Transmissie olie vervangen?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Transmissie olie vervangen?

Post by Tom_Thunderbird »

Hallo,
De automaat van m'n Ford Thunderbird 1996 begint soms een beetje te 'bokken' tijdens het optrekken bij bepaalde toerentallen.
Het lijkt ook uit te maken hoeveel gas ik geef. Bij redelijk wat gas geven tijdens het optrekken (rond 3000 tpm) gaat het goed.

Is dit een signaal dat ik de transmissie olie moet vervangen? Of is er wat anders aan de hand?

Mvrgr
Tom
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by boyanka »

Hoe ziet het filter en de olie er uit?
Hoelang geleden heb je het voor het laatst ververst?
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by Tom_Thunderbird »

De transmissie olie ziet er lichtroze uit. Ik heb het filter niet gecontroleerd.
Bij een koude en stilstaande motor lijkt het alsof er teveel transmissie olie in zit.

Ik heb deze Thunderbird iets meer dan een jaar, maar ik heb deze olie nog niet laten verversen.
Roger
Posts: 131
Joined: Wed Mar 18, 2015 6:55 pm

Re: Transmissie olie vervangen

Post by Roger »

Peil je dan ook met een koude motor? ?
Of is jouw opmerking dat het lijkt alsof er teveel in zit met een koude motor ergens anders op gebaseerd?
Want je moet je stand van je ATF namelijk peilen met een draaiende warme motor
Dus het klopt dat bij een stilstaande motor lijkt alsof er teveel in zit
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by Tom_Thunderbird »

@Roger:
Ik had op deze site gekeken (Ik ben geen automonteur)
https://www.carcarekiosk.com/videos/For ... rbird/1997

Op de betreffende video leek het alsof de motor niet draaide.
Ik zal morgen ff op de juiste manier de ATF peilen.

Maar? Stel dat de ATF qua peil redelijk goed zit? En de kleur is lichtroze. Waar komt dat bokken dan vandaan?

Mvrgr
Tom
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by Bromgabber »

Of de vorige heeft de olie ververst in de hoop dat het opgelost was maar blijkbaar niet.
Dat zou wel verklaren waarom de olie zo schoon zou zijn.
Weet niet of ze het filter hebben mee vervangen, als die deels verstopt zit kan je dit soort dingen ook krijgen.
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by Tom_Thunderbird »

Ik zal straks het ATF peil ff controleren met warme en draaiende motor, maar ik heb al wel het idee dat dat wel okee is als ik bovenstaande zo eens lees.
Hoe schadelijk is dat bokken eigenlijk als ik direct het gas ff loslaat? Het bokken zelf gaat niet echt hard, maar toch...
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by sjak_brak »

Komt het bokken wel van je automaat, en niet bv door ontsteking, brandstofsysteem, vacuumlek of iets anders?
Roger
Posts: 131
Joined: Wed Mar 18, 2015 6:55 pm

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by Roger »

@Roger:
Ik had op deze site gekeken (Ik ben geen automonteur)
Ik ook niet hoor ;) En er is nog genoeg wat ik niet weet
en wat ik wel weet heb ik meestal door schade en schande geleerd
grandmaster n
Posts: 394
Joined: Thu Jun 09, 2011 8:29 pm

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by grandmaster n »

Tom_Thunderbird wrote:Ik had op deze site gekeken https://www.carcarekiosk.com/videos/For ... rbird/1997
Onder die video staat: "the engine in your 1997 Ford Thunderbird should be running when you perform a transmission fluid level check"
Je hoeft geen automonteur te zijn om te lezen :D

gr
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by Tom_Thunderbird »

Ik heb het peil van de ATF met warme en draaiende motor gecontroleerd. Staat goed.
Dus heeft het bokken misschien een andere oorzaak. Geen idee welke.

En ik had die tekst onder de video wel gezien, maar in het filmpje lijkt het alsof de motor stil staat.
Het leek me eerst ook wat onlogisch om het peil met een warme en draaiende motor te controleren omdat je dat ook niet doet bij het controleren van de motorolie.

Het bokken treedt eigenlijk het vaakst op als ik op de terugweg van m'n werk eerst een eind door de stad heb gereden en dan optrek op de weg buiten de bebouwde kom. De weg loopt op dat punt ook op.
Vandaar dat ik eerst aan de automaat zat te denken.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by boyanka »

Even afstellen dat zal wel een tijdje niet meer gebeurt zijn
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by BigBlockMopar »

Verrotte motorsteunen?
Ik had vroegah een Ford Taunus waarbij de motor ook bokkend en schuddend optrok als deze goed en warm was.
Bleek dat de motorsteunrubbers zacht werden door de warmte.

Ik denk dat je eerst beter moet proberen uit te leggen wat je onder 'bokken' verstaat.
Het kan net zo goed vuile/ouwe bougies zijn, of een matige ontsteking die het niet meer trekt als deze warm wordt.
Tom_Thunderbird
Posts: 112
Joined: Wed Jan 24, 2007 9:40 am

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by Tom_Thunderbird »

Het bokken is wat lastig uit te leggen.
Het lijkt alsof het motorblok met de klok mee kantelt, maar misschien kan dat praktisch niet eens anders.
De frequentie van het kantelen lijkt op het geluid van een landbouwtrekker die optrekt. (Let wel: de frequentie van het bokken)

De bougies zijn begin dit jaar vervangen. Dit heb ik gedaan omdat de auto destijds met vochtig weer een keer direct weer afsloeg na het starten en toen ook heel weinig kracht had om ermee weg te kunnen rijden.
Dat lijkt weer verholpen te zijn na het vervangen van de bougies.

Dus nu ik er zo over nadenk: misschien zit het inderdaad in de ontsteking en niet in de automaat.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Transmissie olie vervangen?

Post by silentchaos »

Ik zou de bougiekabels en wellicht wat andere ontstekingsdelen preventief ook maar vervangen. Lijkt wel alsof'ie misschien een cilinder overslaat ofzo. Gaat het met de toeren mee?
Post Reply