nieuwe bekabeling stuurkolom

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

nieuwe bekabeling stuurkolom

Post by rulez »

omdat ik achterin mijn Ford (LTD 1972 convertible) geen remlicht doorgegeven krijg wil ik vanuit mijn stuurkolom nieuwe bekabeling trekken.

Dus voor knipperlicht, contactslot en hazard alles nieuw, en dan in een keer de bekabeling van de rempedaalschakelaar meepakken.
Dan onder het dashboard een aftakking maken voor knipperlichten voor en de rest in 1 hele streng naar achter leggen.

Iemand ervaring hoe dit het beste te doen is?
originele manuals heb ik al, nu alleen nog de praktische kant.

Ik wil uiteindelijk mijn hele elektrisch circuit conform originele kleurkodes vervangen, maar dan wel met handige connectors op goed bereikbare plaatsen.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: nieuwe bekabeling stuurkolom

Post by mercury1970 »

Misschien vergelijkbaar, heb recent mijn zekeringenkastje vervangen en alle bedrading moeten verlengen.
Ik heb voor een codering gekozen omdat exact dezelfde bedrading vaak niet te koop is en een stuk duurder dan zwarte kabels.
Dus elke kabel die ik heb doorgeknipt, eerst een kabelnummer erop gezet, verlengd, krimpkous (goed opletten dat je geen scherpe soldeerpunten hebt), dan weer eenzelfde nummer op het nieuwe stuk kabel en alles op papier zetten, zodat je later op weet te zoeken dat de bruin met rode kabel nu zwarte kabel met code 22 is (bv).
Op die manier heb ik ook de hele kabelboom die in de motorruimte ligt, terug door de firewall de auto in, daar verlengd en door het voorspatbord weer de motorruimte in...... en het werkt ook nog !
Connectoren kun je ook nieuw bestellen, althans universele bij Rik Donkers, let wel goed op wat je besteld en vooral wat je krijgt, als er iets verkeerds in zit, zal Rik dat alleen nasturen als je de volledige verzendkosten betaald, daar is ie heel principieel in ! Succes !
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: nieuwe bekabeling stuurkolom

Post by rulez »

das idd een snelle en makkelijke manier.
solderen vs connector, daar ben ik nog even over het denken.
Post Reply