Slechtlopende chevy 235

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
henne
Posts: 99
Joined: Tue Jul 19, 2011 11:38 am

Slechtlopende chevy 235

Post by henne »

Ik kom er niet meer uit, mijn chevrolet pickup van 1954, 6 cilinder 235 ci loopt beroerd. Hij loopt wel met de choke erop, maar met de choke eraf kan ik hem bijna niet aan de gang houden. Wat ik aan het blok heb veranderd is het volgende, er is een fenton dubbel uitlaat spruitstuk op gekomen met twee uitlaten naar achter en ik heb een brakebooster gemonteerd die vacuum pakt van het inlaatspruitstuk. Deze vacuumaansluiting heb ik inmiddels afgedopt, eerst maar beter lopen daarna zien we het remmen wel weer. De carburateur is in een ultrasoonbad geweest en er is een revisie set in gegaan. Bobine, condensator en contactpunten zijn vervangen alsmede bougies en bougiekabels. Tijdens het lopen heb ik bijna een hele bus startspray over het inlaatspruitstuk en om de carburateur gespoten, hierbij geen verandering in toerental. Compressie gemeten, alle cilinders zitten op 10 bar(140 psi, werkplaatsboek zegt 130psi of hoger is goed). Diverse amerikaanse forums schelden nogal op de rochester carburateur die erop zit, en hebben het over vervangende carburateurs, maar om een dure carburateur te kopen om maar even iets te proberen vind ik nogal wat. Iemand hier die nog een idee heeft wat ik zou kunnen proberen?
Groet Henri.
Wilf
Posts: 10555
Joined: Sun May 30, 2004 4:22 pm

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by Wilf »

Misschien wat stomme vragen hoor: heb je de stationairnaalden eerst voorzichtig dichtgedraaid tot ze niet verder gaan (niet teveel kracht) en dan anderhalve draai naar buiten gedraaid? En is de vlotter op de juiste hoogte? En de verbinding tussen choke en gaskleppen?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by Corp »

werkt de vacuum vervroeging van de verdeler en komt deze netjes terug?
henne
Posts: 99
Joined: Tue Jul 19, 2011 11:38 am

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by henne »

@ Wilf: dit zijn geen stomme vragen, ik ben blij dat jullie meedenken. De schroef voor stationair loop is volgens het werkplaatsboek 1,5 tot 2,5 slag, ik heb hem op 2 slagen gezet. De vlotter afgesteld volgens wp handboek. Verbinding tussen choke en gasklep, ik heb een handchoke, verder geen stangetjes tussen choke- en gasklep.

@Corp: Ik zie de verdeler netjes bewegen als ik gas geef, de vacuumvervroeger is trouwens ook vervangen.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by Corp »

vlotterhoogte zeker goed gesteld? zit de originele monojet er nog op?
henne
Posts: 99
Joined: Tue Jul 19, 2011 11:38 am

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by henne »

Zal de vlotterhoogte morgen nogmaals controleren, met monojet bedoel je de orginele carburateur? Ja die zit er nog op.
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by Chucky »

Zoek even uit welke carburateur erop zit uit welk jaar. Daar wil per jaar nog weleens verschil in zitten v.w.b. de afstelling van o.a. de vlotter etc.
Ik heb dit ook gehad, 1 bouwjaar verschil met een iets wat andere afstelling. Lopen als een natte krant tot een gewoon netjes strak draaiend blok.
Toevallig ook een lijn 6.

succes.
Bjorn
Posts: 8
Joined: Sun Jan 18, 2015 12:55 pm

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by Bjorn »

Kleine tip om te proberen.
heb het een keer gehad , een zelfde storing met een impala.ook lijn 6.
Bij mij was de carburateur te ver versleten, dat deze lucht langs de gasklep stangen zoog.
Bij lopende motor kon ik mijn hand boven op de carburateur leggen, en de motor bleef gewoon draaien.(wel iets lager in toerental, maar viel niet uit)
Bij jou lijkt het ook zo, omdat je de choke klep dicht trekt krijgt hij minder zuurstof.
Kan je even proberen.
henne
Posts: 99
Joined: Tue Jul 19, 2011 11:38 am

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by henne »

Heb zojuist de vlotterhoogte nog eens gemeten, 1 3/4 inch zoals het wpboek aangeeft. Zou goed moeten zijn. De carburateur is een rochester B, geen BC of BV. Als ik hem aan de praat heb en ik leg mijn hand erop slaat ie af, maar goed ook want dan krijg ik mijn hand er bijna niet meer af. Nog niet vermeld, maar wel gedaan, vanaf de fenton uitlaat spruitstukken, twee koperenbuisjes gelegd naar het inlaatspruitsuk om er warmte in te krijgen.
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by Bromgabber »

Loopt daar uitlaatgas doorheen je inlaat in?
Of moet ik die constructie anders zien?
henne
Posts: 99
Joined: Tue Jul 19, 2011 11:38 am

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by henne »

Er zit een ruimte aan de onderkant van het inlaatspruitstuk waar dan warme uitlaatgassen doorheen kunnen, geen open verbinding met de inlaat. Het gaat alleen om warmte.
Chucky
Posts: 3468
Joined: Fri Nov 19, 2004 9:35 pm

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by Chucky »

ach ja, loopt hij altijd beroerd ook als het koelwater warm is?
Vaak is het bij een lijn 6 zo dat als je het uitlaatspruitstuk vervangt door een aftermarket de motor een stuk beroerder of niet loopt. Omdat het originele uitlaatspruitstuk het inlaatspruitstuk opwarmt/warm houdt. Zonder die "verwarming" loopt het blok slecht of zelfs niet. Het inlaatspruitstuk blijft te koud waardoor je benzine niet goed verdampt, en in druppels neerslaat op de bodem van je inlaat.

Het kan natuurlijk zijn dat die 2 pijpjes gewoon net niet voldoende is omdat goed voor elkaar te krijgen.
Kan je het niet eens proberen met een föhn gericht op het inlaatspruitstuk? Om uit te sluiten dat dat het is.
henne
Posts: 99
Joined: Tue Jul 19, 2011 11:38 am

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by henne »

Hij loopt eigenlijk beter als ie koud is, en om dat koude inlaatspruitstuk tegen te gaan heb ik die buisjes van de uitlaat spruitstukken naar het inlaatspruitstuk geleidt. Denk wel steeds meer dat het aan mijn carburateur ligt, vanmiddag kwam de benzine langs de gasklep as naar buiten. Dit had ik nog niet eerder gezien. Iemand nog een goed adres voor een vervangende carb?
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by Pavement Pounder »

Henne, in welke regio zit je.
ik heb hier nog wel wat rochester B spullen liggen en ben er ook vaak mee bezig geweest.
Zelf heb ik ook een dubbele Fenton gehad en dubbele intake met 2 carbs die niet met de uitlaat was verboonden en dat liep en loopt nog steeds goed koud/warm.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Slechtlopende chevy 235

Post by silentchaos »

henne wrote:Hij loopt eigenlijk beter als ie koud is, en om dat koude inlaatspruitstuk tegen te gaan heb ik die buisjes van de uitlaat spruitstukken naar het inlaatspruitstuk geleidt. Denk wel steeds meer dat het aan mijn carburateur ligt, vanmiddag kwam de benzine langs de gasklep as naar buiten. Dit had ik nog niet eerder gezien. Iemand nog een goed adres voor een vervangende carb?
Je zou nieuwe lagers bij je gasklep kunnen (laten) zetten (https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... 20bushings)

Maar als het goed is zou er nooit benzine daar moeten komen (dat moet daar al vermengd zijn). Als hij benzine lekt betekent dat dat je vlotterkamer overstroomt. Normaliter krijg je ook onderdruk daar dus zou de benzine weer "naar binnen gezogen" worden.
Gebeurde dit tijdens een draaiend blok?

Het kan wel zijn dat de lagers dusdanig versleten zijn dat er veel valse lucht wordt aangezogen, dat zou wel slecht lopen kunnen verklaren.
Post Reply