.
De eenrichtingskleppen zijn belangrijk, anders kan de ene (warmere) tank, de andere gaan overvullen, waardoor die gaat afblazen.
Wipri1960
Posts: 23
Joined: Mon Dec 16, 2013 8:22 am

Re: Lpg tanks schakelen.

Post by Wipri1960 »

gert wrote: Tue Oct 23, 2018 4:17 pm apk kijkt helemaal niet naar lpg tanks, alleen de vulleiding.
als je het rdw gekeurd wil hebben zou ik de rdw vragen hoe en wat, dat verschilt nog wel es wie je het vraagt........
Hoeft niet naar de RDW. Tanks zijn ipv de oude, lekke tanks. Enige verschil is dat de oude onder de auto gemonteerd zaten.
Wipri1960
Posts: 23
Joined: Mon Dec 16, 2013 8:22 am

Re: Lpg tanks schakelen.

Post by Wipri1960 »

Oké. Terugslag kleppen zijn dus een must, mits ik de tanks niet om en om laat schakelen.
Ik begrijp hieruit dat als ik de tanks apart laat schakelen, ik geen terugslag kleppen nodig heb.
Immers, als ik gescheiden schakel, dan blijft de niet geactiveerde gasklep op de tank gewoon dicht.
Toch?
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Lpg tanks schakelen.

Post by Homer »

Het zou kunnen dat de klep maar in een richting 100% afsluit, en dat is de richting die het lpg stroomt. En een tank naar de andere over hevelen door warmte , heb ik in 15 jaar nog nooit meegemaakt. T-stuk ertussen voor vullen en een T-stuk bij de afname leiding en op alle twee spanning als contact aan is. Gevolg dat een tank het altijd wint van de andere , en leeg rijden altijd op dezelfde manier gebeurd. 80% vulling werkte niet meer, dus met warm weer wel even opletten met vol tanken, 2x een af blazer gehad, wel met 30+ graden.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Lpg tanks schakelen.

Post by Robin_Chevelle »

Ik heb de vulleidingen gewoon gekoppeld met een T-stuk.
De leiding vanaf de afsluiters zit zo'n T-stuk tussen met een afsluiter erin. (kogeltje met veertje eronder).
Heb zoals hier al eerder gezegd een gezekerde plus naar een wisselschakelaar, vanaf de wisselschakelaar naar elke tank een draad. Kan daardoor kiezen welke tank ik eerst leeg rij.
Heb ervoor de draad vanaf het lpg relais gepakt, dus als de motor niet loopt is de afsluiter ook dicht.

Heb deze opstelling omdat ik een grote (80ltr) tank heb die ik volledig leeg rij, de 2de kleinere tank gebruik ik dan om naar bij een pomp te komen (40ltr).
Post Reply