Compressiedruk meten

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
sjanbob
Posts: 308
Joined: Wed Sep 28, 2005 2:40 pm

Compressiedruk meten

Post by sjanbob »

Hoeveel moet de compressiedruk van de cilinders zijn van een 1971 Pontiac 400 2bbl 265hp?
En hoeveel mag de afwijking zijn?
Hoe ga ik meten? Moet de motor warm zijn, gasklep open en ongeveer 5 slagen starten?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by Corp »

Warm, gasklep vol open ontsteking eraf. 100psi zou mooi zijn blijven starten tot max waarde. Duurt maar ff.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by hemi »

Ze mogen onderling max 10% afwijken.
sjanbob
Posts: 308
Joined: Wed Sep 28, 2005 2:40 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by sjanbob »

Bedankt. Helaas is er een te hoge compressie aanwezig. De cilinders van de linkercilinderbank geven rond 120 a 125 PSI en de rechter 130 a 150 PSI.
Nu kom ik er achter dat de motor, ATF olie van de automaat opzuigt dat mogelijk koolaanslag veroorzaakt en de dus een hogere compressie heeft gekregen(?)
Ik heb net daarvoor een nieuwe Governor / Modulator (omdat de oude gebroken was) in de automaat geplaatst en er zit niet te veel Atf in.
Waarschijnlijk komt het van de Governor / Modulator of het pijpje van boven op de automaat vandaan.
Waarvoor is dat pijpje? Wat kan een oorzaak zijn dat de motor ATF aanzuigt en welk middeltje kan ik gebruiken om de koolaanslag weg te krijgen?
Last edited by sjanbob on Sun Apr 30, 2017 12:58 am, edited 2 times in total.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by Bromgabber »

8-10 bar lijkt mij geen "te hoge" compresie voor een benzine motor.
Waarschijnlijk ook gemeten zonder dat de carburateur leeg was waardoor de cilinderwanden nog "nat" zijn?
sjanbob
Posts: 308
Joined: Wed Sep 28, 2005 2:40 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by sjanbob »

Ja dat klopt de carburateur was nog niet leeg.
Liever iets teveel compressie dat te weinig in dit geval.
Toch loopt de motor niet helemaal rustig als voorheen, maar misschien komt omdat de olie niet meer goed is.
hemi
Posts: 633
Joined: Sun May 02, 2010 7:52 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by hemi »

Compressie lijkt mij wel in orde, niet perfect maar ook niet dramatisch.
Zou je dan geen koolaanslag in je klepzittingen moeten hebben waardoor je juist compressie verliest?
Is je ontsteking aan vervanging toe misschien?
sjanbob
Posts: 308
Joined: Wed Sep 28, 2005 2:40 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by sjanbob »

De verdeelkap, bougies, bougieskabels, bobine en luchtfilter zijn net nieuw.
Als ik de slang van de vacuumvervroeger los maak gaat hij ook anders lopen. Ik neem aan dat deze dan goed is.
formula400
Posts: 56
Joined: Thu Apr 13, 2017 8:15 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by formula400 »

Ik heb ook al een keer met een pontiac gehad dat hij ATF olie opzoog in dat potje met die leiding eraan vanaf de carbarateur.
sjanbob
Posts: 308
Joined: Wed Sep 28, 2005 2:40 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by sjanbob »

En wat is er aan gedaan op het op te lossen?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by Corp »

Als er zoveel kool is dan heb je wel andere problemen. Ofwel conplete kul. Een beetje kool ga jij niet zien op je metertje. Daarnaast heeft atf juist een reinigende werking. He meet ook geen conpressiedruk maar cikinderdruk. Deze is sterk afhankelijk van je nokkenas. Dus met een laag toeren koppel ding erin is de zgn cranking pressure hoger

Spuit een beetje olie in alle cilinders en test opnieuw. Wedden dat de waarden dan meer gelijk liggen.

Die motor loopt onrustug door of ontsteking (tijdstip kwaliteit vonk etc) of mengsel gerelateerd. Wat voir een carb zit erop?
sjanbob
Posts: 308
Joined: Wed Sep 28, 2005 2:40 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by sjanbob »

Er zit nog de orginele Rochester carb op.
De motor loopt alweer vrijwel goed. De oorzaak zat inderdaad in de ontsteking; waarschijnlijk de contactpuntjes.
De Bougies zijn nogmaals vervangen, tijdstip ontsteking opnieuw afgesteld en de contactpuntjes opgeschuurd.
Het enige is dat motor nog een beetje "viertakt" en inhoudt als ik constant dezelfde snelheid rij (bijv. 80km/h). Gas geven of terugnemen gaat vrijwel goed.
Om de contactpuntjes uit te sluiten zal ik deze vervangen. Ik weet alleen nog niet of ik ventilated of non-ventilated nodig heb. Wat is het verschil?
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by Ranch73 »

Condensator ook gelijk vervangen.
sjanbob
Posts: 308
Joined: Wed Sep 28, 2005 2:40 pm

Re: Compressiedruk meten

Post by sjanbob »

Helaas maakt nieuwe contactpunten en condensator geen verschil...
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: Compressiedruk meten

Post by Jeroen_Sp »

staat je mengsel wel goed?
Post Reply