Koeling vraagstuk.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

De radiateur ligt er naast, morgen even laten nakijken.
Ik denk dat je gelijk hebt, alleen heeft de auto in het verleden er wel goed mee gereden in de uk. Na de andere nokkenas is het Idd minder goed gegaan mbt de koeling.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by gert »

`succes ermee.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Weer een stukje slimmer geworden vandaag.
De loze pijp aan het uiteinde is normaal. Dit is een extra versteviging tegen trillingen.
Ook kan er geen groter net in gedaan worden ivm de beperkte ruimte.
Oorspronkelijk heeft hier een honingraat net ingezeten wat iets groter kan zijn in de beschikbare ruimte.
Deze man was vrij duidelijk is zijn verhaal, koop een Alu radiator als deze te krijgen is. Voor de zelfde dikte krijg je dan meer koeling itt koper.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by gert »

mooi verhaal, maar in mijn optiek is koper een betere warmtegeleider dan alu.
en een alu radiator is nauwelijks te repareren.
ik denk dat je met een nieuw koelblok in je huidige radiator, goedkoper en beter afbent.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Tja, dat is een goede vraag.
Het viel me op dat deze man duidelijk aangaf koop een nieuwe, reparatie is geld voor hem, een nieuwe niet.
Zelf ben ik ook wel een liefhebber van koper, maar de huidige voldoet niet. En een dikker net past in deze niet.
Zo'n alu ding, zoiets valt kwa prijs nog wel mee.

Er bestaan ook fabrieks desert coolers met 4 rijen koper, maar deze zijn lastig te vinden.
Zelf nijg ik naar de bovenstaande, de recensies zijn over het algemeen erg positief.
Wel apart dat een beetje extra vermogen zoveel extra warmte geeft. Het rendement is dan ook niet al te hoog.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by gert »

die alu rad is erg goedkoop, ik denk chinees
ik zou er ver vandaan blijven
meer vermogen is uiteraard meer warmte, want je verbrand meer brandstof.
ik heb es een lijn 6 vervangen door een v8 bigblock, met dezelfde radiator: veel meer warmte.
probeer een extra kachelradiator te plaatsen in de rijwind, dat kan flink schelen en kost weinig.
Speedy18
Posts: 573
Joined: Thu Mar 02, 2006 8:38 am

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Speedy18 »

Koper heeft wel een betere warmtegeleiding, maar koperen radiateur is niet volledig van koper, maar de lamellen zijn met lood aan de tubes bevestigd, en de warmtegeleiding van lood is waardeloos. Daarnaast heeft een aluminium radiateur een veel betere verhouding lamellen/tubes en juist dat zorgt voor de koeling. Volg het advies dat jij al had en ga voor een aluminium radiateur!
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by muddy bandit »

Begrijp ik uit je uitleg nou dat je de originele koelvin nog achter de radiator hebt zitten en voor de radiator een elektrische vin bijgeplaatst hebt?
In dat geval kan het zijn dat ze elkaar tegen gaan werken, diegene die het minste lucht verplaatst werkt dan als een rem op de andere.
(en ook al eens meegemaakt: draait de elektrische vin wel de goede kant op?)
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Pavement Pounder »

Ik heb ook zon Chinese alu 4 rijen radiator, goed spul alweer zon 5 jaar
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Gert, klopt specifiek deze radiateur is chinees, maar ik lees ook juist over deze firma erg veel positieve reacties. Ook na een aantal jaar nog.
De extra kachel radiateur vind ik wel een mooie Roadkill oplossing :) Maar als definitieve oplossing wil ik toch iets anders.
Vandaag heb ik even in AutoCAD zitten tekenen en het oppervlak berekend van de verschillende opties.
Zo'n 2 rij 1.125" radiateur heeft met stip het meeste oppervlak. Ook meer dan een 4 rij koper desert cooler.
Zie deze tekening.
Klopt de originele 4 blad ventilator zit er nog achter en de voorste E ventilator is een duwer, dat werkt prima.

Op dit moment heb ik dit 1/2" x 9/16" x3 variant. De Alu 1 1/8" x2 versie heeft ruim 2x zoveel oppervlak.
De dichtere 3 rij koper variant ben ik hier nog niet als optie tegen gekomen, kopen is de US is erg kostbaar ($800 + porto)
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by gert »

dus het wordt toch de alu rad?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Denk het wel, lokaal laten maken / aanpassen blijkt geen goede optie te zijn. Ben nu bij 3 bedrijven geweest en heb daar elke keer een ander verhaal gehoord.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by gert »

ben benieuwd hoe dat gaat worden.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Nick_nl »

Uiterlijk 4 oktober weet ik het, dan komt de Alu radiateur binnen.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Koeling vraagstuk.

Post by Robin_Chevelle »

Tegen die Chinese radiateuren kan niets op. Voor die prijs is het onmogelijk iets te maken.
En de kwaliteit is tegenwoordig ook gewoon best goed, volledig gelast en netjes afgewerkt.

Wil je nog een stapje beter/verder. Dan moet je hier is langs gaan: http://www.aluminium-radiateur.nl/
Die man maakt alles en op maat van aluminium.
Goedkoop? nee. Goed? JA! Iemand die exact begrijpt wat het probleem is, de natuurkundige achtergrond heeft om te weten hoe een koelsysteem werkt. Hij weet wat voor koelblok het beste is, enz.
Al een paar keer zaken mee gedaan voor speciale toepassingen (die je niet in China kan bestellen) en keer op keer gewoon perfect vakwerk.
Post Reply