bouten Headers verwijderen

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wilf
Posts: 10057
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by Wilf » Tue Dec 12, 2017 9:23 am

Koperen pakking is het beste, dus wees gerust wat dat betreft.

Ik heb van het weekend een 70 jaar oud klokje uit elkaar gehaald, het stelknopje was compleet vastgeroest. Ik had hem in kruipolie gezet een aantal keer, maar helaas. Daarna had ik hem in roestoplosser van HG gezet maar los wilde hij nog steeds niet. Volgende stap was voorzichtig met een crème brulée-brander het knopje verhitten (knop is hol met schroefdraad) en toen zei hij *tik* en draaide ik hem (met een ovenwant) zo los. Het chroom heeft nu alleen iets blauwige zweem maar daar kan ik mee leven.

Dit is zeker geen how to maar om aan te geven dat geduld en een gebrek aan bruut geweld je kansen verhoogt (al sluit het niets uit). Roestoplosser kon ik ook alleen maar gebruiken omdat ik het klokje op z’n kop boven een bakje kon leggen zodat het knopje erin hing. En roestoplosser werkt natuurlijk alleen tot waar het kan kruipen.

FritsVrolijk
Posts: 1280
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by FritsVrolijk » Tue Dec 12, 2017 4:24 pm

Dacht zelf dat heet stoken een topper was

Heb ook een brander liggen hier dus kan dat ook eerst proberen en daarna noch met atf gemixt met thinner mocht het met heet stoken niet lukken


En ga ook relaxt werken anders gaat het op zeker mis

Thanks Wilf

User avatar
camaro67
Posts: 1134
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by camaro67 » Tue Dec 12, 2017 5:09 pm

Heb je het al geprobeerd of ze vast zitten ??
wie weet draai je ze der zo uit,.. der is al paniek om niks :lol:

Gr.Joop

FritsVrolijk
Posts: 1280
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by FritsVrolijk » Tue Dec 12, 2017 5:56 pm

Ja ben er net aan begonnen

En ze zitten niet vast tot nu toe haha denk dat ik mazzel heb dat de vorige eigenaar er niet lang geleden een klote pakking heeft gemonteerd


Krijg alleen die moer van de dipstik niet los ff een lange dop kopen


En kruipolie gaat niet werken daar staan de bouten te scheef naar onderen voor

User avatar
Bromgabber
Posts: 2764
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by Bromgabber » Tue Dec 12, 2017 6:41 pm

Leg je de auto op zijn kop, dan kan het er mooi tussen kruipen ;)

FritsVrolijk
Posts: 1280
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by FritsVrolijk » Tue Dec 12, 2017 7:04 pm

Ja mooi verhaal maar blijf erbij dat kruipolie nooit daar kan komen waar het zijn werk zou kunnen doen bij een 454 blok

FritsVrolijk
Posts: 1280
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by FritsVrolijk » Wed Dec 13, 2017 5:55 am

Nog een vraagje moet ik nog ergens opletten bij de aanschaf van een set bouten


Bedoel een speciaal soort bouten voor uitlaten die wat extra sterk zijn geen RVS had ik begrepen


Of kan ik meter tapende er in draaien en koperen moeren gebruiken


En bij het monteren gebruik ik kopervet

Thanks zover

Corp
Posts: 4755
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by Corp » Wed Dec 13, 2017 1:18 pm

Kruipolie heet zo omdat t via capillaire werking wel erin kruipt. Blok heet laten lopen en atf erop. Wel lekker stinken. Dan de bouten eerst met een hamer op de kop tikken en niet van die mieterige petsjes.

FritsVrolijk
Posts: 1280
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by FritsVrolijk » Wed Dec 13, 2017 4:18 pm

Dan heb ik het mis dacht echt dat het niet zou werken het moet wel erg ver kruipen haha

Ga je advies opvolgen maar denk dat ze vrij los zitten

De huidige pakking is nog niet zo oud zelfs de bouten zijn alleen oppervlakkig verroest


Van het weekend verder tis me nu te koud in de Garage

Fijne avond daar Corp

FritsVrolijk
Posts: 1280
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by FritsVrolijk » Thu Dec 14, 2017 3:54 pm

Vraag je


Ben nu bezig met verwijderen van de Heater bouten


Daar voor moest mijn olie "ik-weet-niet-hoe-je-PEILSTOK-schrijft" er aan geloven boeit niet verder kost de wereld niet


Wat ik me wel afvraag de afdichting van de peilstok dat rubberen afdicht dopje was gaar


Kan ik door dit geleuter ook minder olie druk hebben of andere klachten


Thanks zover

muddy bandit
Posts: 437
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by muddy bandit » Thu Dec 14, 2017 7:10 pm

Oliedruk vind je in het traject tussen de pomp en de te smeren delen, daarna is de druk weg en neemt de aantrekkingskracht van moeder aarde het over om de olie naar het carter te laten stromen.
Peilstokrubbertje heeft geen invloed op de druk, zorgt er alleen maar voor dat de olie in het carter blijft.
Rubbertje is trouwens simpel te vervangen voor een reepje leucoplast pleister, werkt bij mij al vele jaren.

FritsVrolijk
Posts: 1280
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by FritsVrolijk » Thu Dec 14, 2017 7:18 pm

Thanks Muddy

Ga als me nieuwe pakking er weer tussen zit eens kijken of ik de boel weer fatsoenlijk gemonteerd krijg


Kan gelukkig mig lassen dus dat lipje las ik wel weer aan de peilstok


En als het vast zit aan het blok dan een net laagje kit er om heen en heb nog een doosje o ringen liggen ook


Maar weet nog altijd niet wat die oil pressure meter nou precies moet aangeven wil het blok nog een beetje frits zijn bedoel fris

Corp
Posts: 4755
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by Corp » Fri Dec 15, 2017 8:58 am

Minimaal 10psi per 1000rpm liefst wat meer. Warm stationair zou 25 a 30 wel acceptabel zijn

User avatar
RobDodge
Posts: 4512
Joined: Tue Feb 03, 2004 7:17 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by RobDodge » Fri Dec 15, 2017 11:33 am

En... Gelukt :thumbs: :thumbs:

Image

FritsVrolijk
Posts: 1280
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: bouten Headers verwijderen

Post by FritsVrolijk » Fri Dec 15, 2017 3:19 pm

Corp wrote:
Fri Dec 15, 2017 8:58 am
Minimaal 10psi per 1000rpm liefst wat meer. Warm stationair zou 25 a 30 wel acceptabel zijn
Geloof dat me blok dat nog wel doet Corp

Straks de nieuwe pitten er in en vlammen haha

Post Reply