Dynamo vraagje
-
- Posts: 370
- Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm
Dynamo vraagje
Hoi,
Ik heb een vraagje over de werking van mijn dynamo.
Ik heb geconstateerd dat deze laatste tijd (weet niet al hoe lang) deze 14.8 a 14.9 volt geeft
(al gemeten met 2 multimeters)
Het vreemde is als ik de lichten en bv verwarming aandoet dat hij zelfs hoger gaat??
Overal lees ik dat 14 a 14.4 de norm moet zijn.
Het gaat om AC Delco? dynamo (op een 305 block)
Volgde week wil ik langs naar een revisieboer gaan.
Of denken jullie dat deze helemaal klaar is en dat ik beter een nieuwe kan bestellen en eventueel tips waar ik een kan bestellen
Wellicht nog tips die ik zelf nog kan uitvoeren?
En is het trouwens nog zo rond te rijden? (ik rij meestal alleen korte ritten)
Accu is ong half jaar oud.
Onderhoudsvrije calcium accu
12 Volt 80 Ah merk Royal Wilco
Ik heb een vraagje over de werking van mijn dynamo.
Ik heb geconstateerd dat deze laatste tijd (weet niet al hoe lang) deze 14.8 a 14.9 volt geeft
(al gemeten met 2 multimeters)
Het vreemde is als ik de lichten en bv verwarming aandoet dat hij zelfs hoger gaat??
Overal lees ik dat 14 a 14.4 de norm moet zijn.
Het gaat om AC Delco? dynamo (op een 305 block)
Volgde week wil ik langs naar een revisieboer gaan.
Of denken jullie dat deze helemaal klaar is en dat ik beter een nieuwe kan bestellen en eventueel tips waar ik een kan bestellen
Wellicht nog tips die ik zelf nog kan uitvoeren?
En is het trouwens nog zo rond te rijden? (ik rij meestal alleen korte ritten)
Accu is ong half jaar oud.
Onderhoudsvrije calcium accu
12 Volt 80 Ah merk Royal Wilco
Re: Dynamo vraagje
Heb je nagemeten met een andere multimeter? (misschien is je multimeter niet goed)
Maakt de dynamo nog goed massa?
Is het een dynamo met externe regelaar, en zo ja, is die regelaar nog goed, maakt deze goed massa, is de bedrading nog goed, etc?
Maakt de dynamo nog goed massa?
Is het een dynamo met externe regelaar, en zo ja, is die regelaar nog goed, maakt deze goed massa, is de bedrading nog goed, etc?
-
- Posts: 370
- Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm
Re: Dynamo vraagje
Hoi,
Ik heb al gemeten met 2 meters.
Ik heb geen idee waar ik het "externe" regelaar kan vinden?
Mbt bedrading en massa moet ik nog uitvogelen, dus tips hieromtrent van harte welkom
Ik heb al gemeten met 2 meters.
Ik heb geen idee waar ik het "externe" regelaar kan vinden?
Mbt bedrading en massa moet ik nog uitvogelen, dus tips hieromtrent van harte welkom
Re: Dynamo vraagje
dat is een SI10 dynamo van Delco Remy die hebben een interne regelaar Sjak.
Re: Dynamo vraagje
Te hoog (boven de 15 volt) vind de accu niet fijn (koken).
Re: Dynamo vraagje
verrotte spanningsregelaar, heb ik ook gehad op mn monte carlo. Alle lampen stuk zowel exterieur als interieur, toerenteller kapot (en die kosten helaas honderden dollars voor een monte sS) en nog veel meer.
-
- Posts: 370
- Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm
Re: Dynamo vraagje
Hoi,
Ok! dat wordt zo te lezen zsm laten maken en gelijk een goede voltmeter erin gooien.
Ok bedankt voor het vermelden: SI10 Delco Remy.
Voor de handige onder ons is er zelfs een DIY repair op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=NWMANjkgtFw
Wat is trouwens de bedoeling van de AMP? meter (bij bij dash links beneden de feul meter)
Deze slaat niet (nooit) uit naar links of rechts
Ok! dat wordt zo te lezen zsm laten maken en gelijk een goede voltmeter erin gooien.
Ok bedankt voor het vermelden: SI10 Delco Remy.
Voor de handige onder ons is er zelfs een DIY repair op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=NWMANjkgtFw
Wat is trouwens de bedoeling van de AMP? meter (bij bij dash links beneden de feul meter)
Deze slaat niet (nooit) uit naar links of rechts
Re: Dynamo vraagje
Bij mij slaat hij wel iets uit. Positief dus de accu laad bij.
Re: Dynamo vraagje
Als de hoofdstroom niet meer door het originele circuit gaat én er is geen shunt gebruikt dan doet je ammeter niks meer. Mogelijk heb je je laadcircuit direct van de dynamo naar de accu?
-
- Posts: 370
- Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm
Re: Dynamo vraagje
Hoi,
Ok weer wat geleerd. Deze van mij blijft strak op "nul" staan. Volgens mij is ea elektronisch omgeleid.
Ik heb een zg "triple gauge" meter met volt/temp/druk hier slingeren. Tijd om deze erin te bouwen zo te horen.
Ok weer wat geleerd. Deze van mij blijft strak op "nul" staan. Volgens mij is ea elektronisch omgeleid.
Ik heb een zg "triple gauge" meter met volt/temp/druk hier slingeren. Tijd om deze erin te bouwen zo te horen.
Re: Dynamo vraagje
Vaak wordt de ammeter expres uit het systeem weggelaten (als een oude auto ouder wordt) omdat het voor pre'50's-auto's een prima meetinstrument was maar hoe meer verbruikers hoe groter het risico op brand (meer stroom, meer hitte bij weerstand). Ze zaten ook in '76 Dodge W200's nog en daar fikten ze nog wel eens uit als men dikke lampen en radio's in ging bouwen (zeker in Europa met 60W koplampen). Daarom is een ammeter in je systeem bij wagens met meer en meer elektrische opties (en Halogeen koplampen ipv sealed beam gloeidraad) alleen aan te raden als je werkt met een shunt (dat is een weerstand die je in lijn zet met de ammeter zodat niet alle stroom door de meter hoeft). Je wil immers het liefste alle stroom direct van de dynamo naar de accu, niet eerst door de bulkhead disconnect naar de meter in je dashboard en dan weer door de bulkhead naar de accu.
Een ammeter werkt alleen als de verbruikers aan de dynamo aangesloten worden, niet aan de accu (je meet met de ammeter namelijk de hoeveelheid stroom die naar de accu gaat om deze op te laden; sluit je accessoires aan aan de accu dan ontlaad je de accu terwijl de ammeter niks aangeeft (die levert stroom via de dynamo naar de accu maar het verbruik van de accessoires blijft ongemerkt). Als je het op de juiste manier aansluit en de motor uit staat of de dynamo is stuk gaat de stroom via de accu naar de dynamo (de ammeter geeft dan D van discharge aan) omdat aan de dynamokant de verbruikers zitten.
Het is overigens raadzaam om sowieso, of de ammeter nou wel of niet is aangesloten, je verlichting relaisgestuurd te maken. En kijk ook even onder je dashboard waarom de ammeter het niet doet. De kans bestaat dat er een knipgrage vorige eigenaar rond heeft lopen banjeren met speakerdraadjes en kroonsteentjes.
Een ammeter is an sich trouwens wel erg nuttig dus; je kunt zien of je dynamo (voldoende) stroom levert aan je accu. Een voltmeter kan ook wel degelijk handig zijn (bijvoorbeeld als je spanningsregelaar stuk is) maar deze zal je minder snel waarschuwen of je laadsysteem voldoende capaciteit heeft. En ook bij een voltmeter is het belangrijk: Waar in het systeem plaats je hem? Hoe meer weerstand hoe lager de meting. De plaatsing bepaalt dus welk circuit je nu eigenlijk aan het meten bent.
Een ammeter werkt alleen als de verbruikers aan de dynamo aangesloten worden, niet aan de accu (je meet met de ammeter namelijk de hoeveelheid stroom die naar de accu gaat om deze op te laden; sluit je accessoires aan aan de accu dan ontlaad je de accu terwijl de ammeter niks aangeeft (die levert stroom via de dynamo naar de accu maar het verbruik van de accessoires blijft ongemerkt). Als je het op de juiste manier aansluit en de motor uit staat of de dynamo is stuk gaat de stroom via de accu naar de dynamo (de ammeter geeft dan D van discharge aan) omdat aan de dynamokant de verbruikers zitten.
Het is overigens raadzaam om sowieso, of de ammeter nou wel of niet is aangesloten, je verlichting relaisgestuurd te maken. En kijk ook even onder je dashboard waarom de ammeter het niet doet. De kans bestaat dat er een knipgrage vorige eigenaar rond heeft lopen banjeren met speakerdraadjes en kroonsteentjes.
Een ammeter is an sich trouwens wel erg nuttig dus; je kunt zien of je dynamo (voldoende) stroom levert aan je accu. Een voltmeter kan ook wel degelijk handig zijn (bijvoorbeeld als je spanningsregelaar stuk is) maar deze zal je minder snel waarschuwen of je laadsysteem voldoende capaciteit heeft. En ook bij een voltmeter is het belangrijk: Waar in het systeem plaats je hem? Hoe meer weerstand hoe lager de meting. De plaatsing bepaalt dus welk circuit je nu eigenlijk aan het meten bent.
Re: Dynamo vraagje
parallel bedoel jeWilf wrote: alleen aan te raden als je werkt met een shunt (dat is een weerstand die je in lijn zet met de ammeter zodat niet alle stroom door de meter hoeft).
Maar bijzaak, amp meter is idd overbodig. Een voltmetertje is m.i. nuttiger en veiliger.
Re: Dynamo vraagje
Ja parallel, niet seriëel, onduidelijk verwoord van me.
-
- Posts: 370
- Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm
Re: Dynamo vraagje
hoi ok, toch wel handig om beide meetsystemen te hebben.
Qua electronica is het beetje een drama helaas. En voor sommige dingen heb ik een soort "workaround" gevonden
Qua electronica is het beetje een drama helaas. En voor sommige dingen heb ik een soort "workaround" gevonden
Re: Dynamo vraagje
Amm meter rechtsreeks (live wire) aansluiten op de dynamo en andere kabel rechtstreeks op de accu.