remprobleem met de Ford.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: remprobleem met de Ford.

Post by Jan Bee »

Laatste update van het fordje
Probleem nog niet opgelost dus! Na een proefrit toch weer vastlopende achterremmen. Ik heb een echte noodstop gemaakt (voor de deur) en toen zaten de achterremmen echt muurvast.
Remtrommel toch maar er af (het is een eaton as en volgens het boek moet dan eerst de steekas eruit en dan kan pas de trommel er af, maar dat bleek een broodje aap) alles ziet er goed uit, geen lekkages van remvloeistof of lager vet, geen gebroken veren en soepel draaipunten van de schoenen, maar....wel een veel blubber op de voering, popnagel gaten helemaal vol geperst met blubber, maar alleen op de remvoering. Verder is alles gewoon schoon. Het lijkt of de blubber zorgt voor een soort hechting tussen remschoen en trommel wanneer de zaak warm wordt bij het remmen. Ben nu bezig alles helemaal schoon te krijgen (paar bussen met remmenreiniger leeggespoten) en dan zien we verder. Remvoering ziet er gewoon goed en netjes uit na het reinigen.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: remprobleem met de Ford.

Post by SRB12 »

Blubber? Zeker weten dat je geen remvloeistof hebt te lekken daar? Want remvloeistof en remvoeringstof samen geeft ook zooi. Zoiets heb ik kort geleden nog gehad.
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: remprobleem met de Ford.

Post by Jan Bee »

Ja, wat is zeker SRB72 ? Remcilinders zijn helemaal schoon, ook onder de remcupjes en zien er nieuw uit. Ook rondom het lager is alles clean. Dus ook geen lager vet of cardanolie. Alleen de remvoering is glad door smurrie. Maar ik zal straks nog eens heel nauwkeurig kijken. Wat je zegt is wel logisch en dat was ook mijn eerste gedachte.
Andere optie is, dat rem cilinders zijn vervangen i.v.m. lekkage, maar niks is schoongemaakt. Dat heb ik dan weer eerder meegemaakt.
Laat het wel weten !
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: remprobleem met de Ford.

Post by Corp »

Weet je zeker dat de schoenen niet volgezogen zijn van een virige lekkage? Zet er gewoon nieuwen op.
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: remprobleem met de Ford.

Post by Camatruder »

Een paar ideeetjes uit eigen ervaring :
Je hebt waarschijnlijk één remleiding richting achter die ergens ter hoogte van de achteras opsplitst. Het is dus van groot dat dus de beide regelingen goed en vooral gelijk afgeregeld zijn. Als de remschoenen in rust aan één kant veel verder van de trommel zitten dan de andere kant zal alle druk naar de eerste gaan (minste weerstand) waardoor deze kan blokkeren.
Bij Ford weet ik het niet, maar bij GM zijn de remschoenen per paar niet gelijk : deze met de kortste remvoering moeten altijd aan de voorzijde zitten (dus kant chauffeur links, kant passagier rechts).
Zoals reeds eerder gemeld had ik iets gelijkaardig voor met de K5 (was wel maar één wiel dat blokkeerde) en uiteindelijke oplossing was vastzittende automatische regeling en vooral het laten draaien/frezen van de trommels. Ik had ook vzan die smurrie en rem bleef ook soms eventjes vastzitten.
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: remprobleem met de Ford.

Post by Jan Bee »

daar heb je wel een punt Corp, maar dan doe ik ook gelijk de twee remcilinders in elke trommel. Ga een bellen morgen.
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: remprobleem met de Ford.

Post by Jan Bee »

Camatruder : de twee achterwielen remmen precies gelijk. Met een proef noodstop remt de auto keurig recht, waar de achterwielen eerste en later de voorwielen blokkeren.
Remslangen zijn vernieuwd en leiding lopen goed door. Nergens zit een remdrukverdeler, het is een single remsysteem. De hoofdremcilinder is gereviseerd. Voorremmen doen het perfect na nieuwe remcilinders (zaten helemaal vastgeroest). achterremmen komen gewoon wel los, maar na een paar kilometer en een paar keer remmen lopen ze vast. Remschoenen zijn drekkig, Zo zien ze er uit als je een remvloeistof lekkage heb gehad, maar er is geen lekkage. Ik gok nu op een eerdere lekkage van de cilinders, maar dat de boel,niet is schoongemaakt of dat de voering zo verzadigd is met remvloeistof dat het niet meer uitkomt. Ga straks nog even kijken en verder reinigen. Morgen maar eens op zoek naar nieuwe schoenen en cilinders. Kijken of Jambroes nog wat heeft liggen.
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: remprobleem met de Ford.

Post by jelmoer »

En als je de remmen een stuk terugstelt?
Het lijkt vanuit je verhaal dat hij door het rijden en niet door het remmen vastloopt.
En natuurlijk nieuwe voering kan sowieso geen kwaad.
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: remprobleem met de Ford.

Post by Jan Bee »

Het is ook altijd hetzelfde hier, jullie hebben dus weer eens gelijk met zijn allen &€@#%.
De hele boel losgehaald en gedemonteerd en dan blijken de remcilinders toch (al is het weinig) te lekken en de cilinderwand gecorrodeerd te zijn. De remschoenen zijn inderdaad helemaal volgezogen met drab. Voering laat ook makkelijk los en is afbreekbaar (niet biologisch, maar toch) . Ook stuk leiding afgebroken, maar gelukkig heb ik dat nog en een fels setje, dus dat komt ook goed.
Effe zonder dolle, allemaal bedankt voor de juiste diagnoses en het méedenken. Morgen aan de bak voor nieuwe cilinders en voeringen.
SRB12
Posts: 840
Joined: Fri Feb 08, 2013 12:54 am

Re: remprobleem met de Ford.

Post by SRB12 »

:thumbs:

In ieder geval oorzaak gevonden. Weet je zeker dat je de onderdelen terecht vervangt. Dat gokwerk hou ik ook niet van.
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: remprobleem met de Ford.

Post by Jan Bee »

Effe een update over de remmerij van het Ford vrachtwagentje.probleem van warmlopende remmen achter bleef maar aanhouden, wel steeds minder, maar toch. Rem cilinders waren oke, maar na demontage bleken de cilinders toch aardig aangetast door roest. Dusssss....
Uiteindelijk het hele remwerk achter vervangen, nieuwe remcilinders ( twee aan elke kant), nieuwe remschoenen, nieuwe leidingen en nieuwe nippels en (weer) nieuwe rem vloeistof en gewoon ouderwetse dot 3. Eerder had ik er dot 4 in gedaan, maar een remmenmannetje gaf aan dat je dot 3 kan vervangen door dot 4, maar dat dat soms toch tot lekkages en ander ongemak kan leiden. Als het goed is kan het niet anders dan dat de problemen nu echt voorbij zijn. Als dat zo is, ga ik er mee naar de meeting van 6 mei in den haag. Wordt wel lachen, denk ik.
Nogmaals dank voor alle support !
Jan
Mustangflip
Posts: 29
Joined: Thu Oct 27, 2011 9:17 pm

Re: remprobleem met de Ford.

Post by Mustangflip »

Maak meteen even schuine kantjes aan je voeringen. Remt hij ook wat prettiger straks. (Als ze er nog niet aan zitten).

Groet Flip
Jan Bee
Posts: 76
Joined: Tue Oct 08, 2013 8:43 am

Re: remprobleem met de Ford.

Post by Jan Bee »

Te laat Flip :D ! Spul is al gemonteerd en dubbellucht is ook weer gemonteerd.
Er zitten zo wie zo schuine kanten aan beide zijden van elke schoen, dus hopelijk is het goed zo.
Post Reply