Ja ook met de wat koudere dagen heb ik dit probleem.
Tja 210F volgens mij is dat wel op het randje (of is dat niet zo dan ?)
In ieder geval had ik dit probleem voorheen niet en ongeacht buitentemperatuur en rijksweg of stadsrit was mijn temp tussen de 180 en 200,
waarvan ik dus denk dat het zo hoort.
Dus daaruit maak ik op dat er nu iets niet in orde is. Te meer omdat als ik niet uitkijk de temp nog verder dan 210 wil oplopen.
probleem is trouwens nog niet verholpen, zodra ik meer weet zal ik dat posten.
Temperatuur probleem
Re: Temperatuur probleem
heb je niet toevallig een gewone fan ergens liggen om eens te proberen ( zonder visco-koppeling ) , vraag me af of er in 1972 al visco-fans gebruikt werden, voor die er waren had iedere auto een gewone vaste fan, mijn '67-er Riviera heeft ook een gewone vaste....
Re: Temperatuur probleem
Bij 245 kookt ie gemiddeld pas dus zou me er niet te druk om maken.
Re: Temperatuur probleem
210 Fahrenheit is 98,8 graden Celsius. 212 F is kookpunt en 245 F is 118 graden Celsius, dus dan ben je echt wel te ver.
Re: Temperatuur probleem
Bij koelvloeistof en onder druk ligt het kookpunt hoger als 100 graden.
Re: Temperatuur probleem
Dat klopt, maar als de thermostaat het op 190F moet houden lijkt het me niet goed om op 245F te gaan zitten.
Re: Temperatuur probleem
Hij heeft het over 210 ik ook 245 is kookpunt dus dat is teveel.
Mijne draait ook 210 soms 220 maar wat voor blok heb je???
Standaard? Geboort? Stroken? Scheelt allemaal
Wat voor benz. Rij je . Ontsteking nakijken misch iets vervroegen.
Mijn 455 gaat dond op de dyno om te kijken of er iets van de temp af kan
Re: Temperatuur probleem
Een goed werkend koelsysteem, met een radiator die groot genoeg is, houdt de motor min of meer constant op een temperatuur die niet ver boven de waarde van de thermostaat ligt, ook als je van snelweg in stadsverkeer raakt.floffy wrote:Wie zegt dat ie hem op 190moet houden 160 180 en 195 is de temp dat ie opengaat.
Een handig hulpmiddel om te kijken wat hoe warm wordt is een IR-thermometer. Dan kan je heel snel meten hoe warm de motor is op diverse plekken, en ook de radiator etc.
Re: Temperatuur probleem (opgelost ?)
Het heeft even geduurd maar zoals het er nu naar uitziet is het probleem opgelost.
Nieuwe thermostaat bleek niet goed dus andere erin echter toen was het probleem nog niet verholpen.
Mijn eerdere conclusie dat de radiateur niet verstopt zat omdat er geen koude en warme plekken in zaten bleek niet juist.
Hij was gelijkmatig dichtgeslibt dus overal even verstopt..................
nieuwe radiateur erin zojuist even lekker wezen toeren en alles lijkt goed te blijven
Een ieder bedankt voor zijn advies.
Nieuwe thermostaat bleek niet goed dus andere erin echter toen was het probleem nog niet verholpen.
Mijn eerdere conclusie dat de radiateur niet verstopt zat omdat er geen koude en warme plekken in zaten bleek niet juist.
Hij was gelijkmatig dichtgeslibt dus overal even verstopt..................
nieuwe radiateur erin zojuist even lekker wezen toeren en alles lijkt goed te blijven
Een ieder bedankt voor zijn advies.