Slecht lopen na snelweg
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
Slecht lopen na snelweg
M'n Chevrolet Impala uit 1965 (3,8L lijn 6) loopt/start/rijdt prima verder, maar als ik een snelwegritje heb gemaakt (ongeveer 15 minuten) en ik ga de snelweg af, dan loopt m'n blok rommelig als ik voor het stoplicht sta. Hij rijdt wel nog steeds prima en trekt goed op.
Rij ik weer een stukje door in de stad dan draait hij stationair ook weer prima. Het is dus puur de eerste paar minuten als ik de snelweg af ben dat hij stationair rommelig loopt.
Benzinefilter is van het weekend vervangen en de punten heb ik ook gecontroleerd en opnieuw afgesteld. Bougies zien er prima uit.
Iemand een idee?
Rij ik weer een stukje door in de stad dan draait hij stationair ook weer prima. Het is dus puur de eerste paar minuten als ik de snelweg af ben dat hij stationair rommelig loopt.
Benzinefilter is van het weekend vervangen en de punten heb ik ook gecontroleerd en opnieuw afgesteld. Bougies zien er prima uit.
Iemand een idee?
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: Slecht lopen na snelweg
Blijft misschien wat rijk bij gas los als je richting de afrit ga?
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Slecht lopen na snelweg
zit er nog emissie troep op?
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
Re: Slecht lopen na snelweg
Nope, gelukkig nietrene74monte wrote:zit er nog emissie troep op?
-
- Posts: 4631
- Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm
Re: Slecht lopen na snelweg
ok , want die zooi kan ook nog wel eens voor dat soort problemen zorgen , helemaal de egr klep ( zegt men )
-
- Posts: 1095
- Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm
Re: Slecht lopen na snelweg
vapor lock?
maw benzine die door hitte begint te koken?
maw benzine die door hitte begint te koken?
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
Re: Slecht lopen na snelweg
Hoe kan je dat detecteren/uitsluiten?big dooley wrote:vapor lock?
maw benzine die door hitte begint te koken?
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
Re: Slecht lopen na snelweg
Het viel me trouwens op dat het gisterochtend en vanochtend erger was dan gistermiddag. Dus ik vermoed dat de lagere temperaturen er misschien iets mee te maken zouden kunnen hebben als ik in de ochtend rij?
Zou't misschien kunnen zijn dat m'n thermostaat open blijft staan en dat het blok daardoor niet lekker op temperatuur komt in de koude ochtenden?
Zou't misschien kunnen zijn dat m'n thermostaat open blijft staan en dat het blok daardoor niet lekker op temperatuur komt in de koude ochtenden?
Re: Slecht lopen na snelweg
Als je een automatische choke hebt, best ook eens kijken of hij volledig opent eens de motor warm heeft. Als het inderdaad zo is dat je blok teveel afkoeld tijdens ritje op de autostrade (zoals je hierboven vermeld) dan kan het (afh. van type choke) dat de choke weer wat dichtgaat.
Als je motor rommelig stationair loopt, is het toerental ook lager dan als hij goed loopt?
Kan bvb ook je terugkeerveer zijn van de carb die wat last heeft van metaalmoeheid (misschien niet het goede woord) als hij een eindje onder (constante) spanning heeft gestaan tijdens ritje op de snelweg?
Als je motor rommelig stationair loopt, is het toerental ook lager dan als hij goed loopt?
Kan bvb ook je terugkeerveer zijn van de carb die wat last heeft van metaalmoeheid (misschien niet het goede woord) als hij een eindje onder (constante) spanning heeft gestaan tijdens ritje op de snelweg?
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
Re: Slecht lopen na snelweg
Dat klinkt eigenlijk best logisch dat m'n choke wellicht weer iets dichter is gaan staan na een ritje op de snelweg (is idd een automatische choke). Verklaart ook waarom het na een paar minuten in de stad rijden weg is. Wat is hieraan te doen?hanver wrote:Als je een automatische choke hebt, best ook eens kijken of hij volledig opent eens de motor warm heeft. Als het inderdaad zo is dat je blok teveel afkoeld tijdens ritje op de autostrade (zoals je hierboven vermeld) dan kan het (afh. van type choke) dat de choke weer wat dichtgaat.
Als je motor rommelig stationair loopt, is het toerental ook lager dan als hij goed loopt?
Kan bvb ook je terugkeerveer zijn van de carb die wat last heeft van metaalmoeheid (misschien niet het goede woord) als hij een eindje onder (constante) spanning heeft gestaan tijdens ritje op de snelweg?
Als hij rommelig loopt stationair dan is voor mijn gevoel inderdaad het toerental lager (niet heel veel hoor).
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
Re: Slecht lopen na snelweg
Na wat onderzoek zou in dit geval de heat control valve in gesloten positie moeten blijven staan.big dooley wrote:vapor lock?
maw benzine die door hitte begint te koken?
Ik heb het nagekeken en bij mij staat hij continu open! Er is geen beweging in de klep te krijgen.
Kan dit kwaad en zou dit wellicht het probleem kunnen zijn met de slechtlopende motor na de snelweg? (alhoewel ik het me haast niet voor kan stellen).
Als ik hem los wil krijgen moet ik een dergelijk product gebruiken:
http://www.amazon.com/Genuine-Fluid-888 ... B00BK7MLKE
Iemand een adresje waar ik dit online kan kopen of evt. in Nederland (omgeving Den Haag)?
Thanks alvast!
Re: Slecht lopen na snelweg
Je zou toch zeggen dat de betere automaterialenzaak of bouwmarkt wel een vergelijkbaar product verkoopt.
-
- Posts: 1095
- Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm
Re: Slecht lopen na snelweg
die heat control is voornamelijk om de benzine makkelijker te verdampen na een koude start, zeker in de winter
als je geen problemen hiermee hebt, lekker laten doen
bij vapor lock zou ik eerder denken aan een brandstofleiding, die te dicht bij de uitlaat zit
als je geen problemen hiermee hebt, lekker laten doen
bij vapor lock zou ik eerder denken aan een brandstofleiding, die te dicht bij de uitlaat zit
-
- Posts: 4280
- Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm
Re: Slecht lopen na snelweg
Duidelijkbig dooley wrote:die heat control is voornamelijk om de benzine makkelijker te verdampen na een koude start, zeker in de winter
als je geen problemen hiermee hebt, lekker laten doen
bij vapor lock zou ik eerder denken aan een brandstofleiding, die te dicht bij de uitlaat zit
Hij start altijd, ook in de voor Nederland koude winters (lees 0°C en een goede zon, dan wil ik nog wel eens gaan rijden).
Benzineleidingen lopen zoals "origineel", dus langs de kleppendeksel, ver van de uitlaat.
Ik ga even verder zoeken ga eerst even bougies, kabels, contactpunten, verdeelkap en de rotor vervangen. Dit is al erg lang geleden sinds dat is gebeurd, dus even het goedkope uitsluiten .
Thanks!
-
- Posts: 1095
- Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm