Temp. meter slaat op tilt

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Temp. meter slaat op tilt

Post by jobnu »

Hallo,
Ik heb vandaag mijn klokken eruit gehaald voor een reparatie en ook de meters gedemonteerd.
Na het terug plaatsen werk alles weer goed alleen mijn org. temperatuur meter staat constant op hot, helemaal in de hoek gelijk als je contact aan zet.
Het zijn 3 meters in een 1 klok namelijk: oliedruk, benzine en temp.meter.

Tot op de print gemeten en daar en tot daar werk het prima. Voeding 14.4V en de zender zie je keurig teruglopen als de motor warm word.
Verder zit er op de achterzijde op alle meters een soort gewikkelde weerstand en die zijn bij alle 3 de meters hetzelfde (ook de weerstand).
Andere meters werken wel goed.
Zie ik iets over het hoofd dat de meter gelijk knal naar de hoek gaat?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Temp. meter slaat op tilt

Post by Wilf »

Als je de bedrading van de sensor loshaalt van de meter en hij slaat nog steeds vol uit dan weet je dat het hoogstwaarschijnlijk komt omdat de meter niet de weerstand krijgt die hij verwacht. Dan is of de sensor niet meer goed (minst waarschijnlijk) of de bedrading er naartoe defect.

Als je de weerstand van de sensor weet kan je dat meten op die kabel ten opzichte van een ground.

Mocht zonder aangesloten sensor de meter juist niet uitslaan dan is het mogelijk een defecte sensor of een slechte massa op de behuizing van de meter.
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Temp. meter slaat op tilt

Post by jobnu »

Oke maar hoe werkt de meter eigenlijk. Hij heeft maar2 aansluitingen op de print en over die aansluitingen zit aan de buitenzijde een weerstand. Maar hoe komt de meter tot een indicatie? Bimetaal of inductie...... wat gebeurd er in de meter.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Temp. meter slaat op tilt

Post by Wilf »

Waarom zit er een weerstand? Is de sensor niet de originele die bij de meter past? Is die weerstand origineel? Beetje gek als dat aan de buitenkant er op zit. Tenzij het een el cheapo-setje is.

Meeste ouderwetse electrische meters werken via twee inductiespoelen. Meestal ook met een voltageregulator (in ieder geval de duurdere meters) om van de 12.4-13.7 volt een vaste 5 volt te maken. De weerstand in de sensor verandert door het verschil in warmte.

Moderne meters werken met een stappenmotor en een computer.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Temp. meter slaat op tilt

Post by Wilf »

Oh, trouwens geinig weetje over moderne meters (stappenmotormeters); die sweep die ze maken mag er dan wel ‘cool’ uitzien, het is eigenlijk een tekortkoming die gecompenseerd wordt. Een stappenmotor weet namelijk niet waar hij staat op het moment van aan- en uitzetten. Dat is nogal lastig als je een accurate meting wil laten zien. Om dat te voorkomen gooit de computer de meter eerst vol aan en dan vol uit zodat hij zeker weet dat hij in zijn ware nulpunt moet zitten en zijn gehele bereik heeft gehad. De stappenmotoren in meters zijn namelijk begrensd. :)
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Temp. meter slaat op tilt

Post by jobnu »

Waarom zit er een weerstand? Is de sensor niet de originele die bij de meter past? Is die weerstand origineel? Beetje gek als dat aan de buitenkant er op zit. Tenzij het een el cheapo-setje is.
Het is de originele shit uit 77 :P
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Temp. meter slaat op tilt

Post by jobnu »

Oeps...NA wat gespeur op internet kwam ik erachter dat ik de weerstand van de temp er verkeerd opgezet heb. Die kan op 2 manieren, de rest kan gewoon op 1 manier.
Eikel dat ik ben... :cry:
Dank julie :thumbs:
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Temp. meter slaat op tilt

Post by muddy bandit »

Houden zo, is gewoon een kwestie van wennen... hoe harder je rijdt hoe kouder de motor wordt. :D
jobnu
Posts: 693
Joined: Sun Mar 11, 2007 9:12 am

Re: Temp. meter slaat op tilt

Post by jobnu »

Houden zo, is gewoon een kwestie van wennen... hoe harder je rijdt hoe kouder de motor wordt. :D
:lol: :lol: :lol:
Post Reply