elektrische benzinepomp vraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

elektrische benzinepomp vraagje

Post by mercury-capri »

Hoi,

Weet iemand waar ik goede elektrische benzinepomp kan halen :)

Wellicht dat mensen met een bepaald model rijden en daar ervaring mee hebben.

Ik zoek wel eentje die het liefs "vooraan" kan monteren. Had begrepen dat (alle?) elektrische pompen achter moeten gemonteerd worden.

Tevens heb ik een Feul pressure gage/regulator hier rondhangen, kunnen deze trouwens direct na pomp worden gemonteerd worden of moet deze bv zo dicht mogelijk bij de carb.

Er zit nu een Hardi 14412 in. Carb is een standaard 4b holley volgens mij.
Standaard small block van jaren 80 volgens mij.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by Corp »

Bosch 044. Regulator zo dicht mogelijk bij carb zodat zo koel mogelijke benzine daar komt. Wel retoursysteem gebruiken. Dead head is waardeloos
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by mercury-capri »

Hoi,

Ok thanks. Dead head nog niet van gehoord :)

ik zag op MP

Bosch 044:

http://link.marktplaats.nl/m1091751887

maar zat ik weer verder te kijken...

https://goo.gl/XKBCLd (ali xpress) dus vrees veel clonen in de omloop.

Dus even goed kijken bij een "officiële" site.

Prijzen verschillen wel enorm
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by Corp »

Ja goedkope is imitatie
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by Wilf »

Waarom wil je de brandstofpomp zo dicht mogelijk bij de carb (interessevraag)?

Ik heb een (6v) elektrische pomp (Carter rotary vane) dicht bij de tank, er zijn diverse soorten pompmechanieken en die kunnen of duwen of trekken (push / pull). Push werkt alleen als er druk op de leiding staat (duszo laag mogelijk en dicht bij de tank) en pull creëert een vacuüm (en hebben veelal een retourleiding nodig tegen vacuumeren tank).

Het mechaniek maakt uit hoe stil en/of betrouwbaar en/of hoeveel flow de pomp heeft en hoe goed hij bestand is tegen drooglopen.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by MotiV8 »

Corp wrote:Bosch 044. ........
Huh, Operating Pressure: 72.5 PSI (5 Bar) is dat niet een beetje overkill voor een carb. Wil je dat terug geregeld krijgen dan heb je een 10mm retour leiding nodig anders kan de drukregelaar dit niet afgeregeld krijgen naar 7psi.

Denk dat een Facet Bue top of Facet Red Top Competion beter geschikt zijn. Holley Red is niet ethanol proof ( niet E10 proof )

Overigens, die Chinese Bosch 044 €40,- klonen doen het prima.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by mercury-capri »

Hoi ok.

Thanks voor alle info :)

Ik wil dicht bij de carb omdat de "oude" daar ook is. Mij benzine slang is een lange stuk met gevlochten staal etc.

Het liefs wil ik niet achter kabels trekken en een mount maken etc.

Dat is wel vreemd? ik heb nu een pull? maar deze heeft geen retour leiding.

===================================================================================

Maar als ik het zo lees, lijkt het mij beter op een goede "pusher" te halen. En deze laag en achter te monteren.
Zoveel werkt moet het ook weer niet zijn :).

Wat ik heb gelezen en gehoord is dat de Holley tussen 5 en 7 bar? het best opereren.

========================================================================================

Die alternatieve pomps zien er ook wel degelijk uit.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by MotiV8 »

mercury-capri wrote:Wat ik heb gelezen en gehoord is dat de Holley tussen 5 en 7 bar? het best opereren.
Niet Bar maar Psi !!!!

7Psi = maar 0,5 bar !! bij meer als dat spuit de benzine door de vlotterontluchting naar buiten omdat de vlotters dit niet trekken.

Holley Red electrische brandstofpomp = niet ethanol proof ( niet E5 & E10 )
Holley Blue electrische brandstofpomp = niet ethanol proof ( niet E5 & E10 )
Holley Black electrische brandstofpomp = wel etehanol proof ( niet E5 & E10 )

Facet Blue & Red Top zijn ethanol proof.

Pomp zo dicht mogelijk bij de tank, regelaar zo dicht mogelijk bij de carb.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by mercury-capri »

Hoi,

Ok thanks. Weer wat stof om verder in te duiken.

Ik moet kijken of ik voor de Holley ga of een "budget" Carter rotary vane pomp.

Wilf hoe bevalt die Carter? Ook voor een small block


Ik gebruik tegen ethanol trouwens
http://www.frost.co.uk/ethomix-corrosio ... ction.html


http://i65.tinypic.com/4si0xt.jpg
Image
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by Corp »

een pomp maakt geen druk, een pomp produceert debiet (flow), druk is het resultaat van het forceren van flow door een restrictie (drukregelaar), de max operating pressure is de max dead head pressure.

DAt wil dus zeggen dat je elke flow gewoon kunt afregelen naar een druk mits de regelaar en retour groot genoeg zijn. Voor een normale auytomotive benzinepomp is 3/8 of 5/16 groot zat. Je zet er gewoon een regelaar op voor carburatie dus max 15psi en dan afregelen naar iets van 5. De pomp heeft t dan gemalkkelijk met plenty flow (de pomp koelt daardoor goed), altijd koude benzine bij de regelaar en dus naar de carburateur.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by MotiV8 »

Corp wrote:....DAt wil dus zeggen dat je elke flow gewoon kunt afregelen naar een druk mits de regelaar en retour groot genoeg zijn. ....
Theorie & praktijk.. met eerder genoemde Bosch pomp het je een 10mm retour nodig op een 8mm toevoer leiding en staat de drukregelaar tot zijn eind begrenst en dan haal je net aan de benodigde 7 psi en niet minder.
Been there done that, rij zo met mijn blow through carb turbo setup.
Verre van ideaal in een N/A toepassing. Er hoeft maar iets mis te gaan voor de regelaar ( breuk e.d. ) en er ontstaat een onwenselijke situatie.
Beter een pomp nemen afgestemd op het gene wat je nodig heb.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by Corp »

Helemaal niet praktijk en theorie.

Ik zeg niet dat hij een joekel grote pomp moet monteren, gewoon een deugdelijke pomp, makkelijk te krijgen en meer dan genoeg capaciteit, Extern te monteren, geen herrie ijzer zoals de holleys e.d. en met fatsoenlijke simpele aansluitingen (hose barb, dus met fatsoenlijke slang en slangklemmen

Dit type bijv
Image

of oetiker klemmen (tangetje nodig)
Altijd kwaliteits aansluitmateriaal gebruiken, dus geen worm type slangklemmetjes enz. Of je nou een grote of kleine pomp hebt, een vlammenzee heb je dan toch.

Dit gaat ook naar een carburateur
Image

Met A2000 regelaar gewoon terug te regelen op 5psi. IS een 10AN voeding (5/8) en retour. Vanaf de regelaar is het -6 (3/8)

Met een a1000 of andere fatsoenmlijke regelaar met voldoende flow is dit geen probleem.

NA of geblazen heeft er maar weinig mee te maken, BSFC is wat je moet weten en daarmee de jusite keuze maken.

Bosch 044: 300L/u free flow da's ongeveer~80 gph, bij 5psi zal t iets minder zijn.

Ter vergelijk, een mechanische edelbrock of holley performance piump heeft 110 tot 130gph capaciteit. D'r zullen er zat zijn die er hier zoeen hebben, ook met simpele rubber slang.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by mercury-capri »

Hoi,

ok komt toch wel meer bij kijken als je het goed wilt doen. Beter een goede pomp en geen gedoe en afstelling met fuel pr. gauge en ret leidingen.

=============================================================================================================
hier op
http://www.carburateurwinkel.nl/content ... ompen.html

heb ik ea al interessante spullen gezien. De Facet Red top die je noemde hebben ze ook. Specs zien er wel goed uit.
Ingebouwde filter etc.

Goede slangklemmen en slangen hebben ze daar ook.

==============================================================================================================

Facet GOLD-FLO Red Top Competitie Brandstofpomp - Alleen Pomp
Dit is alleen de Facet GOLD-FLO Red Top Competitie Brandstof Pomp zonder verdere koppelingen of montagemateriaal.

De Facet GOLD-FLO Red Top is geschikt voor vermogens van 200 PK +.

Druk: 6.5 - 8 PSI (0.45 - 0.55 Bar)
Opbrengst: 45 Gallon / uur (170 Liter / uur)
Maximale Aanzuighoogte: 0,6 Meter
Ingebouwd filter van 74 micron
Schroefdraadaansluiting: 1/4 NPTF tapse schroefdraad
Voeding: 12 Volt met negatieve aarde
Geschikt voor vele, ook moderne, brandstoffen echter niet voor Methanol


uiteraard ook de chinese versie verkrijgbaar :)
https://goo.gl/SxYEB4
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by Corp »

24V, 6V....

Je zult toch echt een 12V pomp nodig hebben. En die facet dingen maken een irritant klopgeluid

Koop dan gewoon een simpel setje van mallory met regelaar of holley idem... wat je nu post is prul
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: elektrische benzinepomp vraagje

Post by Renev »

Niet om het een of ander hoor maar waarom niet gewoon een standaard pomp op het blok ??
Dan kan je alle bedrading ook weg laten.
En zo'n pomp heeft helemaal geen zin op een standaard small block.
Post Reply