428cui water bij de olie

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Elcamino
Posts: 4
Joined: Thu Dec 15, 2011 10:13 am

428cui water bij de olie

Post by Elcamino »

Hallo allemaal.

Ik ben vandaag begonnen aan de restauratie van mijn 69 Catalina, nou wist ik dat er water bij de olie kwam en ben daarom ook gelijk begonnen met het uitelkaar halen van de motor. Maar tot mijn grootste verbazing waren de koppakkingen nog gewoon in orde. Verder heb ik een gat ontdekt in de waterpomphuis, maar dat zit bij de waterslang zelf en kan dus nooit bij de olie komen.

Het betreft een 428 motor, iemand enig idee waar het aan kan liggen?

gr.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: 428cui water bij de olie

Post by boyanka »

Een scheur in het blok zelf. Of een bout van de waterpomp of intake die geen vloeibare pakking er meer op had zitten zodat het water langs de schroefdraad je blok in geperst wordt
Elcamino
Posts: 4
Joined: Thu Dec 15, 2011 10:13 am

Re: 428cui water bij de olie

Post by Elcamino »

Voordat ik de motor uitelkaar haalde, heb ik druk op de koelsysteem gezet en hoorde ik overduidelijk lucht ontsnappen als ik de oliedop open deed.
Dus het moet een grote opening zijn, maar ik hoop niet dat het de blok is.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 428cui water bij de olie

Post by Bromgabber »

Of heeft de auto erg lang stil gestaan en is er vocht van de buitenlucht bij gekomen?
Inlaat ook niet lek?
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: 428cui water bij de olie

Post by MotiV8 »

Doe ff een google op: Ford 460 water mixing with oil. Dan krijg je genoeg leesvoer.
Van slechte timing covers ( door leeftijd) tot slecht passende aftermarked inlaatspruitstukken.
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: 428cui water bij de olie

Post by hanver »

In slechtste geval is je blok gekraakt, in beste geval zoals hierboven al aangegeven timingcover, waterpompbouten, inlaat, etc ...
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 428cui water bij de olie

Post by Corp »

je had het blok beter in elkaar kunnen laten en dan afpersen, dan vind je het lek heel snel. kan zoiets simpels zijn als lekkende kopbouten,

Het gaat hier trouwens om een pontiac 428 dus naar ford 428 googelen helpt je niet echt

Bij pontiac zijn met name het distributiedeksel en de inlaat verdacht, distributie deksel vertoont nogal eens erosie waardoor ze gaan lekken.
Post Reply