defecte motor na revisie

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
maartten
Posts: 2639
Joined: Sun Oct 31, 2004 10:55 am

defecte motor na revisie

Post by maartten »

ik plaats dit bericht even voor een goede vriend ,die problemen heeft met zijn motor .

""In maart dit jaar motor van Chevy 307 1968 laten reviseren ivm geen oliedruk bij warme motor bij autobedrijf A, dit bedrijf besteed het reviseren van het onderblok uit aan revisiebedrijf B. Echter van begin af aan geklaagd over lage oliedruk (9psi bij warme motor).

Echter na 1000 km weer geen oliedruk bij warme motor tot het zover kwam dat het originele olielampje constant brand bij toerental onder de 1500 rpm.

Bleek een lager stuk bij controle (hoorbaar) door revisiebedrijf B , motor er weer uit en opengemaakt blijkt de oliezeef los onder in de pan te liggen en de krukas weer vol met krassen te zijn.

Het probleem, het revisiebedrijf B zegt dit is niet mijn schuld maar van het bedrijf A dat de motor weer in elkaar heeft gezet na de onderblokrevisie.

Bedrijf A zegt natuurlijk dat dit niet aan hem ligt en een losse oliezeef onder in de pan kan geen kwaad!!??, ik zou zonder olie hebben gereden wat pertinent niet waar is.{ meerdere malen gepeild ,olie pijl bleef op niveau }

Vraag : klopt het dat het rijden met een oliezeef los onder in de oliepan geen kwaad kan en de motor hiervan niet stuk gaat?""
de krukas is nu beschadigd en de lagerschalen ook .
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: defecte motor na revisie

Post by Corp »

Zonder zeef trek je de olie onder het niveau van de pomp.
Er blijft flink wat olie bovenin de motor.
Daarnaast hij zuigt beduidend minder aan. Zo'n ding zit er niet voor niets op he. De zeef had niet genoeg knelling (ik pik ze vast met lasapparaat om deze reden)
Degene die de zeef op hoogte heeft gesteld met het carter (te laag ook niet goed) is de schuldige. Als t revisiebedrijf enkel het draaiende gedeelte heeft gedaan dan is de ander het te verwijten.
Ik snap dat het revisiebedrijf dat de rompmotor gebouwd heeft geen aansprakelijkheid erkent over iets dat zij niet hebben gedaan. Bedrijf A is een sopbedrijf. Naam en rugnummer graag :)
Last edited by Corp on Thu Sep 28, 2017 12:39 pm, edited 1 time in total.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: defecte motor na revisie

Post by muddy bandit »

Als bedrijf A (een deel van) het werk uitbesteed aan bedrijf B is dat niet jou probleem, juridisch gezien blijft bedrijf A de aannemer en daarmee ook verantwoordelijk voor de volledige garantie... en hoe A het verder onderling oplost met B moet bedrijf A zelf maar regelen.
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: defecte motor na revisie

Post by Jeroen_Sp »

Dat hierboven. Hoop wel dat alles wit is gegaan en je er gewoon een bonnetje van hebt.
Ook zou het mooi zijn als je op schrift hebt dat die zeef los lag.

Dan is het een kwestie van je rechtsbijstand alvast beginnen te informeren van de zaak.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: defecte motor na revisie

Post by hemi »

Als bedrijf A moeilijk doet zou ik de rechtsbijstand inschakelen.
Dat heb ik al een paar keer gedaan en steeds goed resultaat.
Scheelt een hoop kopzorgen.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: defecte motor na revisie

Post by FritsVrolijk »

Ja als hij een bon heeft ben benieuwd ga deze ff volgen

En succes Maarten zwaar naatje voor je dit geleuter allemaal
Mercury
Posts: 203
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

Re: defecte motor na revisie

Post by Mercury »

Diegene bij wie je de service laat verrichten en betaald, is verantwoordelijk voor deze service, al gebruikt hij honderd onderaannemers. Dat zegt de wet.
Yellowchevy
Posts: 13
Joined: Thu Sep 28, 2017 10:40 pm

Re: defecte motor na revisie

Post by Yellowchevy »

Hoi ik ben de eigenaar van de chevy met de (alweer) kapotte motor, ik begrijp wie de verantwoordelijke is voor de reparatie maar die zegt dat het niet de losgegane oliezeef kan zijn omdat die zeef niet zo belangrijk is. Bedrijf A vergoed dus de helft van de nieuwe schade en bedrijf B vergoed niets want het ligt niet aan hem en geeft de motor niet terug voor hij geld heeft.Waar (bij wie?) kan ik de info vinden of deze zeef zo belangrijk is als CORP zegt, wat de verklaring lijkt waarom de krukas weer vol krassen zit en weer geslepen moet worden. Thanx voor het reddende antwoord.
Oh ja Ik heb de bonnetjes met de onderdelen en de manuren en foto's van de motor in de garage van A.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: defecte motor na revisie

Post by SRB12 »

Heb je rechtsbijstand?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: defecte motor na revisie

Post by muddy bandit »

Vraag bedrijf A dan maar eens waarom hij die zeef wel gemonteerd heeft als deze volgens hem toch niet belangrijk is, en waarom dat de fabrikant bedacht heeft dat deze zeef er wel in moet?

De zeef heeft 2 functies:
- grof filteren om te voorkomen dat de pomp beschadigd wordt
- het aanzuigoppervlak dusdanig vergroten dat er geen lucht mee aangezogen kan worden met de olie als deze gewoon op peil is (draaikolk-effect)

Ik durf met 90% zekerheid te zeggen dat door het laatste je blok weer in de soep is gelopen, door het opwarmen van de olie wordt de olie dunner en dan kan er zonder zeef vrij gemakkelijk lucht aangezogen worden waardoor je oliedruk weer drastisch daalt en alles droog loopt.


Leg je niet neer bij een 50% vergoeding maar eis waar je recht op hebt: een goed gereviseerde motor zonder gebreken.
Wil bedrijf A hier niet aan mee werken stel hem dan schriftelijk ( aangetekend) in gebreke en schakel je rechtsbijstand in.
Mercury
Posts: 203
Joined: Wed Mar 03, 2004 3:56 pm

Re: defecte motor na revisie

Post by Mercury »

Rechtsbijstand. Niet verliezen in details. Zij zijn verantwoordelijk voor de kwaliteit, je hebt al hun instructies gevolgd....rukkers.
Yellowchevy
Posts: 13
Joined: Thu Sep 28, 2017 10:40 pm

Re: defecte motor na revisie

Post by Yellowchevy »

Ik heb rechtsbijstand inderdaad, bedrijf B heeft verzekeringsexpert ingeschakeld en komt as maandag. Naargelang die uitspraak (misschien vergoeden die de rest? Of stellen A verantwoordelijk) zal mijn rechtsbijstand worden ingeschakeld. Maar dan ben ik al die tijd mijn auto kwijt en dat wil ik niet, ik denk er over om het ontbrekende bedrag maar weer zelf op te hoesten.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: defecte motor na revisie

Post by sjak_brak »

Yellowchevy wrote: Fri Sep 29, 2017 8:27 am Ik heb rechtsbijstand inderdaad, bedrijf B heeft verzekeringsexpert ingeschakeld en komt as maandag. Naargelang die uitspraak (misschien vergoeden die de rest? Of stellen A verantwoordelijk)
Maak je geen illusies. Als B al ergens aansprakelijk voor is, dan is dat alleen jegens A. De expertise zal alleen een schouwing zijn. De achterliggende verzekeraar zal alleen de aansprakelijkheid van B afbakenen, maar zeker niet voor jou regres gaan nemen op A.

Wat verder de oorzaak ook is, dat is in feite niet zo belangrijk, zolang ze geen schuld aan jouw kant kunnen aantonen. Je hebt A betaald voor een product, dat niet deugdelijk blijkt. Of die kutzeef wel of niet belangrijk is maakt niet uit, die motor had te weinig oliedruk, terwijl je na je opdracht tot revisie (aan A!) mag verwachten dat je (van A!) een motor krijgt met (oa) voldoende oliedruk. Levert A geen deugdelijke motor, dan is A aansprakelijk.

Wel kan het nuttig zijn om de expert open te benaderen, dus niet achterdochtig. Zijn taak is in principe de schade vast te stellen, hij gaat niet over de achterliggende aansprakelijkheidsvraag. Zijn rapport kan namelijk een belangrijke rol gaan spelen in het verdere verloop van de zaak. Je kan met hem ook van gedachten wisselen of het bv normaal is dat een motor meteen na revisie (te) lage oliedruk heeft, dat kan het rapport vt ook een beetje sturen ;)
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: defecte motor na revisie

Post by sjak_brak »

FF aanvulling: zeker nu andere partijen een expert hebben ingeschakeld, is het nuttig om nu vast je rechtsbijstand te informeren. Dan kan die in ieder geval niet later terugkomen met "te laar gemeld" oid. En misschien wil je rechtsbijstand ook wel een expert benoemen. Misschien kan je de expertise even uitstellen totdat je hierover afstemming hebt gehad met je rechtsbijstand.

De rol van experts is niet om te bepalen wie jou gaat betalen. Zij bepalen de schade en indien mogelijk de oorzaak van de schade. Een door een andere partij ingeschakelde expert hoeft ook niet in jouw belang op te treden.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: defecte motor na revisie

Post by FritsVrolijk »

Uiteindelijk zal de rechter er wel een uitspraak over doen



Zo gaat het meestal met dit soort bedrijven die hun verantwoording niet nemen


Is die rommelaar geen lid van de bovag
Post Reply