Uitlaten voor achteras eindigen ?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Wilf »

Dat is lastiger te bewijzen voor een auto zonder gelijkvormigheidsattest. Dan ben je dus afhankelijk van de willekeur of goedwilligheid van de keurmeester.
mark89769
Posts: 55
Joined: Thu Aug 19, 2010 7:58 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by mark89769 »

Bromgabber wrote: Mon Apr 03, 2017 9:28 pm Rdw APK toelichting: De uitlaat moet beoordeeld worden over de lengte zoals de fabrikant deze heeft vastgesteld. Bij een aanpassing van de uitlaat moet gewaarborgd blijven dat de uitlaatgassen veilig worden afgevoerd. Het ontbreken van het laatste stuk van de uitlaat is reden tot afkeur. 
Is dit het geval bij uitlaten door de motorkap of achter de voorwielen eindigend. Lijkt mij niet "veilig" maar goed..
Als het Rdw het goedkeurt wil niet per definitie zeggen dat het apk goed is.
Zijn ook gewoon mensen met een mening.
Voor de vraag van dit topic, de één zal het goed keuren de ander niet.
De toelichting had ik niet gezien. Dan is het inderdaad de interpretatie van de keurmeester wat betreft goedkeur of afkeur.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by mercury1970 »

Ik ga het wel proberen wat mijn APK-man er van vindt...... CO is laag omdat ik op LPG rij :) dus misselijk zal ik er niet van worden zoals de verfkwastverdunnerrrijders....
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by boyanka »

Ik ben vorige week bij de rdw geweest voor een motorombouw. Met sidepipes. Goedgekeurd en niet eens een opmerking over de sidepipes
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by sjak_brak »

mercury1970 wrote: Tue Apr 04, 2017 2:10 pm Ik ga het wel proberen wat mijn APK-man er van vindt...... CO is laag omdat ik op LPG rij :)
CO is niet laag omdat je op LPG rijdt. CO is laag als een wagen goed is afgesteld, dit staat los van de brandstof.

Ook bij relatief lage waarde (tov APK-eis) kan CO tot problemen leiden als de CO in de kabine komt en er onvoldoende luchtverversing is. De APK-eis is een milieu-eis, niet een eis die garant staat voor geen CO-vergiftiging als uitlaatgas in cabine komt :D
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by mercury1970 »

Ik heb toch echt de indruk dat ik LPG CO lekkerder vind ruiken, ook al is het reukloos :idea: :lol:
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Nick_nl »

Als ik mij niet vergis had de Renault r4 ook een uit welke voor het achterwiel uitkomt
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by sjak_brak »

Veel oudere stations, maar bv ook moderne bestelwagens e.d. hebben de uitlaat ook aan de zijkant, om te voorkomen dat je bij in/uitladen heel de tijd in de uitlaatwalm staat.
Pikey
Posts: 16
Joined: Sun Mar 26, 2017 11:49 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Pikey »

sjak_brak wrote: Tue Apr 04, 2017 9:02 pm moderne bestelwagens e.d. hebben de uitlaat ook aan de zijkant, om te voorkomen dat je bij in/uitladen heel de tijd in de uitlaatwalm staat.
Dat scheelt weer typen, thanks! Schuifdeur rechts is uitlaat links en andersom. Bij twee schuifdeuren denk ik eigenlijk niet dat der Auspuf vervalt...
polderlincoln
Posts: 81
Joined: Mon Aug 26, 2013 11:00 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by polderlincoln »

zat net de begin post te lezen
ik had dit ook bij mijn mark IV uitlaat midden onder de auto bocht net voor achteras naar beneden.
Maar kreeg hem terug van de apk uitlaat moest onder de auto vandaan komen achter of midden maakte niet uit maar mocht niet midden onder de auto eindigen.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by mercury1970 »

Heb er vandaag mee gereden en ben idd niet blij met het geluid; last van resonanties ondanks dat ik een goede demper heb in plaats van bv een Cherriebomb. Heb wel heel stugge ophangrubbers gebruikt, die ga ik eerst vervangen.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by sjak_brak »

Wat ook kan helpen tegen resoneren, een flexibel stuk uitlaatboch ergens tussen spruitstukken en de pijp naar achter. Dan gaat niet heel de bende werken als de motor wat schudt :)
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Bromgabber »

Flexibel deel er tussen is inderdaad aan te raden.
Staat er ook minder spanning op spruitstuk etc.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by mercury1970 »

Vind het nadeel van een flexibel stuk dat je er voor en er achter een bevestiging moet hebben, anders gaat ie alle kanten op, behalve de kant die je wilt.
Ik heb een ophangingsrubber gebruikt waar een stalen ring omheen zit, waardoor die nooit door kan scheuren, maar origineel wordt die gebruikt als laatste ophangpunt voor de pijpen en die kun je wel fixeren, maar niet het gedeelte waar de dempers hangen.
Ga terug naar de "scheurbare" rubbers ! :D
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: Uitlaten voor achteras eindigen ?

Post by Ranch73 »

Regels m.b.t. de uitlaat. Bedrijfswagen met open/gesloten laadbak hoeft(!) niet geheel door te lopen onder het voertuig,mits er geen verbinding is met de bestuurders/passagierruimte. Bij personenwagens wel,zoals de fabrikant het heeft bedoelt. Interpertatie keurmeester in het laatste geval.
Post Reply