Startmotor vraag

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Startmotor vraag

Post by Waggel »

Wat kan er aan de hand zijn als het ene moment met starten de startmotor rond gaat, en het ene moment alleen klikt?
Had de startmotor er onder uit gehaald en geprobeerd buiten de auto. Dat ging goed. Kabel gemaakt, de aansluiting was van discutabele kwaliteit. Kan het ook aan het contactslot liggen?
Buick55
Posts: 29
Joined: Sat Sep 19, 2015 7:27 pm

Re: Startmotor vraag

Post by Buick55 »

kijk eens of de motor wel voldoende massa maakt
je zou dit kunnen testen door een starterkabel op het blok en de - vd accu te plaatsen ( werkt hij dan goed probleem gevonden)
als dit allemaal goed is kun je evt de startmotor met iets (schroevendraaier ) door verbinden.
als dit allemaal goed is zou ook het relais kunnen zijn , maar probeer eerst wat boven omschreven staat even uit
werkt alles dan wel goed dan kun je naar je slot en of stekkers kijken of daar een probleem zit
heb zelf bij mijn Chevrolet dit probleem gehad en zat toen toch in de startmotor na reinigen en nw borstels en wat vet doet hij het alweer jaren
veel succes en hoop dat je hier iets mee kunt
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Startmotor vraag

Post by Waggel »

Buiten de auto met startkabels gaat goed. Ik heb er wel een tijd terug een massaschakelaar op gezet tegen het leeglopen van de accu. Weet alleen niet of toen de problemen ook zijn begonnen. Maar dat zou dus ook nog kunnen?
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Startmotor vraag

Post by camaro67 »

Ik heb het gehad met een mini starter,dat het relais wel het tandwiel aantrok naar de starterkrans (dus de tik horen) maar geen stroom doorgaf aan de startmotor om rond te draaien.
na het openmaken van het relais was te zien dat de contacten waren gecorrideerd dus geen stroom doorgaven.

Gr.Joop
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Startmotor vraag

Post by Waggel »

Beter weer er onderuit halen en nakijken dus.
camaro67
Posts: 1181
Joined: Wed Nov 09, 2005 7:31 pm

Re: Startmotor vraag

Post by camaro67 »

Ik weet niet of je bij jou het relais open kan maken,
bij de het relais van mij ging het niet,
ik heb hem toen in de draaibank gezet en met een steekbeitel de felsrand weg gestoken om hem open te maken.

gr.joop
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Startmotor vraag

Post by Wilf »

Begin eerst met het schoonmaken van alle massapunten en pluskabel van en naar motor, accu en startmotor (respectievelijk). Meestal heb je dit verschijnsel als de accu simpelweg niet het gevraagde vermogen kan leveren door teveel weerstand. De dikte van de accukabels, de staat van de polen en de connectie op het blok zijn belangrijk.

Als je accupolen aanslag hebben is het sowieso foute boel. Schuur de polen licht op, de klemmen ook en zet ze in zuurvrij (accupool)vet.

Bij het loshalen van de connecties op het blok goed kijken of de aansluiting op het blok en van de kabel goed schoon zijn. Eventueel de connectie op het blok iets opschuren. Beetje remmenreiniger en een doekje kan helpen met verwijderen van vuil.

Als dat niet helpt zal de motor er weer onderuit moeten, maar dan heb je de goedkoopste, makkelijkste en conditionele fix in ieder geval al geprobeerd. Want ook een gloednieuwe startmotor zal het niet doen met een slecht stroomcircuit.
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Startmotor vraag

Post by Waggel »

Dan zal ik dat nog proberen.
ratsub
Posts: 184
Joined: Sun Jan 29, 2012 6:13 pm

Re: Startmotor vraag

Post by ratsub »

Weet niet waar je de massaschakelaar hebt zitten?

Bij dashboard, dan heb je misschien ook een te dunne (meer weerstand) kabel gebruikt?
Verder de aansluitingen bij langslopen en schoonmaken zoals boven vermeld.

Succes.
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Startmotor vraag

Post by Waggel »

Schakelaar heb ik onder de neus gezet om de kabel zo kort mogelijk te houden. Heeft normale dikte, iets van 10mm ofzo.
Waggel
Posts: 1223
Joined: Tue Feb 10, 2004 5:54 pm

Re: Startmotor vraag

Post by Waggel »

Probleem opgelost, kabelbreuk was het probleem.
Post Reply