123 Ignition

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

123 Ignition

Post by Nick_nl »

Wie heeft er ervaringen met 123 Ignition / BDT ontsteking / CSI Ignition ?
Bij het afgelopen Interclassic in maastricht heb ik een tijd staan te praten met iemand die 123 ignitions in bestaande verdelers plaatst.
Nu blijkt dat een SBC verdeler erg lastig is door ruimte gebrek, maar toch ben ik erg nieuwsgierig of het de moeite loont.
Kostbaar was een gewone conversie wel, 550 euros.
Wat ik er zo boeiend aan vind is dat alles onder de verdelerkap zit en je niet zo'n msd box ergens tegenaan moet schroeven.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 123 Ignition

Post by Bromgabber »

Mijn collega heeft dat toen op zijn bootmotor gemonteerd.
Werkte wel mooi wat ik van hem begreep.
Was dan wel een 4cilindertje.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: 123 Ignition

Post by BigBlockMopar »

Ik vond het maar prijzig spul. Wordt voornamelijk voor Engelse meuk gemaakt. Zit meer geld in die hoek :)

Heb zelf een tijdje gespeeld met de 'Black Box' programmeerbare ontsteking van CB Performance. Is/was ongeveer de helft van de prijs.
Dat is een Kever onderdelenboer in de US, maar het kastje is makkelijk en op diverse manieren aan te sluiten op allerlei verdelers.
Je kan de complete ontstekings timing map geheel zelf ingeven op basis van toerental en motorvacuum.

https://www.cbperformance.com/product-p/2013.htm


Helaas zat ik een keer 'te ver' de limieten te testen van de Black Box waardoor ineens de rook eruit kwam.
Sindsdien ben ik naar MegaSquirt overgestapt en rij daar inmiddels al ruim een jaar mee rond dagelijks.

Heb nog gezocht naar Electrical Replacement Smoke maar kon niet het juiste soort vinden...

Image

:)
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 123 Ignition

Post by Corp »

CB performance was niet enkel keveronderdelen. Samen met pierce heel groot in webers en veel weber inlaten gemaakt voor sbc. Trpuwens ook een compleet modulair injectiesinlaatspuitstuk. Op basis van de ida weber base. Er is er 1 van... 3 x raden wie die heeft :D

https://goo.gl/photos/FH57ounsz6ujVZ6s6

Zoek maar eens cb performance weber of dellorto. Laatst nog set op ebay voor paar duizend gegaan.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 123 Ignition

Post by Nick_nl »

Dat moet ik niet aan mijn vader laten zien, hij heeft al jaren een Triumph met idd lucas electronica.
Dat CB spul ziet er idd erg nuttig uit. Zo op het eerste oog een stuk makkelijker als met die veertjes zitten te klooien.
RobDodge
Posts: 4591
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: 123 Ignition

Post by RobDodge »

En HEI,,

BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: 123 Ignition

Post by BigBlockMopar »

Electronic is nog niet digitaal. :)
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: 123 Ignition

Post by Nick_nl »

HEI heeft een krachtigere vonk, maar nog steeds een mechanische en vacuum vervroeging met veertjes en gewichtjes.
Het idee is dat ik met een laptop de vervroegingscurve kan programmeren en dan klaar ben.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: 123 Ignition

Post by BigBlockMopar »

Het mooie van het afstellen van de ontsteking met de laptop is dat je veel vaker en makkelijker de ontstekingscurve kan aanpassen. Een aanpassing van 2-3 graden in een bepaald toerengebied is al merkbaar bij bijvoorbeeld normaal optrekken.
Met name in het begin blijf je steeds toch een beetje tweaken aan de ontstekingscurve om te kijken of het misschien toch nog iets beter kan.

Ik heb een paar jaar terug op m'n site een klein verhaaltje geschreven erover de Black Box ecu;
https://www.bigblockmopar.nl/2014/09/cb ... -ignition/
Post Reply