Slecht lopen na snelweg

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Slecht lopen na snelweg

Post by silentchaos »

M'n Chevrolet Impala uit 1965 (3,8L lijn 6) loopt/start/rijdt prima verder, maar als ik een snelwegritje heb gemaakt (ongeveer 15 minuten) en ik ga de snelweg af, dan loopt m'n blok rommelig als ik voor het stoplicht sta. Hij rijdt wel nog steeds prima en trekt goed op.
Rij ik weer een stukje door in de stad dan draait hij stationair ook weer prima. Het is dus puur de eerste paar minuten als ik de snelweg af ben dat hij stationair rommelig loopt.

Benzinefilter is van het weekend vervangen en de punten heb ik ook gecontroleerd en opnieuw afgesteld. Bougies zien er prima uit.

Iemand een idee?
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by Bromgabber »

Blijft misschien wat rijk bij gas los als je richting de afrit ga?
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by rene74monte »

zit er nog emissie troep op?
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by silentchaos »

rene74monte wrote:zit er nog emissie troep op?
Nope, gelukkig niet :D
rene74monte
Posts: 4629
Joined: Wed Feb 20, 2008 9:06 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by rene74monte »

ok , want die zooi kan ook nog wel eens voor dat soort problemen zorgen , helemaal de egr klep ( zegt men )
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by big dooley »

vapor lock?
maw benzine die door hitte begint te koken?
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by silentchaos »

big dooley wrote:vapor lock?
maw benzine die door hitte begint te koken?
Hoe kan je dat detecteren/uitsluiten?
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by silentchaos »

Het viel me trouwens op dat het gisterochtend en vanochtend erger was dan gistermiddag. Dus ik vermoed dat de lagere temperaturen er misschien iets mee te maken zouden kunnen hebben als ik in de ochtend rij?
Zou't misschien kunnen zijn dat m'n thermostaat open blijft staan en dat het blok daardoor niet lekker op temperatuur komt in de koude ochtenden?
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by hanver »

Als je een automatische choke hebt, best ook eens kijken of hij volledig opent eens de motor warm heeft. Als het inderdaad zo is dat je blok teveel afkoeld tijdens ritje op de autostrade (zoals je hierboven vermeld) dan kan het (afh. van type choke) dat de choke weer wat dichtgaat.
Als je motor rommelig stationair loopt, is het toerental ook lager dan als hij goed loopt?
Kan bvb ook je terugkeerveer zijn van de carb die wat last heeft van metaalmoeheid (misschien niet het goede woord) als hij een eindje onder (constante) spanning heeft gestaan tijdens ritje op de snelweg?
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by silentchaos »

hanver wrote:Als je een automatische choke hebt, best ook eens kijken of hij volledig opent eens de motor warm heeft. Als het inderdaad zo is dat je blok teveel afkoeld tijdens ritje op de autostrade (zoals je hierboven vermeld) dan kan het (afh. van type choke) dat de choke weer wat dichtgaat.
Als je motor rommelig stationair loopt, is het toerental ook lager dan als hij goed loopt?
Kan bvb ook je terugkeerveer zijn van de carb die wat last heeft van metaalmoeheid (misschien niet het goede woord) als hij een eindje onder (constante) spanning heeft gestaan tijdens ritje op de snelweg?
Dat klinkt eigenlijk best logisch dat m'n choke wellicht weer iets dichter is gaan staan na een ritje op de snelweg (is idd een automatische choke). Verklaart ook waarom het na een paar minuten in de stad rijden weg is. Wat is hieraan te doen?

Als hij rommelig loopt stationair dan is voor mijn gevoel inderdaad het toerental lager (niet heel veel hoor).
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by silentchaos »

big dooley wrote:vapor lock?
maw benzine die door hitte begint te koken?
Na wat onderzoek zou in dit geval de heat control valve in gesloten positie moeten blijven staan.
Ik heb het nagekeken en bij mij staat hij continu open! Er is geen beweging in de klep te krijgen.

Kan dit kwaad en zou dit wellicht het probleem kunnen zijn met de slechtlopende motor na de snelweg? (alhoewel ik het me haast niet voor kan stellen).
Als ik hem los wil krijgen moet ik een dergelijk product gebruiken:
http://www.amazon.com/Genuine-Fluid-888 ... B00BK7MLKE

Iemand een adresje waar ik dit online kan kopen of evt. in Nederland (omgeving Den Haag)?

Thanks alvast!
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by SRB12 »

Je zou toch zeggen dat de betere automaterialenzaak of bouwmarkt wel een vergelijkbaar product verkoopt.
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by big dooley »

die heat control is voornamelijk om de benzine makkelijker te verdampen na een koude start, zeker in de winter
als je geen problemen hiermee hebt, lekker laten doen
bij vapor lock zou ik eerder denken aan een brandstofleiding, die te dicht bij de uitlaat zit
silentchaos
Posts: 4280
Joined: Wed May 04, 2005 3:38 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by silentchaos »

big dooley wrote:die heat control is voornamelijk om de benzine makkelijker te verdampen na een koude start, zeker in de winter
als je geen problemen hiermee hebt, lekker laten doen
bij vapor lock zou ik eerder denken aan een brandstofleiding, die te dicht bij de uitlaat zit
Duidelijk :)
Hij start altijd, ook in de voor Nederland koude winters (lees 0°C en een goede zon, dan wil ik nog wel eens gaan rijden).
Benzineleidingen lopen zoals "origineel", dus langs de kleppendeksel, ver van de uitlaat.

Ik ga even verder zoeken :) ga eerst even bougies, kabels, contactpunten, verdeelkap en de rotor vervangen. Dit is al erg lang geleden sinds dat is gebeurd, dus even het goedkope uitsluiten :).

Thanks!
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: Slecht lopen na snelweg

Post by big dooley »

ff een wiki link om het eea te verduidelijken:

https://en.wikipedia.org/wiki/Vapor_lock
Post Reply