Dodge W200 slaat af
Dodge W200 slaat af
Na een tijdje niks met Amerikanen gedaan te hebben (wegenbelasting) heb ik vandaag een 40 jaar oude Dodge W200 gekocht.
Er moet nog genoeg gedaan worden aan de auto maar roest zit er niet op.
Voornaamste probleem: Auto start en loopt perfect. Echter op het moment dat je de auto in D of R zet smoort de motor en slaat deze binnen 1 a 2 seconden af. Even in N of P zetten, starten en de motor slaat perfect aan en blijft ook goed lopen. Tot je weer inschakelt.
Soms lijkt het meer dan andere momenten, maar echt rijden zit er dus niet in.
iemand een idee wat dit kan zijn? Ik moet nog gaan meten etc maar dacht vraag hier eens hoe en wat. Ik lees van alles over een slechte dyname (zit een nieuw model op), ontstekingstijdstip niet juist (klopt het dat de "wijzer verloopt?) of wellicht een versleten carburateur (de twee afstelschroeven moeten echt ver open, anders loopt de motor niet eens!)
Hopelijk hebben jullie tips!
Er moet nog genoeg gedaan worden aan de auto maar roest zit er niet op.
Voornaamste probleem: Auto start en loopt perfect. Echter op het moment dat je de auto in D of R zet smoort de motor en slaat deze binnen 1 a 2 seconden af. Even in N of P zetten, starten en de motor slaat perfect aan en blijft ook goed lopen. Tot je weer inschakelt.
Soms lijkt het meer dan andere momenten, maar echt rijden zit er dus niet in.
iemand een idee wat dit kan zijn? Ik moet nog gaan meten etc maar dacht vraag hier eens hoe en wat. Ik lees van alles over een slechte dyname (zit een nieuw model op), ontstekingstijdstip niet juist (klopt het dat de "wijzer verloopt?) of wellicht een versleten carburateur (de twee afstelschroeven moeten echt ver open, anders loopt de motor niet eens!)
Hopelijk hebben jullie tips!
Re: Dodge W200 slaat af
Zet hem eens op 8 graden voor ontsteking zonder de vacuüm vervroeging. Met vacuüm categorie 34 graden
Re: Dodge W200 slaat af
Is de carb wel gereviseerd? Ze rijden praktisch allemaal uitsluitend op LPG dus carbs waren vaak compleet vergumd en uitgedroogd omdat ze alleen op lpg reden. Daardoor zal de ontsteking idd ook waarschijnlijk niet goed staan (en/of er is onsuccesvol mee geklooid na het verwijderen van de lpg-spullen), maar hoe dan ook verwacht ik dan dat de carb ook niet in topstaat zal zijn als het de originele is (vaak werd er een impco 350 op de originele carb gezet). Ik had hetzelfde toen ik mijn carb voor het eerst op benzine probeerde te laten lopen destijds.
-
- Posts: 4630
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Dodge W200 slaat af
hoger stationair zetten
Re: Dodge W200 slaat af
Hoger stationair is het niet, de auto doet het ook als ik het stationair op 2000rpm zet.
Als de auto eenmaal rolt dan rijdt deze verder best ok al heb ik niet heel veel vermogen voor mijn gevoel. Ik ga zeker met de onsteking aan de gang. De vorige eigenaar had het over 14 graden voor....
Ik had een manual gevonden voor de M880 (legerbenaming volgens mij) en daar stond 2 graden voor.
Morgen maar eens sleuten, top om te zien dat het forum nog lekker leeft en er snel een reactie komt! Leuk om terug te zijn
Als de auto eenmaal rolt dan rijdt deze verder best ok al heb ik niet heel veel vermogen voor mijn gevoel. Ik ga zeker met de onsteking aan de gang. De vorige eigenaar had het over 14 graden voor....
Ik had een manual gevonden voor de M880 (legerbenaming volgens mij) en daar stond 2 graden voor.
Morgen maar eens sleuten, top om te zien dat het forum nog lekker leeft en er snel een reactie komt! Leuk om terug te zijn
-
- Posts: 4630
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Dodge W200 slaat af
ok , nou ja , had gekund , ik heb het wel eens gehad , heb je al compressie gemeten?
Re: Dodge W200 slaat af
Carburateur is sowieso verdacht.
Neem aan, dat je bougiekabels/module/bougies/rotor/verdelerkap/luchtfilter etc al vervangen hebt?
Neem aan, dat je bougiekabels/module/bougies/rotor/verdelerkap/luchtfilter etc al vervangen hebt?
Re: Dodge W200 slaat af
Ik bedoelde mijn reactie niet negatief! Alle tips zijn welkom. Compressie is nog niet gemeten, ik heb de auto sinds gisteren en merkte dit op.rene74monte wrote:ok , nou ja , had gekund , ik heb het wel eens gehad , heb je al compressie gemeten?
Ik ga eerst alle onderdelen vervangen zoals Sjak ook aangeeft. Bestelling is al gedaan bij rockauto, was de kosten niet. Dan maar even verder kijken. Ik denk voornamelijk aan de instelling van de ontsteking en als tweede de carburateur.
Ik zal het eerst maar eens op 6 graden voor houden.
Wat me mog opviel is dat de CO schroeven dus bijna helemaal uitgedraaid moeten worden om de motor nog een beetje te laten lopen. 1.5 slag open en de motor loopt helemaal niet meer. Staan nu ongeveer 8-10 slagen open (weet niet meer precies).
Morgen maar eens beginnen met sleutelen, ik zal jullie op de hoogte houden
-
- Posts: 1095
- Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm
Re: Dodge W200 slaat af
vacuumlek?Jeroen_Sp wrote: Wat me mog opviel is dat de CO schroeven dus bijna helemaal uitgedraaid moeten worden om de motor nog een beetje te laten lopen. 1.5 slag open en de motor loopt helemaal niet meer. Staan nu ongeveer 8-10 slagen open (weet niet meer precies).
-
- Posts: 4630
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Dodge W200 slaat af
heb het ook niet als negatief gelezen hoor ,
Re: Dodge W200 slaat af
Ja daar dacht ik ook aan. Zo klinkt het ook. In D en de motor smeert alsof je de PCV slang lostrekt met een groot vacuümlek. Maar ik heb alles nagekeken. Er zit niet zo veel vacuüm op de auto. En die slangen zien er goed uit en de PCV doet zijn werk. En daarbij bij een vacuumlek zou juist de computer schroeven helemaal in moeten gedraaid zijn (weinig lucht)big dooley wrote:vacuumlek?
Ik snap alleen nog niet waarom de motor het alleen doet zodra je schakelt en niet in z'n vrij.
Wat wel belangrijk is en ik was vergeten te vermelden. Het afslaan doet de motor alleen als deze warm is. Met koude motor geen problemen.
Wat ik ga doen:
Alles op tijd zetten en nameten
Evt directe spanning naar de bobine leggen
Ontsteking onderdelen vervangen
Carburateur reviseren
Helaas nog geen tijd gehad om er goed naar te kijken. Je kan maar moeilijk bij de bout voor de rotor los te maken.
Re: Dodge W200 slaat af
Nee, zet hem op 34/36 vol centrifugaal bij 3000 toeren, kijk waar het stationair uitkomt. Als te hoog dan iets terug zetten zodat hij niet hangt bij starten (of curve aanpassen, beter!) en dan kijken hoeveel je er max vac bij krijgt. Niet meer dan 52 totaal.boyanka wrote:Zet hem eens op 8 graden voor ontsteking zonder de vacuüm vervroeging. Met vacuüm categorie 34 graden
Re: Dodge W200 slaat af
Ok, we zijn weer iets verder. Motor gestart en sloeg koud meteen aan. Spanning gemeten en 15,35 volt. Veel te veel dus! Gelukkig had ik er een spanningsregelaar bij gekregen, deze gemonteerd en spanning is en blijft nu 14,2 volt.
Zodra de motor begint warm te worden begint de ellende. slecht stationair lopen (gas geven en hij loopt wel aardig). Ik moest de luchtschroeven van de carburateur helemaal opendraaien om de motor nog iets stationair te laten lopen (niet verwarren met stationair schroef). Maar eenmaal in Drive en de motor spruttelt en slaat af.
Wat me nu wel is opgevallen:
- Ik hoor knallen in de uitlaat, best harde eigenlijk ook en best vaak (gemiddeld om de seconden wel)
- De ontsteking maakt niet zo veel uit waar deze op staat, het lijkt wel hoe meer voorontsteking hoe fijner de motor het vindt. Met 2 graden voor blijft de motor niet eens lopen.
- De PCV is getest en werkt perfect
- Alle bougiekabels zijn gecontroleerd op volgorde en zitten goed
- Als de motor warm is en niet wil starten lijkt het of er een "makkelijker"punt in het rondgaan van de motor zit. Waar hij net iets hoger even in toeren op loopt.
- Ik heb het gevoel dat de uitlaat behoorlijk ruikt, veel CO zeg maar.
- Als de balancer op "nul graden" staat, vanaf dan gaat zuiger 1 ook niet verder meer omhoog. Het duurt een stuk of 10 graden voor hij echt merkbaar zakt (schroevendraaier in bougie gat en aan de krukas draaien). De distributieketting lijkt daarmee ok.
Wat ik morgen nog wil doen is een compressietest. Ik begin meer en meer de carburateur te vermoeden.
Ook wil ik de speling tussen de reluctor en de pick up eens afstellen, wellicht zit daar iets.
Zodra de motor begint warm te worden begint de ellende. slecht stationair lopen (gas geven en hij loopt wel aardig). Ik moest de luchtschroeven van de carburateur helemaal opendraaien om de motor nog iets stationair te laten lopen (niet verwarren met stationair schroef). Maar eenmaal in Drive en de motor spruttelt en slaat af.
Wat me nu wel is opgevallen:
- Ik hoor knallen in de uitlaat, best harde eigenlijk ook en best vaak (gemiddeld om de seconden wel)
- De ontsteking maakt niet zo veel uit waar deze op staat, het lijkt wel hoe meer voorontsteking hoe fijner de motor het vindt. Met 2 graden voor blijft de motor niet eens lopen.
- De PCV is getest en werkt perfect
- Alle bougiekabels zijn gecontroleerd op volgorde en zitten goed
- Als de motor warm is en niet wil starten lijkt het of er een "makkelijker"punt in het rondgaan van de motor zit. Waar hij net iets hoger even in toeren op loopt.
- Ik heb het gevoel dat de uitlaat behoorlijk ruikt, veel CO zeg maar.
- Als de balancer op "nul graden" staat, vanaf dan gaat zuiger 1 ook niet verder meer omhoog. Het duurt een stuk of 10 graden voor hij echt merkbaar zakt (schroevendraaier in bougie gat en aan de krukas draaien). De distributieketting lijkt daarmee ok.
Wat ik morgen nog wil doen is een compressietest. Ik begin meer en meer de carburateur te vermoeden.
Ook wil ik de speling tussen de reluctor en de pick up eens afstellen, wellicht zit daar iets.
Re: Dodge W200 slaat af
Ik zou sowieso de carb reviseren, nogmaals: bijna alle M880's reden jarenlang met impco350 op de carb en vaak zelfs met alle benzinezooi eraf. Revisiesetje kost een paar tientjes. Baat het niet dan schaadt het niet.
Overigens werd ook vaak de chokeklep vastgezet of verwijderd dus die is ook verdacht met dit verhaal. Bij een goede revisiekit zit een manual met alle afstelgegevens, ook voor de gap van de choke. Sowieso is het reviseren van een carb van een auto die langer dan een jaar heeft stilgestaan met moderne benzine een aanrader omdat het gumt. En als de carb nooit is gereviseerd de afgelopen 15 jaar vreet de ethanol de pakkingen op.
Overigens werd ook vaak de chokeklep vastgezet of verwijderd dus die is ook verdacht met dit verhaal. Bij een goede revisiekit zit een manual met alle afstelgegevens, ook voor de gap van de choke. Sowieso is het reviseren van een carb van een auto die langer dan een jaar heeft stilgestaan met moderne benzine een aanrader omdat het gumt. En als de carb nooit is gereviseerd de afgelopen 15 jaar vreet de ethanol de pakkingen op.