cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
User avatar
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 12976
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by BigBlockMopar » Mon Aug 07, 2017 12:32 am

Een nokkenas kan niet 180° verkeerd staan.
Draai de krukas nog een keer helemaal rond (360°) en de nokkenas staat nu 180° geroteerd.
De verdeler kan wel 180° verkeerd staan. Dit is een kwestie van de verdeler even omhoog halen en de rotor 180° verdraaien.

Compressie of arbeidsslag;
Bedenk ook dat na de vonk, de uitlaatklep als eerste open zal gaan als je de motor verder verdraait (in de juiste draairichting).
Ook, op 0° BDP, zullen beide kleppen geheel dicht zijn en de tuimelaars dus niet onder (veel) veerspanning staan.

User avatar
m customs
Posts: 59
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs » Mon Aug 07, 2017 1:01 am

oke bedankt voor de info
dan had ik de ontsteking dus toch verkeerd staan, ik heb net even het kleppendeksel eraf gepakt en gekeken wanneer de uitlaatklep los gaat en toen de motor weer zo terug gedraaid dat de zuiger weer precies bovenin staat.
dat verklaard ook waarom ik donders hoge vlammen uit de carburateur kreeg met een poging tot starten:(

ik heb de vorige keer met starten het blok ook in de brand gehad door het 1 keer losschieten van de brandstofslang en een backfire die doorsloeg naar het beetje benzine wat op de intake lag(had gelukkig een brandblusser in de buurt)
ik maak nu eerst de carburateur weer vers met een revisiesetje en vervang gelijk de verdelerkap bougies en rotor

als ik weer een poging ga doen laat ik het weten

Wilf
Posts: 10090
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Wilf » Mon Aug 07, 2017 7:49 am

Hopelijk geen poederblusser…?

User avatar
mercury1970
Posts: 3773
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by mercury1970 » Mon Aug 07, 2017 8:45 am

Poederblusser zeker vermijden, ik heb graag een emmer zand naast de auto staan............. NOT :)

User avatar
m customs
Posts: 59
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs » Mon Aug 07, 2017 12:26 pm

Wilf wrote:
Mon Aug 07, 2017 7:49 am
Hopelijk geen poederblusser…?
waarom geen poederblusser eigenlijk?

Wilf
Posts: 10090
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Wilf » Mon Aug 07, 2017 7:04 pm

Dat is hoogst corrosief zout en vreet je auto op. Bij electronica en computers kan je alles weggooien, bij auto's heb je een flink uitvoerige nabehandeling nodig.

User avatar
m customs
Posts: 59
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs » Mon Aug 07, 2017 9:04 pm

oh dan heb ik volgensmij een schuimblusser, deze liet alleen een beetje een zeeplaagje achter

Wilf
Posts: 10090
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Wilf » Mon Aug 07, 2017 9:40 pm

Gelukkig maar :) poeder merk je wel; dat gaat overal heen.

FritsVrolijk
Posts: 1345
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by FritsVrolijk » Mon Aug 07, 2017 11:07 pm

En nog een blusdeken er bij en er kan niks meer misgaan

User avatar
Jeroen_Sp
Posts: 2407
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Jeroen_Sp » Tue Aug 08, 2017 2:49 pm

FritsVrolijk wrote:
Mon Aug 07, 2017 11:07 pm
En nog een blusdeken er bij en er kan niks meer misgaan
Eigenlijk heel logisch ipv een blusser. Maar ik heb er geen, snel maar eens 1 halen.

FritsVrolijk
Posts: 1345
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by FritsVrolijk » Tue Aug 08, 2017 3:48 pm

Goed plan ja ga er zelf ook een kopen

Had gisteren de fik in me Edelbrock haha zaten een of meer bougiekabels niet op de goede plek :cry:


Naar wat speurwerk loopt het weer netjes nu :lol:

User avatar
Pavement Pounder
Posts: 7890
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Pavement Pounder » Tue Aug 08, 2017 8:11 pm

Als door de backfire een klein brandje onstaat in de carb dan gelijk doorstarten want dan is de brand en brandbare mengsel meteen weg.
Wat ook een nadeel van een poederblusser is is dat je een dag aan de dunne bent als je wat poeder inademt.

User avatar
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 12976
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by BigBlockMopar » Tue Aug 08, 2017 8:18 pm

Had je je bougiekabels direct in je carburateur hangen dan ofzo?
Soort van voorontsteking... :D

Maar doorstarten heeft op zo'n moment niet altijd zin als de vonken niet op de juiste tijdstippen komen en de carb lekker benzine blijft door druppelen tussendoor.

FritsVrolijk
Posts: 1345
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by FritsVrolijk » Tue Aug 08, 2017 8:44 pm

Ha ha nou ben gestopt met starten snel een handdoek op de Edelbrock en toen was het vlametje uit


Nou er zaten zeker een paar bougiekabels fout weet niet hoeveel maar t was niet zoals het hoorde te zitten


Toen maar ff de juiste volgorde opgezocht en alles opnieuw gedaan nu is alles weer oke


Was wel ff schrikken vuur onder de kap haha

User avatar
m customs
Posts: 59
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs » Wed Aug 09, 2017 11:50 am

haha ik had zowat het hele blok in de brand, door de benzine dat op de intake lag dan schrik je ook wel even :o :o
maar goed nieuws, hij heeft gister zn eerste klappen gemaakt
hij reageert nog niet echt goed op het gas maar dat is denk een kwestie van alles goed afstellen

weet iemand hoe dat zit met de brandstofpomp die in de tank zit van een seville? heb nu namelijk een mechanische pomp op het blok zitten en de elektronische in de tank heb ik de stekker van uitgetrokken, maar als ik de brandstofleiding aan zou sluiten op de mechanische pomp zou hij de benzine door de elektrische pomp heen moeten trekken lijkt me?

als ik de pomp eruit haal zal er vast nog wel een stukje leiding in de tank zelf zitten die ik langer kan maken neem ik aan?
heb niet echt zin om een extra nippel op de tank te gaan lassen eigenlijk :P

Post Reply