Dames en Heren, goedenavond.
Ik heb 2 lpg tanks in mijn Suburban geplaatst en ik wil deze om en om gebruiken.
Hoe moet ik de afsluiters elektrisch aansluiten?
Doe ik dat op één schakelaar of moet ik er 2 plaatsen?
Ik heb geen benzine tank aan boord dus kan ik de schakelaar die er in zit benutten?
Gaarne tips en/ of schema aub. Alvast dank.
Lpg tanks schakelen.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Lpg tanks schakelen.
Een simpele 2 of 3-standen schakelaar met gezekerde +-aanvoer en daar vanaf 2 draden naar beide afsluiters.
Waarom wil je uberhaupt om-en-om de tanken leeg rijden? Waarom niet allebei tegelijk?
Waarom wil je uberhaupt om-en-om de tanken leeg rijden? Waarom niet allebei tegelijk?
Re: Lpg tanks schakelen.
Is geschakelde tanks geen apk eis dan?
Ik dacht dat ze apart geschakeld moesten zijn.
Ik dacht dat ze apart geschakeld moesten zijn.
Re: Lpg tanks schakelen.
apk kijkt helemaal niet naar lpg tanks, alleen de vulleiding.
als je het rdw gekeurd wil hebben zou ik de rdw vragen hoe en wat, dat verschilt nog wel es wie je het vraagt........
als je het rdw gekeurd wil hebben zou ik de rdw vragen hoe en wat, dat verschilt nog wel es wie je het vraagt........
Re: Lpg tanks schakelen.
Dacht ook gewoon koppelen met 1 richtingskleppen.
1 vulslang, T stuk naar beide tanks
Twee tanks, twee 1 richtingskleppen, T stuk,1 leiding naar voren.
1 vulslang, T stuk naar beide tanks
Twee tanks, twee 1 richtingskleppen, T stuk,1 leiding naar voren.
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Lpg tanks schakelen.
Je hebt ook T-stukken met eenrichtingsklepjes erin.
De eenrichtingskleppen zijn belangrijk, anders kan de ene (warmere) tank, de andere gaan overvullen, waardoor die gaat afblazen.
De eenrichtingskleppen zijn belangrijk, anders kan de ene (warmere) tank, de andere gaan overvullen, waardoor die gaat afblazen.
Re: Lpg tanks schakelen.
Hoeft niet naar de RDW. Tanks zijn ipv de oude, lekke tanks. Enige verschil is dat de oude onder de auto gemonteerd zaten.
Re: Lpg tanks schakelen.
Oké. Terugslag kleppen zijn dus een must, mits ik de tanks niet om en om laat schakelen.
Ik begrijp hieruit dat als ik de tanks apart laat schakelen, ik geen terugslag kleppen nodig heb.
Immers, als ik gescheiden schakel, dan blijft de niet geactiveerde gasklep op de tank gewoon dicht.
Toch?
Ik begrijp hieruit dat als ik de tanks apart laat schakelen, ik geen terugslag kleppen nodig heb.
Immers, als ik gescheiden schakel, dan blijft de niet geactiveerde gasklep op de tank gewoon dicht.
Toch?
Re: Lpg tanks schakelen.
Het zou kunnen dat de klep maar in een richting 100% afsluit, en dat is de richting die het lpg stroomt. En een tank naar de andere over hevelen door warmte , heb ik in 15 jaar nog nooit meegemaakt. T-stuk ertussen voor vullen en een T-stuk bij de afname leiding en op alle twee spanning als contact aan is. Gevolg dat een tank het altijd wint van de andere , en leeg rijden altijd op dezelfde manier gebeurd. 80% vulling werkte niet meer, dus met warm weer wel even opletten met vol tanken, 2x een af blazer gehad, wel met 30+ graden.
-
- Posts: 737
- Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm
Re: Lpg tanks schakelen.
Ik heb de vulleidingen gewoon gekoppeld met een T-stuk.
De leiding vanaf de afsluiters zit zo'n T-stuk tussen met een afsluiter erin. (kogeltje met veertje eronder).
Heb zoals hier al eerder gezegd een gezekerde plus naar een wisselschakelaar, vanaf de wisselschakelaar naar elke tank een draad. Kan daardoor kiezen welke tank ik eerst leeg rij.
Heb ervoor de draad vanaf het lpg relais gepakt, dus als de motor niet loopt is de afsluiter ook dicht.
Heb deze opstelling omdat ik een grote (80ltr) tank heb die ik volledig leeg rij, de 2de kleinere tank gebruik ik dan om naar bij een pomp te komen (40ltr).
De leiding vanaf de afsluiters zit zo'n T-stuk tussen met een afsluiter erin. (kogeltje met veertje eronder).
Heb zoals hier al eerder gezegd een gezekerde plus naar een wisselschakelaar, vanaf de wisselschakelaar naar elke tank een draad. Kan daardoor kiezen welke tank ik eerst leeg rij.
Heb ervoor de draad vanaf het lpg relais gepakt, dus als de motor niet loopt is de afsluiter ook dicht.
Heb deze opstelling omdat ik een grote (80ltr) tank heb die ik volledig leeg rij, de 2de kleinere tank gebruik ik dan om naar bij een pomp te komen (40ltr).