voor de audio freaks.. subwoofer issues..

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

voor de audio freaks.. subwoofer issues..

Post by paulv »

ik ga in mijn pontiac (zie onder projecten 1971 gto) in de kofferbak links,rechts en voorin planken/schotten op maat plaatsen om rechts de accu, voor de lpg tank en links de versterker/sub te plaatsen. ik heb al steuntjes gelast in de auto waar ze opkomen. kofferbak wordt uiteindelijk helemaal bekleed.

Nu wil ik links in het schot de Subwoofer plaatsen. ik heb hier 14 mm multiplex voor. (iets dikker ivm vermogen sub.)
nu wil ik erachter dynamat plakken met steenwol erop en extra in de hoeken en bovenin het spatbord om een gesloten ruimte te creëren..
ik ga een grote 35 cm subwoofer gebruiken.

kan ik deze zo monteren of MOET deze in een kist zitten..???
ben bang dat mijn hele auto gaat vibreren ipv mooie donkere klank..

bedankt groet Paul..
gerrutcamaro
Posts: 1611
Joined: Thu Apr 28, 2011 4:14 pm

Re: voor de audio freaks.. subwoofer issues..

Post by gerrutcamaro »

Mdf is beter. Verder is resonantie vaak een kwestie van uitproberen, ik heb er iig geen pasklare oplossing voor, helemaal niet als je alleen lokaal dynamat gebruikt hebt.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: voor de audio freaks.. subwoofer issues..

Post by gert »

hoe meer massa de subwoofer heeft , hoe minder je auto tov de woofer vibreert.
dus je kan de sub beter in een stevige behuizing monteren, en niet nagelvast aan de auto.
je wilt immers dat de conus van de speaker beweegt, en niet de chassis met behuizing.
paulv
Posts: 614
Joined: Wed May 10, 2006 10:45 pm

Re: voor de audio freaks.. subwoofer issues..

Post by paulv »

de hele auto gaat met dynamat bekleed worden..
ik zal maandag wat foto's plaatsen..
ik kan wel een klein kistje bouwen achter de sub, maar die is dan veel te klein. ( en alles zit toch muurvast aan de auto)
keep you posted..
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: voor de audio freaks.. subwoofer issues..

Post by Wilf »

Een speakerbehuizing wordt (als het goed is) gestemd op de speaker. Een speaker heeft een resonantiefrequentie en die kan gemanipuleerd worden door gebruik te maken van een kast met een bepaalde inhoud en/of openingen. Daar zijn programmaatjes voor om te berekenen. Je verbetert daarmee de efficiëntie, respons en spectrum van de speaker. Een geweldige speaker zonder behuizing klinkt alsnog als een natte krant.
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: voor de audio freaks.. subwoofer issues..

Post by Funk »

Als je 'n goede sub hebt is er vast een datasheet bij met de ideale behuizing er voor. Online calculatortje erbij en je kan 'n goeie kist maken.
Kan 'ie niet tussen de LPG tank en achterbank?
omega
Posts: 88
Joined: Sun Jan 06, 2013 11:12 am

Re: voor de audio freaks.. subwoofer issues..

Post by omega »

Wanneer je een installatie in de wagen wil steken, overweeg dan goed wat je precies wil, want de aankoopprijs is behoorlijk hoog en als je niet genoeg heeft nagedacht, dan koopt je na enige tijd toch een nieuwe installatie omdat de vorige niet aan jouw behoeften voldeed. Wil je een cassette speler, CD of minidisc? Wil je er gewone boxen inhangen of wil je er straks nog een versterker op aansluiten? Dit zijn allemaal mogelijke vragen waar problemen door kunnen ontstaan.
Voor een mooi en goed geluid in je auto is een subwoofer onmisbaar. Subwoofers produceren de bassweergave tussen de 20 – 100 Hz. Dit halen speakers niet. Bij de keuze van een woofer moet er rekening gehouden worden met je inbouwwijze. Je kan niet zomaar een woofer in een kist gooien.
De makkelijkste weg is natuurlijk een van de dealer kopen. Naast dat dit niet creatief is, zijn de kisten ook vrij duur. En een kist van de dealer wil nog niet zeggen dat deze goed is voor jou woofer!
Mijn verhaal is bedoeld om jullie te inspireren om zelf een kist te bouwen en waar je op kan letten.
Mijn tips voor de bouw van een wooferkist

Materiaal: Maak de kast van 18 of 22mm MDF (wat duurder, maar beter). Spaanplaat kan ook, dit is echter moeilijker te bewerken. Multiplex is erg zwaar en heeft een lagere demping dan MDF. Ook wordt er wel eens plexiglas gebruikt. Dit materiaal heeft wel hele andere eigenschappen dan MDF etc. MDF geeft de beste klankkwaliteit.
Demping: Elk type kist die je gebruikt moet je vullen met dempingsmateriaal. Bij de berekening van de kist wordt rekening gehouden met de hoeveelheid demping, nooit weglaten dus. Ik gebruik een fibervil of wattiene. Een noppenschuim wand kan ook maar dit is weer wat duurder
Gesloten kist: Stop de kist lekker vol, maar druk nooit de lagen aan en zorg dat de wooferconus niet geraakt wordt.
Bassreflex- en bandpasskist: Gebruik voor de wanden noppenschuim, vul de overgebleven ruimte met dempingswol (fibervil of wattiene). Breng geen dempingmateriaal aan voor de luchtpoorten of tegen de woofer.
Verstevigingen: Als de wanden van de kist groter zijn dan 40cm, dan is het verstandig extra verstevigingen aan te brengen. Je doet dit door latjes (ca. 2cm breed) haaks op de panelen te lijmen. Hierdoor 'vibreert' en resoneert een wand veel minder. Weet dat latjes ten kostte gaan van het literinhoud van de kist.
Een houte hoedenplank zal gaan doorzakken, latjes aanbrengen onder de hoedenplank verkomt dit.
Afdichting: Een wooferkist moet luchtdicht zijn. Besteedt het zagen uit aan de specialist. Een kier gaat tenkoste van de bassweergave. Gebruik bij de montage lekker veel houtlijm, mocht je het nog nodig vinden kan je van binnenuit de kist ook nog kitten met siliconenkit.
Aansluiting: Bij de betere dealers kan je speciale kabelaansluitingen kopen die je in een zijkant erin kan maken. Een goedkopere oplossing is gewoon een gaatje te boren,en hier de bekabeling te trekken. Maak het gaatje wel weer lichtdicht eventueel door middel van siliconenkit.
Afscherming: Wanneer je over een woofer beschikt in je kofferbak, zorg dan zeker dat die afgeschermd wordt of heel goed vast zit. Een woofer is niet zo stevig en het heeft dus niet veel nodig om hem te beschadigen. Het beste kun je deze afschermen door middel van plexiglas. Dit heeft tevens een mooi visueel effect. Wees creatief.
Afwerking: Het oog wil ook wat. Kleed bijvoorbeeld je kist aan met rekbare stof. Lijm of niet deze eromheen. Zo wordt je woofer kist kompleet.
1. Free-air montage
De (free-air) woofer wordt niet in een kist ingebouwd, maar wordt vaak in de hoedenplank of tegen de leuning van de achterbank gemonteerd. De kofferbak wordt de wooferkist. Maak deze ruimte wel helemaal luchtdicht, anders gaat het ten koste van de bassweergave. Vaak is een en ander moeilijk realiseerbaar, waardoor "free-air" montage zelden tot goede resultaten leidt. Je moet er ook voor zorgen dat de woofer voor free-air gebruik geschikt is.
Montage Gezien het hoge gewicht van de woofer moet de hoedenplank uitgevoerd worden in 22mm MDF. Deze dikte is voldoende als je maar wel de plank verstevigt met latjes.
voordelen: goedkoop, plaatsbesparend, geen kist (maar dan heb ik dit voor niks geschreven)
nadelen: goede akoestische isolatie vereist tussen voor- en achterzijde woofer
slechtere demping van de woofer minder diepe bassweergave alleen woofers met een zeer stugge conusophanging voldoen.
2. Gesloten kist
De meest eenvoudige vorm van woofermontage is een gesloten kist. Ondanks deze 'eenvoud' is de bassweergave vaak heel erg goed. In combinatie met een geschikte woofer zelfs de beste oplossing voor bassweergave in een auto.
voordelen: compacte kast, uitstekende transiëntweergave ('snel') eenvoudige kastconstructie minder kritisch t.a.v. ontwerp- en constructiefouten (woofer word niet snel opgeblazen)
nadelen: geen uiterlijke bass weergave, hogere vervorming in het hogere bass-bereik.
3. Bassreflex kist
Een populaire manier van inbouwen is de bass-reflex of gepoorte behuizing. Vooral voor de sound freaks van zeer diepe en harde bass is het de beste oplossing.
voordelen: 3 - 4 dB effiënter dan een gesloten kist, minder vervorming en hogere belastbaarheid in het hogere bassbereik mits goed ontworpen en gebouwd, diepere bassweergave
nadelen:
grotere kist
moeilijk ontwerp
ontwerp- en constructiefouten kunnen fataal worden. (woofer kan simpel worden opgeblazen)
4. Bandpass kist
Behuizing waarbij de speaker in de kist is ingebouwd. Afhankelijk van het type met een gesloten of gepoorte ruimte achter de speaker, en altijd met een gepoorte ruimte vóór de speaker. De versie met 2 poorten heet dual-reflex-bandpass, met een enkele poort wordt single-reflex-bandpass genoemd.
voordelen: hoge efficiëntie en diep doorlopende bass goede demping van de speaker, hoge belastbaarheid speaker afgeschermd, zodat die beschermd is tegen rondslingerende spullen.
nadelen: moeilijk ontwerp en ingewikkelde constructie woofer is 'onhoorbaar' overbelastbaar transiëntweergave sterk afhankelijk van de gekozen afstemming, meestal vrij slecht grote kast.
5. Tube behuizing
Behuizing van cilinder. Dit is de meest lastige manier van een klankkast, deze is dus rond. de buizen die in de winkel verkocht worden zijn gemaakt van karton. Toch is deze zelf te maken door middel van de juiste pvc-buis te vinden in bouwmarkten. De woofer wordt aan een zijde geplaatst. In de bouwmarkt is er ook vaak een deksel te kopen. Hierdoor is dit de makkelijkste manier.
voordelen: eenvoudig zelf te maken
nadelen:
buis moet vastliggen
flinke lengte nodig voor juiste aantal liters

Uitgangs (minimale) liters
Gesloten kist
10 inch 20 liter
12 inch 40 liter
15 inch 50 liter

Bassreflex
12 inch 50 liter
15 inch 60 liter
Veel succes met je bouw van je eigen wooferkist
Funk
Posts: 7655
Joined: Mon Jun 20, 2005 2:41 pm

Re: voor de audio freaks.. subwoofer issues..

Post by Funk »

"Wil je een cassette speler, CD of minidisc?" :D

Het is 2017 he
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: voor de audio freaks.. subwoofer issues..

Post by Wilf »

Kopie van een site uit 1997 waarschijnlijk :)
Post Reply