3 gen Hemi en RDW
3 gen Hemi en RDW
Als ik een 3de generatie Hemi in mijn 70'er Plymouth ga bouwen, terwijl deze nog nooit op kenteken is geweest in de NL, gaat dat dan voor problemen zorgen bij de RDW? Of kan dat zonder problemen??
Re: 3 gen Hemi en RDW
Ik zou om eventuele problemen te voorkomen eerst naar de rdw gaan met een normaal blokje. Later de hemi inbouwen
-
- Posts: 4067
- Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am
Re: 3 gen Hemi en RDW
Als het goed en veilig ingebouwd is, hoeft dat geen probleem te zijn. Groot voordeel is als het via de RDW gaat, dat je het op kenteken hebt staan en als je ooit een ongeluk veroorzaakt, hangen ze je niet op omdat je een veel krachtigere motor erin hebt.
Re: 3 gen Hemi en RDW
Technisch gezien zal het goedkeuren niet zon probleem zijn.
Als de wagen ook voor kenteken-afgifte wordt aangeboden, dan zal een identiteits-onderzoek naar de wagen plaatsvinden, en dan kunnen (grote) modificaties dat gedeelte een stuk lastiger maken.
Terwijl afkeur om technische redenen vaak simpel op te lossen is, kan dat bij afkeur om administratieve redenen een stuk lastiger worden.
Je zou eea in goed en nauw overleg met de RDW kunnen doen, of anders eerst kenteken, vervolgens ombouw, en dan opnieuw naar de RDW om nieuw blok te laten keuren.
Als de wagen ook voor kenteken-afgifte wordt aangeboden, dan zal een identiteits-onderzoek naar de wagen plaatsvinden, en dan kunnen (grote) modificaties dat gedeelte een stuk lastiger maken.
Terwijl afkeur om technische redenen vaak simpel op te lossen is, kan dat bij afkeur om administratieve redenen een stuk lastiger worden.
Je zou eea in goed en nauw overleg met de RDW kunnen doen, of anders eerst kenteken, vervolgens ombouw, en dan opnieuw naar de RDW om nieuw blok te laten keuren.
Re: 3 gen Hemi en RDW
Hier zat ik ook aan te denken. Kan ik nog even door sparen en oriënteren...boyanka wrote:Ik zou om eventuele problemen te voorkomen eerst naar de rdw gaan met een normaal blokje. Later de hemi inbouwen
Re: 3 gen Hemi en RDW
...en alvast ff met de auto rijden ipv dat ie nog eens jaren in de schuur staatdickdale wrote:Hier zat ik ook aan te denken. Kan ik nog even door sparen en oriënteren...
Bijkomend voordeel is dat je dan ook een beter gevoel krijgt wat je evt nog meer zou willen aanpassen als je er later een ander blok in gooit.
Re: 3 gen Hemi en RDW
Ombouw is geen probleem, Auto is gezien het bouwjaar immers type goedkeuringsvrij. Al bouw je een V16 in.
Er is maar één eis: Mits deugdelijk bevestigd.
Wel even zelf gegevens van het blok meenemen. Een aankoop bon kan ook gewenst zijn door het RDW.
Er is maar één eis: Mits deugdelijk bevestigd.
Wel even zelf gegevens van het blok meenemen. Een aankoop bon kan ook gewenst zijn door het RDW.
Re: 3 gen Hemi en RDW
Gisteren nog bij RDW geweest met eenzelfde verhaal (Import uit EU land met nieuwer type motor) en onderstaande geldt. Wel moest ik duidelijk een aankoopbewijs aantonen van de motor en uit welke auto deze komt,kentekenen of VIN.
In gebruik genomen voor 1 januari 1998
is het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998, moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.
Handboek waarin alle permanente eisen staan: http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... geving.pdf
In gebruik genomen voor 1 januari 1998
is het voertuig in gebruik is genomen voor 1 januari 1998, moet het voertuig na het aanbrengen van een wijziging aan de motor voldoen aan de permanente eisen. De permanente eisen zijn de eisen voor de APK, aangevuld met onder andere eisen ten aanzien van de geluidsproductie.
Handboek waarin alle permanente eisen staan: http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/ ... geving.pdf