Ontsteking prikkelen ? UPDATE !

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Ontsteking prikkelen ? UPDATE !

Post by Homer »

Vandaag een mooi toertje gemaakt, alleen de laatste kilometer wat prikkelen met afslaan, net dat je zonder benzine zit. Het verhaal is als volgt, na een ritje van 50 Km nog een keertje door het centrum, langzaam rijden hier en daar file optrekken stoppen , niks aan de hand totdat mijn blok afslaat, geheel onverwachts net op een klote moment natuurlijk , starten blok slaat weer aan en houd in wat choke erbij en weer rijden, na 50 meter choke er weer vanaf alles normaal. Tot ik bij de stalling ben ,even stationair draaien deur open doen, licht aan , stap in zet in drive en slaat weer af, starten loopt weer in drive en 3 meter verder weer afslaan, auto staan net binnen pppppfffffffffff. Gelijk weer starten maar er zit geen leven meer in, even wat remreiniger in het luchtfilter, en starten geen leven erin te krijgen.

( Nu had ik een paar maanden terug precies hetzelfde euvel, alleen dacht ik toen dat ik zonder benzine stond ,vandaar de remreiniger in het luchtfilter, dus even wat jerrycans vol tanken in de auto gooien starten en er zal weer leven in, totale tijd ongeveer een half uur later .)

Ik dacht nu even wachten, dus even een bakkie doen binnen , en na ruim een half uur kom ik weer bij de auto starten en hij doet het weer.

Ik heb al eens meegemaakt dat de elektronische ontsteking het aan het begeven is, en ook erg vreemde klachten hiervan had ( een 305 van '85 ) afslaan en pingelen , slecht stationair lopen.

Zou het kunnen dat na een lang ritje , en dan wat file ed. de ontsteking slecht gaat werken, omdat deze te heet word of zo ,en na een periode van afkoelen alles weer normaal werkt, het is een 305 blok van '82 op benzine met een onstekings unit waar alles in de verdeler kap zit bobine ed.

Graag hoor ik jullie gedachte hierover.
Last edited by Homer on Sat Apr 09, 2016 11:59 pm, edited 1 time in total.
muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: Ontsteking prikkelen ?

Post by muddy bandit »

Je weet zeker dat de benzinetoevoer niet gehinderd wordt door een tank die vacuum trekt of vapour lock?

Ben zelf al eens met vergelijkbare symptomen aan het klooien geweest met de ontsteking, achteraf bleek een verstopte tankontluchting de boosdoener. :oops:
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Ontsteking prikkelen ?

Post by Homer »

Durf natuurlijk niets met zekerheid te zeggen, maar heb een elektrische benzine pomp, net onder de benzine tank. De volgende keer zal ik direct de benzinedop eerst lossen, en luisteren dat ik geen vacuüm hoor zuigen.
Ga ook eerst een doorzichtig benzinefilter bij de carburateur zetten zodat ik zicht heb in de brandstofleiding.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Ontsteking prikkelen ?

Post by Corp »

Als je nou gewoon ff de auto warm laat lopen en als hij afslaat ff een bougie in een kabel drukt om te testen of je wel afdoende vonk hebt dan hoef je ook geen plastic filtertjes erin te zetten of andere fröbeloplossingen. Diagnose eerst, oplossing daarna.
rdtreur
Posts: 425
Joined: Thu Jun 03, 2004 12:56 pm

Re: Ontsteking prikkelen ?

Post by rdtreur »

Klinkt een beetje als vapour lock.... Benzine die niet in de carb komt, mogelijk doordat de brandsofleiding te dicht langs de uitlaat loopt oid. De benzine is dan "verdampt " in de leiding en ontstaat er lucht.
jelmoer
Posts: 300
Joined: Mon Mar 28, 2011 11:55 am

Re: Ontsteking prikkelen ?

Post by jelmoer »

Klinkt niet als een brandstof probleem.
Aangezien je al probeerde hem met een andere brandbaar mengsel te starten en dit niet hielp.
Of hij zou af moeten slaan door een veel te rijk mengsel.
Zoals eerder beschreven.
Bij klacht ontsteking controleren.
Evt bougie er uit en controle op vonk/vettigheid.
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Ontsteking prikkelen ?

Post by Homer »

Bedankt voor het meedenken, maar met +/- 500 Km/j zal het nog wel effen duren voor de oplossing er is. Het vervelende is ook dat het niet elke keer is.
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Ontsteking prikkelen ?

Post by BigBlockMopar »

Ontstekingsmodule wordt te heet en kapt ermee soms.
Uiteindelijk zal ie er helemaal mee stoppen als ie doorbrandt.
Nu deze al een paar keer ermee gestopt is, zal ie al niet zo best meer zijn.

Met name bij file-rijden of staan, wordt alles superheet onder de motorkap. Daarbij wordt de module, die opgesloten zit in een behuizing, volgens mij ook nog eens extra heet vanwege de extra dwell-timing die de bobine aan kan bij lage toerentallen. Dus langer, meer spanning door de module.
Heb het zelfde euvel gehad bij een GM-achtig ding ooit.

Ik zou alvast een nieuwe module aanschaffen en met extra koelpasta monteren ooit.


En het is 'Perikelen" :)
hanver
Posts: 104
Joined: Sat Jun 05, 2010 9:47 am

Re: Ontsteking prikkelen ?

Post by hanver »

Ik volg bigblock hierboven, heb zelfde problemen gehad en suf gezocht. Bleek de onstekingsmodule gewoon 10% van de tijd niet te werken, daarom lang gezocht :)
thunderbuick
Posts: 2086
Joined: Wed Mar 02, 2011 6:41 pm

Re: Ontsteking prikkelen ?

Post by thunderbuick »

Idd, exact de symptomen van een defecte module.
Zou niet wachten tot ie je laat staan en gewoon een nieuwe monteren.
En koelpasta gebruiken!
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Ontsteking prikkelen ?

Post by Homer »

Op de foto nog net te zien wat het is ,Accel staat erop , waar is zoiets als een module te koop. Deze zit onder de verdeler kap als ik me niet vergis.

Image
Frans455
Posts: 11812
Joined: Thu Apr 08, 2004 9:56 pm

Re: Ontsteking prikkelen ?

Post by Frans455 »

Dat is een GM HEI-onsteking, de module daarvoor heeft iedere amerikanenboer wel op voorraad.

http://www.superchevy.com/how-to/67498- ... s-modules/

Dat grijze ding waar accel op staat is de bobine - die bij een HEI op de verdeelkap gemonteerd zit.
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Ontsteking prikkelen ? Update !

Post by Homer »

Vandaag weer heel wat wijzer, ondanks alle prikkelen toch maar weer een ritje maken, en wat denk je na 30 Km stopt het spul er weer mee, ben buiten de woonplaats dus de ANWB maar eens voor de eerste keer in 27 jaar gebeld, binnen no time de monteur ter plaatse, en deze direct er mee aan de gang. en zoals door mij verwacht doet het alles weer, vreemd maar niet lekker. Ondertussen al een module in de auto liggen , dus ik denk kat in het bakkie, deze gaat erop, nee zegt de ANWB'er eerst zeker weten dat het de module is. Na overleg besloten dat ik naar huis rij met de ANWB'er in zijn busje achter mij aan, enige zekerheid is dat je dan in ieder geval thuis komt. Na enkele keren stil te zijn gevallen blijkt dus dat mijn eclectische benzinepomp wel draait maar geen opbrengst heeft, trukendoos wordt ter plaatse opengetrokken een andere benzinepomp wordt geplaatst, en vroemmmm hij doet het weer. Ikke blij.

Pomp is in bruikleen en moet dus terug naar de ANWB'er, nu komt het waar kan ik aan een elektrische brandstof pomp komen, met twee rechte 8 mm aansluitingen , voor een standaard carburateur ,hoeft geen hi performance te zijn als er maar genoeg benzine aan komt in de carburateur.

Wie , Wat en Waar ?
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Ontsteking prikkelen ? UPDATE !

Post by Nick_nl »

BCCP heeft carburateur brandstof pompen. BCCP Nu zijn deze wel redelijk prijzig, mogelijk kun je er een van ebay vinden.

Maar waarom niet gewoon een mechanische brandstofpomp. Deze werken ook prima bij 1000en andere SBC's
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Ontsteking prikkelen ? UPDATE !

Post by Renev »

Inderdaad zet er gewoon een standaard mechanische pomp op, goedkoop en betrouwbaar.

Maarre, wat ik gek vind aan dit verhaal is dat hij op remmenreiniger niet start !!
Als het een brandstof kwestie is zou hij meteen aan moeten slaan op remmenreiniger dus ik ben bang dat je misschien toch nog eens stil komt te staan.
Post Reply