off topic koelvloeistofvraagje

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

off topic koelvloeistofvraagje

Post by johnny »

ben distributieriem van Fiat Panda aan het vervangen, tevens spanrol en waterpomp ( word aangeraden om alles te vernieuwen..... is ook als complete set van Gates te koop, riem, rol en pomp ) .....
heb nu dus de oude pomp eruit en de nieuwe erin en uiteraard is dan de koelvloeistof er deels uitgelopen....
komt de vraag : deze is rood / roze en wat ik heb staan in de schuur en al sinds jaar en dag voor m'n yanks gebruik is blauw en de vraag is dus kan ik die blauwe er gewoon bijkieperen of gaan die twee samen ruzie maken......
alvast bedankt.....
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: off topic koelvloeistofvraagje

Post by Renev »

Nope dat kan niet, rode vloeistof is longlife.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: off topic koelvloeistofvraagje

Post by Bromgabber »

Of het kan, tuurlijk.
Ik zou het alleen niet doen, omdat sommige koelvloeistoffen met elkaar een rare smurrie vormen..
Kan je dikke drap van krijgen.
Waarschijnlijk zit er G12+ in, gaat in veel auto's mag ook bijna in elke auto als ik me niet vergis.
Let wel op, als je nieuw koop je heb G12+ en G12 en daar zit dan weer verschil in..
Roger
Posts: 131
Joined: Wed Mar 18, 2015 6:55 pm

Re: off topic koelvloeistofvraagje

Post by Roger »

Blauw en groene koelvloeistof zijn beide g11
Rode is g 12
naar verluid gaan die twee inderdaad niet samen en ontstaat er inderdaad een bruine smurrie die de boel kan verstoppen of mogelijk je pakkingen aantast
(Hoewel er genoeg mensen zijn die zeggen al jaren alle kleuren Door elkaar te gooien en nergens last van te hebben)
Nieuwe rode koelvloeistof kan ook g12+ zijn wat dan weer wel samen kan met andere soorten
We is ook kleurloze g12+ voor de twijfelaars onder ons dit kan met alles samen
Blauw en groene kan dan ook weer samen want die zijn immers beide g11
johnny
Posts: 1593
Joined: Wed Aug 25, 2004 5:55 pm

Re: off topic koelvloeistofvraagje

Post by johnny »

thanx, wist ik dus niet, zal vanmiddag effe flesje gaan halen, zullen de kosten niet zijn, Panda heeft een enorm piepklein radiatortje vergeleken met wat ik gewend ben, geld overigens voor alles, remtrommels, klauwen, waterpomp, alles is piepklein....
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: off topic koelvloeistofvraagje

Post by mercury1970 »

johnny wrote:thanx, wist ik dus niet, zal vanmiddag effe flesje gaan halen, zullen de kosten niet zijn, Panda heeft een enorm piepklein radiatortje vergeleken met wat ik gewend ben, geld overigens voor alles, remtrommels, klauwen, waterpomp, alles is piepklein....

Dat lijkt me logisch, anders had tie wel Fiat Grizzly geheten....... :D
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: off topic koelvloeistofvraagje

Post by challenger72 »

ja,het vermogen en dus t verbruik is ook piepklein
Ranch73
Posts: 3953
Joined: Tue Jun 29, 2004 1:28 pm

Re: off topic koelvloeistofvraagje

Post by Ranch73 »

Gewoon nieuw vers spul G12+ erin.
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: off topic koelvloeistofvraagje

Post by sjak_brak »

challenger72 wrote:ja,het vermogen en dus t verbruik is ook piepklein
Dat in tegenstelling tot het gros van de wagens op een meeting, waarvan alleen het vermogen piepklein is :D

Er was toch ook iets met bepaald type koelvloeistof die niet goed samengaat met aluminium koppen e.d.?
challenger72
Posts: 398
Joined: Mon Dec 22, 2008 9:35 pm

Re: off topic koelvloeistofvraagje

Post by challenger72 »

Ik heb wel eens gezien met die rode koelvloeistof dat er van die rare witte bloemkool aanslag komt in koperen radiateur dus ik moet die zooi niet meer.Alleen nog blauwe of groene gebruik ik voor alles met een koelsysteem.Wel je systeem goed spoelen met water voor je overgaat op ander koelmiddel en om de 5 jaar verversen
Post Reply