Wat te tanken (77 DeVille)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Ary
Posts: 126
Joined: Sun Aug 28, 2011 9:32 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by Ary »

Ik heb contact gehad met de technische afdeling van Shell en ze houden vol dat er in Nederland, Belgie en Duitsland geen ethanol wordt toegevoegd. Let op: wel in Frankrijk omdat dat daar wettelijk verplicht is
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by Jeroen_Sp »

en in frankrijk zit het alleen niet in de euro 98 heb ik dan weer begrepen. Maar eerder bericht hierboven zegt weer iets anders.
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by hanver »

In belgië best 98 tanken, in 95 zit meer ethanol. Ethanol kan op zich niet zoveel kwaad, maar tast wel sneller rubber leidingen aan (indien deze niet gemaakt zijn voor ethanol) en ook andere delen zoals membraan bezinepomp, acceleratiepompmembraan carburator, etc...
Ethanol is ook hygroscopisch, wat wilt zeggen dat het vocht aantrekt (bvb uit omgevingslucht). Dit gebeurt niet direct en ook niet snel, maar als je bvb een paar maanden de zelfde tank hebt, kan er wel wat water inzitten en zo gaan bepaalde delen sneller oxideren.
Dit kan dan opnieuw tegengegaan worden door ethanol stabilisator toe te voegen, maar ik probeer steeds 98 (bij ons toch met minst aantal ethanol) te tanken en regelmatig te rijden/tanken om mogelijke problemen te vermijden :)
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by Wilf »

Aspen 4 in de tank als je hem langer laat staan :D
Rob Rules
Posts: 3302
Joined: Thu Mar 08, 2007 5:59 pm

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by Rob Rules »

Als je hem hier in NL hebt gekocht, en als er al een NL kenteken ophangt, zou je dat het best aan de vorige eigenaar kunnen vragen wat die altijd heeft getankt. Ik zou er gewoon euro95 in gooien, in B 98 ivm de 10% ethanol. Of je legt er LPG in, probleem opgelost.
68 Cougar
Posts: 1340
Joined: Sun Jun 08, 2008 10:08 am

Re: Wat te tanken (77 DeVille)

Post by 68 Cougar »

Wilf wrote: Sun Jan 07, 2018 9:41 am Aspen 4 in de tank als je hem langer laat staan :D
Onder het motto "het kost wat, maar dan heb je ook wat" :D :D
Post Reply