spoelen..:cheers:

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
biko
Posts: 305
Joined: Tue Oct 11, 2005 10:49 pm

spoelen..:cheers:

Post by biko »

Goedemorgen,

het verhaal in het kort is vrij simpel... afgelopen zomer wat koeling problemen gehad ivm problemen koelfan...ter plaatsen opgelost maar wel de nodige koelvloeistof vervangen door water... lijkt mij geen ideale mix.
Het idee om te spoelen is perfect, maar heb op het aap forum het nodige gelezen om bv met soda en of azijn de nodige aanslag te verwijderen. ik dacht dus het spoelen en het schoonmaken te combineren.
En inderdaad omdat zowel soda als azijn voor problemen kunnen zorgen met bepaalde materialen ben ik op zoek naar de 'meng verhouding' van water/soda of azijn/water.
Hints en tips zijn welkom, alvast bedankt.

Gr Tim
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: spoelen..:cheers:

Post by hanver »

Ik vraag mij af of het wel nodig is om te spoelen? Zie je overmatig roest in de leidingen/blok?
Zelfs met koelvloeistof komt er een oxidatielaagje op de koeldoorgangen van het blok na verloop van tijd. Persoonlijk nog nooit een oldtimer gezien waarvan de koeldoorgangen brandschoon zijn :)
Behalve van een revisieblok dan
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: spoelen..:cheers:

Post by FritsVrolijk »

koop gewoon een flesje flush Je gaat voor een paar euro toch niet lopen kloten
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: spoelen..:cheers:

Post by muddy bandit »

Verhouding schoonmaakazijn/water ongeveer 25%, motor ongeveer 10 minuten laten lopen (thermostaat moet open gaan, kachel in stand heat zetten i.v.m. spoelen kachelradiator) om dat spul goed door het gehele koelsysteem te laten circuleren.
Na afkoelen alles aftappen en heel goed doorspoelen met schoon water, daarna frisse koelvloeistof erin.
(de afgetapte schoonmaakazijn kun je nog weer gebruiken om je terras en oprit weer onkruid-/alg-/mosvrij te maken, werkt het beste in droge en zonnige omstandigheden)

Schoonmaakazijn in koelsystemen werkt vooral goed tegen aanslag zoals ketelsteen, langdurig/veelvuldig gebruik kan metalen aantasten maar daarom moet je alles ook heel goed naspoelen.
En er kunnen inderdaad lekkages ontstaan na gebruik van schoonmaakazijn... je moet je dan alleen wel even af gaan vragen waarmee dat lek voor de reiniging nog afgedicht werd, en dat is dus meestal niet het originele metalen materiaal geweest.
Rubbers en slangen hebben er geen last van.

Ik heb er zelf goede ervaringen mee, heb met schoonmaakazijn al menig brandstofgestookte waterkoker weer netjes in het gewenste temperatuurbereik naar behoren laten functioneren.
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: spoelen..:cheers:

Post by challenger72 »

een afwasblokje erin werkt goed
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: spoelen..:cheers:

Post by boyanka »

Mijn ervaring is dat er altijd een hoop aangekoekte zooi ligt bij de achterste cilinders wat je met spoelen er niet uit krijgt. Meestal doe ik dat lospeuteren met een lasdraad of stangetje als ik de vriespluggen vernieuw of als de koppen er af zijn.
Post Reply