cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by BigBlockMopar »

Een nokkenas kan niet 180° verkeerd staan.
Draai de krukas nog een keer helemaal rond (360°) en de nokkenas staat nu 180° geroteerd.
De verdeler kan wel 180° verkeerd staan. Dit is een kwestie van de verdeler even omhoog halen en de rotor 180° verdraaien.

Compressie of arbeidsslag;
Bedenk ook dat na de vonk, de uitlaatklep als eerste open zal gaan als je de motor verder verdraait (in de juiste draairichting).
Ook, op 0° BDP, zullen beide kleppen geheel dicht zijn en de tuimelaars dus niet onder (veel) veerspanning staan.
m customs
Posts: 69
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs »

oke bedankt voor de info
dan had ik de ontsteking dus toch verkeerd staan, ik heb net even het kleppendeksel eraf gepakt en gekeken wanneer de uitlaatklep los gaat en toen de motor weer zo terug gedraaid dat de zuiger weer precies bovenin staat.
dat verklaard ook waarom ik donders hoge vlammen uit de carburateur kreeg met een poging tot starten:(

ik heb de vorige keer met starten het blok ook in de brand gehad door het 1 keer losschieten van de brandstofslang en een backfire die doorsloeg naar het beetje benzine wat op de intake lag(had gelukkig een brandblusser in de buurt)
ik maak nu eerst de carburateur weer vers met een revisiesetje en vervang gelijk de verdelerkap bougies en rotor

als ik weer een poging ga doen laat ik het weten
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Wilf »

Hopelijk geen poederblusser…?
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by mercury1970 »

Poederblusser zeker vermijden, ik heb graag een emmer zand naast de auto staan............. NOT :)
m customs
Posts: 69
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs »

Wilf wrote: Mon Aug 07, 2017 7:49 am Hopelijk geen poederblusser…?
waarom geen poederblusser eigenlijk?
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Wilf »

Dat is hoogst corrosief zout en vreet je auto op. Bij electronica en computers kan je alles weggooien, bij auto's heb je een flink uitvoerige nabehandeling nodig.
m customs
Posts: 69
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs »

oh dan heb ik volgensmij een schuimblusser, deze liet alleen een beetje een zeeplaagje achter
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Wilf »

Gelukkig maar :) poeder merk je wel; dat gaat overal heen.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by FritsVrolijk »

En nog een blusdeken er bij en er kan niks meer misgaan
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Jeroen_Sp »

FritsVrolijk wrote: Mon Aug 07, 2017 11:07 pm En nog een blusdeken er bij en er kan niks meer misgaan
Eigenlijk heel logisch ipv een blusser. Maar ik heb er geen, snel maar eens 1 halen.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by FritsVrolijk »

Goed plan ja ga er zelf ook een kopen

Had gisteren de fik in me Edelbrock haha zaten een of meer bougiekabels niet op de goede plek :cry:


Naar wat speurwerk loopt het weer netjes nu :lol:
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by Pavement Pounder »

Als door de backfire een klein brandje onstaat in de carb dan gelijk doorstarten want dan is de brand en brandbare mengsel meteen weg.
Wat ook een nadeel van een poederblusser is is dat je een dag aan de dunne bent als je wat poeder inademt.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by BigBlockMopar »

Had je je bougiekabels direct in je carburateur hangen dan ofzo?
Soort van voorontsteking... :D

Maar doorstarten heeft op zo'n moment niet altijd zin als de vonken niet op de juiste tijdstippen komen en de carb lekker benzine blijft door druppelen tussendoor.
FritsVrolijk
Posts: 1671
Joined: Sat May 06, 2017 7:19 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by FritsVrolijk »

Ha ha nou ben gestopt met starten snel een handdoek op de Edelbrock en toen was het vlametje uit


Nou er zaten zeker een paar bougiekabels fout weet niet hoeveel maar t was niet zoals het hoorde te zitten


Toen maar ff de juiste volgorde opgezocht en alles opnieuw gedaan nu is alles weer oke


Was wel ff schrikken vuur onder de kap haha
m customs
Posts: 69
Joined: Fri Dec 26, 2008 10:17 pm

Re: cadillac seville 1979 5,7 efi ombouwen naar carburateur?

Post by m customs »

haha ik had zowat het hele blok in de brand, door de benzine dat op de intake lag dan schrik je ook wel even :o :o
maar goed nieuws, hij heeft gister zn eerste klappen gemaakt
hij reageert nog niet echt goed op het gas maar dat is denk een kwestie van alles goed afstellen

weet iemand hoe dat zit met de brandstofpomp die in de tank zit van een seville? heb nu namelijk een mechanische pomp op het blok zitten en de elektronische in de tank heb ik de stekker van uitgetrokken, maar als ik de brandstofleiding aan zou sluiten op de mechanische pomp zou hij de benzine door de elektrische pomp heen moeten trekken lijkt me?

als ik de pomp eruit haal zal er vast nog wel een stukje leiding in de tank zelf zitten die ik langer kan maken neem ik aan?
heb niet echt zin om een extra nippel op de tank te gaan lassen eigenlijk :P
Post Reply