autodak spuiten met welke spuitbus?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

ik wil mijn pickup dak spuiten met spuitbussen
een gewone RAL kleur, geen metallic, en hoogglans, liefst 1k.
moet daar blanke lak overheen?
welke spuitbus kan ik nemen? iemand ervaring mee?

of weet iemand en redelijke spuiter in de buurt van utrecht die geen btw berekent......
Jeroen_Sp
Posts: 2435
Joined: Sat Oct 11, 2008 9:43 am

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by Jeroen_Sp »

ik zou beginnen met zijdeglans, hoogglans gaat echt nooit mooi worden zo uit de spuitbus.
Of met veel geduld met de roller, veel lagen goed verdunde verf en tussen de lagen door steeds schuren/polijsten. Dat wordt erg mooi maar kost heel veel tijd.

Dit is bijvoorbeeld met een roller en veel geduld gedaan, zoek maar eens op "50 dollar paint job"

http://meguiarsonline.com/forums/photop ... sh_006.JPG
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by MotiV8 »

Word helemaal niets met een spuitbus.
Beter even goedkoop verfspuitje kopen en een twee kaatje opzetten.
Volg je even een Youtube seminar en dan komt het best goed.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by Collector »

gert wrote: Tue Apr 25, 2017 1:56 pm ik wil mijn pickup dak spuiten met spuitbussen
een gewone RAL kleur, geen metallic, en hoogglans, liefst 1k.
moet daar blanke lak overheen?
welke spuitbus kan ik nemen? iemand ervaring mee?

of weet iemand en redelijke spuiter in de buurt van utrecht die geen btw berekent......
Welke kleur?
Wat voor kwaliteit?
Voorbewerking?
Er zal een primer/surfacer onder moeten vanwege de oude lak.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

dat dacht ik al, want er moet wit over bruin.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by Collector »

Houd er rekening mee dat 1k en met name de spuitbussen verf, niet een echt sterke laklaag gaat vormen, beter kun je de oude laklaag isoleren met een watergedragen primer/surfacer, daarmee voorkom je dat de oude lak op gaat lossen, hieroverheen kan je dan het beste een 2 componenten lak zetten, resultaat word vele malen mooier, en wat belangrijker is vele malen sterker. Het dak is toch iets waar de regen op klettert, de meeuwen op schijten, en de zon genadeloos zijn werk op verricht.
Ikzelf spuit nog wel eens een dingetje buiten, daar is de kwaliteit dan ook naar, ik heb geen show auto, dat gaat het ook nooit worden dus is voor mij bescherming belangrijker als dat ene kleine stofje of wellicht een vliegje wat in de lak terecht komt.

Watergedragen primer/surfacer:
Image

Laklaag:
Image
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

bedankt voor de tip, maar het is nogal onduidelijk welke soort/samenstelling primer te gebruiken op een auto.
iedereen roept wat anders.
ik zie op youtube goede resultaten met Rustoleum HardHat spuitbussen, daar heb ik zelf ervaring mee en das heel betaalbaar.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by Collector »

Watergedragen epoxy kan je over elk laksysteem zetten, voordeel daar weer van is dat je er elk laksysteem weer overheen kan zetten
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

is dat er ook in een spuitbus?
welk merk?
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by Collector »

gert wrote: Wed Apr 26, 2017 12:45 pm is dat er ook in een spuitbus?
welk merk?
Is er niet in een spuitbus, is 2 komponenten lak met gedemineraliseerd water als transportmiddel .
Moet met spuitpistool verspoten worden.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

ik heb wel een verfspuit......
welk product is dat precies? want er zijn honderden merken en soorten.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by Collector »

ikzelf heb Mankiewicz Seevenax H2O is een industriele variant die nog een klappie sterker is als de automotive variant, spul kan je echt lekker dik opleggen, en is na droging heel makkelijk te schuren voordat de aflak erop komt.
Enige vervelende is dat als je dit met een verfspuit verspuit, dat de verfspuit ook voor niks anders meer geschikt is als dat spul, tenzij je hem heel minitieus gaat schoonmaken en dan nog zie je soms terug in je aflak dat er seevenax mee verspoten is, heb een goedkoop spuitpistool bij de Aldi vandaan gehaald die ik gebruik voor de Seevenax, de Seevenax schuur j toch voor de aflak erop komt dus die hoeft niet meteen echt helemaal strak gespoten te zijn.
De aflak gebruik ik een Devillbis HVLP voor, die zijn ietsepietsjes duurder als die van de Aldi

Image
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

dus die seevenax kan zo op mijn geschuurde en van vet en vuil ontdane dak gespoten. en daar kan alles overheen?

waar is dat te koop? ik kan er niks over vinden.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by Collector »

gert wrote: Wed Apr 26, 2017 5:30 pm dus die seevenax kan zo op mijn geschuurde en van vet en vuil ontdane dak gespoten. en daar kan alles overheen?

waar is dat te koop? ik kan er niks over vinden.
Laat ik het zo zeggen Gert,
Die Seevenax kan zo over jouw geschuurde en van vet ontdane dak gespoten, het is een epoxy met als transportmiddel water, zodra het water verdampt is heb je dus een dak met een 2 componenten epoxy laag.
En daar kan alles overheen, van waterverf, tot base coat, tot hammerite, tot 2k polyurethaan lak.

Is niet te koop voor partikulieren. Wil je best een uitleg geven in een PB als je daar prijs op stelt.
gert
Posts: 3742
Joined: Sun Mar 28, 2004 7:03 pm

Re: autodak spuiten met welke spuitbus?

Post by gert »

ik wil alleen maar weten waar ik het kan krijgen, maar als het niet te koop is vindt ik wel een alternatief
er zijn natuurlijk meer primers......
Post Reply