achteras impala 1977 vervangen door 1 van caprice 1981

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Beyle88
Posts: 2
Joined: Mon Oct 17, 2016 1:07 pm

achteras impala 1977 vervangen door 1 van caprice 1981

Post by Beyle88 »

hallo iedereen,

Ik ben thomas 29 jaar en woon in belgie (antwerpen). Ben ook niet de grootste auto krak die er is hoor hehe.
en ben nieuw op het forum hier sinds vandaag :)

Nu heb ik mij een impala coupé gekocht van 1977 en heb deze nu 2 weken.
De bedoeling is om deze in de toekomst volledig te restaureren en er een project van te maken.

Nu kan ik een achteras met sper kopen dat van een stationwagen caprice komt van 1981.
Omdat ik later de motor ook wil opvoeren dacht ik deze as er onder te steken omdat deze groteren remmen hebben en de sper was een meer waarde :P

Nu na opzoek werk vindt ik het hier toch niet dus bij deze de vraag. Kan ik deze as er onder steken?
De stationwagen assen zijn wel wat breder maar dat maakt ni uit en hebben een andere steekmaat. Lukt dit dan ook met mijn cardan?

Heb nu wel al een handboek besteld van haynes maar moet hier nog op wachten.

alvast bedankt
oldsv8diesel
Posts: 372
Joined: Wed May 02, 2012 12:31 pm

Re: achteras impala 1977 vervangen door 1 van caprice 1981

Post by oldsv8diesel »

mocht het niep gaan passen(dat weet ik dus weer niet) dan heb ik eventueel interesse in de caprice as met sper
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: achteras impala 1977 vervangen door 1 van caprice 1981

Post by David - 71 camaro »

Je hebt ws een 8.5/10bolt as (Caprice) wat een prima start is als je in de toekomst je blok wilt opvoeren. Post een paar foto's van de behuizing/klok om het zeker te weten.

De sper is altijd nice to have, maar hou er rekening mee dat, net als met alles, deze door gebruik mogelijk (deels) versleten is (frictieplaten). Dan doet ie half of nauwelijks zijn werk.

Hou er rekening mee dat je de ophanging zult moeten verlplaatsen en op een of andere manier het verschil in breedte zal moeten opvangen > Gaat dat lukken met de velgen of zal je hem moeten inkorten?
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: achteras impala 1977 vervangen door 1 van caprice 1981

Post by David - 71 camaro »

Bedenk net....zit er onder je impala niet ook een 8.5/10bolt??? Foto's!

Want dan ben je veel goedkoper en makkeljker uit om een (nieuwe?) sper in te knallen en rijden maar. En grotere remmen achter is leuk, maar je kunt veel beter investeren in betere voorremmen want die moeten het meeste werk doen. Daarnaast zijn er een paar trucjes om een trommel iets beter te laten remmen mocht je dat per se willen.
Post Reply