owatrol goed?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

owatrol goed?

Post by gert »

ik lees dat je dat door de verf kunt mixen voor mooier uitvloeien, maar erg duur.
maar wat is dat eigenlijk? gewoon lijnolie?
Bean Bandit
Posts: 337
Joined: Thu May 27, 2010 2:02 am

Re: owatrol goed?

Post by Bean Bandit »

Nee Owatrol is een antiroest middel. Als je vliegroest hebt kwast je dit erop en het is gesealed. Inderdaad kan het ook door de verf, volgens het opschrift van het blik. Maar dat is volgens mij ook alleen om meer roest bescherming te krijgen. Volgens mij werkt het het beste als er al een beetje (vlieg)roest op het ijzer zit. Kleinste hoeveelheid is 500ml.

Lees anders de site van Owatrol eens. http://owatrol.com/nl/

Ik ken mensen die erbij zweren en hun hele auto (lees onderkant) hebben geverfd met pure Owatrol.

Ik had m'n waterpomp vergeten te verven en deze zat na een klein jaar helemaal onder de vliegroest. Owatrol er overheen en klaar. Owatrol is een bruine doorzichtige vloeistof en een geschilderd object krijgt dus ook een bruinig doorzichtig laagje.

Goed om te weten, Owatrol droogt hard op, het blijft dus niet olieachtig.

Groeten, Remco
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: owatrol goed?

Post by muddy bandit »

Basis van Owatrol Rustol is inderdaad lijnolie, maar aangevuld met diverse middeltjes die roest penetrerend zijn, een oplossend vermogen hebben en hechting bevorderen waarmee het dus wat beter geschikt is voor gebruik op geroeste metalen ondergrond als pure lijnolie.

Pure lijnolie droogt heel slecht en blijft altijd iets kleverig, werd vroeger vaak gebruikt in verf om volledige uitharding van de verf te voorkomen zodat een werkende ondergrond (o.a. zachte houtsoorten) kon blijven werken zonder de verf te laten barsten.
Werd ook vaak gebruikt in stopverf om dezelfde reden, en bijkomend voordeel was dat de (stop)verf gemakkelijker te verwerken was.
En lijnolie gemengd met roet was weer prima kachelzwart, ook geschikt om uitlaten of gietijzeren uitlaat spruitstukken van de tractor mooi te houden.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: owatrol goed?

Post by gert »

aha.... ik vermoedde het al.
dan vindt ik het nog steeds veel te duur, 23 euro voor 1 liter!
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: owatrol goed?

Post by muddy bandit »

Heb je dan de Owatrol Rustol of een andere?... ik betaal voor de Rustol ongeveer € 15,= per literblik bij onze lokale verftoko.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: owatrol goed?

Post by gert »

inderdaad: rustol owatrol
24,29 bij https://www.verfwebwinkel.nl/owatrol-ol ... quantity=1

verder alleen maar duurder, waar is jou verftoko?
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: owatrol goed?

Post by muddy bandit »

Woudstra verf en cosmetica in Almelo, doet veel in verkoop van restantpartijen/faillissement partijen en heeft dat spul zo af en toe ook in z'n toko staan.
Is zo'n scharrelwinkel waar verf, parfum, gereedschap, shampoo, cosmetica, ijzerwaren en speelgoed naast elkaar verkocht worden, heb daar begin mei nog 3 literblikken Rustol en 2½ liter ouderwetse loodmenie gekocht.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: owatrol goed?

Post by Funk »

Heb oa de delen uit het zicht/onder de bekleding (dash onder de cover, dak binnenzijde etc) met owatrol en goedkope zwarte verf gedaan. Vloeit indd mooi en hardt goed uit.
15eu de liter valt nog mee toch? Als je 't 70/30 mengt kom je een heel eind.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: owatrol goed?

Post by gert »

15 euro is een leuke prijs ja, maar ik vindt het nergens in de buurt van utrecht.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: owatrol goed?

Post by FritsVrolijk »

Mocht iemand het tegen komen voor 15 euro dan hoor ik het graag spuit ik me holle ruimtes ermee vol
Last edited by FritsVrolijk on Wed Aug 09, 2017 9:50 am, edited 1 time in total.
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: owatrol goed?

Post by johnny »

dacht dat ik laatste keer 21 euro heb betaald voor een liter, als je dan bedenkt dat een pot gewone verf bij de Gamma voor 750 cl. 19.50 kost is het dus nog goedkoper dan de goedkope verf waar je het inmikt.....heb pas na APK-afkeur enig laswerk aan de onderkant gehad en daarna heel de boel met een mengsel van Gamma-zwarte verf en Owatrol netjes zwart gemaakt, vloeit heerlijk uit, werkt heerlijk, stinkt wel
Post Reply