Diff gear ratio
-
- Posts: 22
- Joined: Sun Feb 11, 2007 8:59 pm
Diff gear ratio
Hallo allemaal,
ik heb een vraag hierover. ik heb een trans am uit 87 met standaard 5.0L (carbarateur)
Ik speel met de gedachte om de gear ratio aan te passen om meer koppel op de achterwielen te krijgen.
Hij is op zich redelijk sloom (voor een V8) en heb aan het blok al het nodige gedaan.
Volgens mij zit er standaard een 3.27 ratio in.
Dan zit ik te denken aan 3.42 of 3.73.
Is dit slim of zijn er mensen die zeggen dat je dit beter niet kunt doen. Ik weet nl. niet zo goed
hoe de motor en transmissie hierop reageert. Toeren gaat omhoog dus misschien dat temperatuur
lastig kan gaan doen.
Ik hoor graag jullie ideeen en/of ervaringen.
Alvast dank.
Peter P.
ik heb een vraag hierover. ik heb een trans am uit 87 met standaard 5.0L (carbarateur)
Ik speel met de gedachte om de gear ratio aan te passen om meer koppel op de achterwielen te krijgen.
Hij is op zich redelijk sloom (voor een V8) en heb aan het blok al het nodige gedaan.
Volgens mij zit er standaard een 3.27 ratio in.
Dan zit ik te denken aan 3.42 of 3.73.
Is dit slim of zijn er mensen die zeggen dat je dit beter niet kunt doen. Ik weet nl. niet zo goed
hoe de motor en transmissie hierop reageert. Toeren gaat omhoog dus misschien dat temperatuur
lastig kan gaan doen.
Ik hoor graag jullie ideeen en/of ervaringen.
Alvast dank.
Peter P.
Re: Diff gear ratio
Heb je een 3 bak of ook een overdrive?
-
- Crowd control
- Posts: 13063
- Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm
Re: Diff gear ratio
Wat is er zoal gedaan aan de motor?
Re: Diff gear ratio
87 zal tbi zijn.
Heb je de rpo codelijst in t handschoenvakje? Staat alles op.
Zet er gewoon een fatsoenlijke motor in... klaar
Heb je de rpo codelijst in t handschoenvakje? Staat alles op.
Zet er gewoon een fatsoenlijke motor in... klaar
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Diff gear ratio
Switching to a lower (numerically higher) rear gear ratio will help get the Pontiac moving quicker, especially if you are going through the traps well under peak rpm. Just be careful that you do not overgear your Pontiac. Corporate Pontiac engines almost always like more gears like 3.73s or 4.10s because their design is aimed more toward making power with the increased revs provided by these gears. Traditional Pontiac engines are torque monsters. They provide a lot of grunt down low. Of course the 400s with a 3.75-inch stroke and a 4.12 bore will still benefit from a 3.55, 3.90 or even a 4.33 gear set, depending upon the situation. However, don’t be surprised if your 455 with its long 4.210 stroke and 4.15 bore prefers 3.55s because the numerically lower gears keep the engine in the torque band longer
Re: Diff gear ratio
Dit ding heeft gewoon sbc smallblock geen corporate
Slow shit stays slow... zelfs geared
Slow shit stays slow... zelfs geared
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: Diff gear ratio
Klopt....dan zou ik voor een 632cui gaan.
Maar ff serieus. Zonder te weten wat het budget is, zijn er drie 'bangs for the buck':
1 lachgas
2 gears
3 converter
Maar ff serieus. Zonder te weten wat het budget is, zijn er drie 'bangs for the buck':
1 lachgas
2 gears
3 converter
-
- Posts: 22
- Joined: Sun Feb 11, 2007 8:59 pm
Re: Diff gear ratio
Alvast dank voor jullie reacties.
Ik heb het blok voorzien van nieuwe pakkingen, kleppen geslepen, koppen laten reinigen.
Nieuwe luchtinlaat,nieuwe carbarateur Edelbrock, nieuwe ontsteking en nieuwe koeling.
Afgesteld op testbank. Kwam tot 220HP.
Re: Diff gear ratio
220pk is niet gek voor een very mild build 5.0.
Ik zeg turbo erop ( blow trough ) en je hebt er minimaal 100pk bij.
Ik zeg turbo erop ( blow trough ) en je hebt er minimaal 100pk bij.
Re: Diff gear ratio
Misschien is een andere nokkenas een idee. Meer lift en niet te veel duration, dat merk je wel.
Re: Diff gear ratio
er is niks mis met een 3.27 !
je hebt gewoon te weinig vermogen..
auto gaat echt niet fijner lopen van zo'n onrustige achteras..
je komt gewoon dik 100 pk te kort..
succes..
je hebt gewoon te weinig vermogen..
auto gaat echt niet fijner lopen van zo'n onrustige achteras..
je komt gewoon dik 100 pk te kort..
succes..
Re: Diff gear ratio
Idd. Ik vind zelf rond de 3.27 of net iets lager een fijne ratio vanwege topsnelheid en toerenbereik bij 130. Als je te langzaam optrekt kom je gewoon vermogen te kort