Holley 4160 afstelling

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by MotiV8 »

Nick_nl wrote: Sun Jul 01, 2018 5:14 pm Het Vacuum is ongeveer 15 inch Hg wederom onbelast in P, de 10 in Hg was in Drive.
Dat is nog steeds niet veel.
10 inHg ben je ook gauw mee uitgeremt daar je rembekrachtiger na een keer trappen leeg is en niet snel genoeg weer op vacuum gebracht word..


Het zit dus niet in je carburateur.. Het "iets" betere vacuum word veroorzaakt door de kleinere venturies van de Holley 390.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

De rembekrachtiger is geen issue, deze is er niet :) 100% been kracht.

Vandaag weer bezig geweest. Nu loopt de motor 14 inch hg in Drive en 17 inch hg onbelast bij 16deg initieel en vacuum vervroeging = 32 graden stationair. De AFR is nog 12.5 - 13 met de mengsel schroeven 3/4 slag open. Iets verder dicht geeft minder vacuum, wel een AFR van 13.5
Gaat langzaam de goede kant op.
Buiten de carburateur heb ik niks kunnen vinden. de bougies waren idd pik zwart maar dat is nu opgelast met nieuwe.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by BigBlockMopar »

Armer mengsel kan/wil meer voorontsteking hebben, maar daar ligt het probleem niet.
Een laag vacuum wat je hebt kan komen door matige zuigerveer-afdichting of een verkeerde nokkenas-afstelling.

Een frisse stock cammed motor zou 20-21° vacuum stationair moeten trekken in Neutral.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

De matige zuigerveer-afdichting is wel mogelijk. Dit type zuigers heeft een flinke slot speling heb ik begrepen.
Voor de nokkenas timing kwam ik het volgende tegen.
If playing with the carb and timing doesn't work(UDHarold knows very little about tuning those....), check to make sure it is in the engine correctly.
My 'Quick N Dirty' method:

1.---Pull off the driver's side valve cover. Turn the engine to TDC, and ckeck #1 cylinder's valves. If both of them are closed, you are at the ignition poiint. Turn the engine over 1 time, back to TDC, and both valves should be off the seat.
2.---Check the height from the top of the retainer to the spring seat, first on the intake, then on the exhaust. I recommend something like a Machinist's 6" steel rule. Make sure you right them down, because you need to see which one is closest to the head.
3.---If the cam is in the engine right, the intake retainer will be .030" ( 0.762mm) to .060" (1.524mm) CLOSER to the head than the exhaust retainer is. If the cam is retarded, the exhaust will be closer.
4.---There is always another tooth, about 2* counterclockwise, that has an identical mark on it, and that is the mark you are supposed to line the cam gear with.
This happens a lot, and a sure giveaway is very rough idle, very low vacuum, needing a lot of ignition advance to run, and coming alive about 35 mph.

If the other stuff doesn't work, give this method a try. It has been solving problems for over 22 years.

UDHarold
Ik heb 1.4mm gemeten, dus de nokkenas lijkt er goed in te zitten.

De huidige nokkenas is zeker niet stock.
Stock 283 PP Lift: .389 / .389, Duration @ .050: 194 / 203, Centerline: 108,
Voodoo 60100 : Lift: .437 / .454, Duration @ .050: 207 / 213, Centerline: 108,

Eerst maar eens gaan rijden en dan merk ik vanzelf of het geheel lekker loopt.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by BigBlockMopar »

Heb je een mechanische nokkenas?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

Nee hydraulische, je denkt dat de stoters meteen leeg bloeden?
Ik heb nog van die penne veertjes
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

Eindelijk een stuk vooruitgang geboekt.
Ik heb nog een 2e Holley liggen, een 390 CFM 08007, deze zit er nu op met 4 maten meer in de sproeier en een 7.5 pv.
Stationair is het in Park afr 12.5, in drive 13.5 met de mengsel schroeven op het hoogste toerental.
Stationair in Drive loopt de motor 450 rpm.
Wel merk in dat cruise een beetje te rijk is en vollast ook, maar de auto kan nu tenminste rijden zonder te petsen of uit te vallen :)
Nu beginnen met het voorzichtig inrijden van de motor.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by BigBlockMopar »

Je bedoelt voorzichtig verdunnen van je motorolie met benzine :)
12.5 AFR stationair is nog steeds te rijk.
De motor zou makkelijk met 14 AFR moeten kunnen lopen. Misschien in het begin nog niet, omdat alles nog moet inlopen op elkaar, maar ik zou 'm zeker niet op 12.5 laten staan.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

dat klopt, ik wil de vlotters iets laten zakken, dan zou alles een beetje armer moeten worden.
Ook komt er nog een small base HEI aan met een andere bobine zodat er ook wat meer prik op de bougies komt.
Het valt wel op dat itt de QFT brawler 570 een echte Holley maar heel weinig stelmogelijkheden heeft.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by BigBlockMopar »

Holley's zijn ook carbs voor simpele figuren waarbij 1 stelschroefje extra al vaak te complex wordt. Stel je voor dat Holleys dezelfde uitgebreide afstelmogelijkheden zouden hebben als een Rochester of Thermoquad carb.
2 mengsel-schroefjes en 1 idle-speed afstelschroef is meestal nog net te behappen voor de gemiddelde sleutelaar. :)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Corp »

zet er ff paar dellortos op met 3 delige emulsiebuizen etc LOL. allemaal speciaal gereedschap nodig, wat een feest en de onderdelen zijn ook nog eens spotgoedkoop (not)
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

Voor de liefhebbers zijn er Weber powerplates Maar voor nu is het even voldoende :)
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by MotiV8 »

Die 390 heeft veel kleinere venturies, daarom loopt hij nu beter. Voor de rest is die 390 veel te klein voor jou motor.

Die 390 bewijst nu wel dat je motor van zich zelf niet genoeg vacuum heeft..

En voor wat betrefd Webers op een V8... Alleen als het 4 dubbele zijn..
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Corp »

Image


Image

4 dellorto dhla 45 tri jets ook goed?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Holley 4160 afstelling

Post by Nick_nl »

Dat is voor de gevorderde :) Wel een aparte keuze om carburateurs met turbo te gebruiken. Ik zou dan EFI overwegen. Of moet dit voor de raceklasse?
Post Reply