Achteras verhouding bepalen?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Achteras verhouding bepalen?

Post by Nick_nl »

Een vraag, hoe bepaal je de optimale eind overbrenging van de achteras?

De mijne ligt nu uit elkaar en dit geeft dus een mooie kans om de tandwielen te vervangen, echter ben ik niet zo de porren om lukraak een overbrenging te kiezen. Waar baseer je een goede keuze op, op de snelweg 120km en dan op piek koppel? Of er juist onder of heel iets anders.
Vaak lees ik dat een SBC tussen de 2000 en 2500 rpm op de snelweg moet zitten, maar dit is dan weer een 350 blok
* gewicht auto 1650kg
* bak th2004r met 0.67 hoogste versnelling
* 205-75R14 banden (26.1 inch diameter)
* motor, 283sbc met piek koppel tussen 3000/3500 toeren. piek vermogen @4800rpm
* ik woon in zuid Limburg met heuvels en zo :)

Bedankt

Nick
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: Achteras verhouding bepalen?

Post by Renev »

Hoi Nick, ik denk dat het toch een kwestie is van een keuze maken afgaande op de informatie die je hebt.
Ik heb zelf een 3.42 overbrenging met een 200-4R en een HT383 ervoor en 245/60-15 banden en vind dat een perfecte combi.
Daarvoor had ik met dezelfde motor en bak een 2.56 en dat was verschrikkelijk.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: Achteras verhouding bepalen?

Post by Collector »

yep hier ook een 3.42 overbrenging
305 200r4
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: Achteras verhouding bepalen?

Post by big dooley »

achterasverhouding * overdriveratio (0,67) * snelheid in MPH * 336 / wieldiameter = rpm

voorts heb ik ergens wel eens gelezen dat voor een goeie eerste versnelling een totale verhouding (verhouding van 1ste versnelling * eindoverbrenging) voor goeie performance op ongeveer 10:1 ligt...
10/2.74 = 3.65... maar die bestaat volgens mij niet, 3.42 en 3.73 wel en dan maar verder rekenen

3.42 * 75mph * 336 / 26.1" = 3302rpm in D
met de overdrive erop (*0.67) wordt dat 2212rpm

3.73 * 75mph * 336 / 26.1" = 3601rpm in D
met de overdrive erop (*0.67) wordt dat 2412rpm

nog een stapje verder? tuuuuuurlijk :)

4.11 * 75mph * 336 / 26.1"= 3968rpm in D
met de overdrive erop (*0.67) wordt dat 2658rpm

let wel, het slippen van de koppelomvormer is niet meegerekend en zolang je geen lockup hebt, liggen de toeren uiteraard hoger!!!
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Achteras verhouding bepalen?

Post by Nick_nl »

Bedankt voor de tips. Mijn auto heeft een werkende lockup bij de 4e versnelling.
De 10:1 verhouding ben ik ook tegen gekomen. 3.70 of 3.73 zou dan de juiste keuze zijn.
3.42 bij dit type as bestaat niet, 3.08 3.36 3.55 3.70 (fabrieksoptie) 3.73 (aftermarket) 4.11 en hoger zijn wel mogelijk.
Nu zit er een 3.55 in maar de lagers zijn er slecht waardoor het geheel erg stroef draait. Echt lekker heeft dit nooit gelopen op de snelweg, ook de acceleratie van bij het stoplicht is niet echt indrukwekkend.

Als ik bv dit stuk lees van Wallace racing vraag ik mij af of dit vooraf te berekenen is ipv proberen.

Http://www.wallaceracing.com/reargear.htm

Bettere performance en een lager verbruik is natuurlijk altijd mooi.
Robin_Chevelle
Posts: 737
Joined: Mon May 04, 2009 1:56 pm

Re: Achteras verhouding bepalen?

Post by Robin_Chevelle »

Wat je vraagt gaat niet eenvoudig samen... (performance en minder verbruik is moeilijk of heel veel test werk).

Het heeft nooit echt lekker gelopen op de snelweg? in welk opzicht?

Acceleratie bij het stoplicht was niet echt indrukwekkend? dan nu gaan voor een 3.73 is al beter dan de 3.55 die je had. (niet enorm veel verschil).

Een lager verbruik? dat kan met een lage gearing. 3.08 bijvoorbeeld. Maar dan kan het ook zijn dat de motor heel 'hard' moet werken (ver buiten zijn vermogen valt) bij het lage toerental op de snelweg (120km/h). Daardoor juist meer gaat gebruiken.
Om zoiets te testen zou je een paar verschillende overbrengingen moeten 'testen'. Dat is geen reële (betaalbare) optie.

Zelf heb ik een 4L80e 0.75 4de versnelling en 3.55 overbrenging. (oké hangt een 396bbc voor, dus wat meer koppel en vermogen dan een 283sbc).

Mijn keuze zou 3.73 zijn. Trekt goed op, mooi door de bergen en door je 200-4R toch een fatsoenlijk snelweg toerental.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Achteras verhouding bepalen?

Post by Nick_nl »

Dit is eigenlijk exact wat ik mij afvraag, waar op de vermogenscurve zit het optimum? Dat dit bij elke motor anders zal zijn geloof ik meteen.
Bij 120 was er weinig meer over zeg maar. Kan best zijn dat ik erg kritisch ben.
Ik heb vaker het idee dat de motor onder zijn optimale toeren gebied loopt, alleen wat dit toeren gebied dan is heb ik niet helder.
bv Image
Bij dit specifiek voorbeeld moet je eigenlijk proberen te cruisen in het rode gebied. Eigenlijk moet ik eerst een BSFC map maken van mijn specifieke motor, dan weet ik meer.
Nick_nl
Posts: 1533
Joined: Sat Nov 13, 2010 5:44 pm

Re: Achteras verhouding bepalen?

Post by Nick_nl »

Vandaag kreeg ik nog een reactie van de Lunati tech support
I would say the cruse RPM should still be in the 2400-3000 rpm range.


Dan zou ik een 4.11 of 4.56 moeten hebben.
De standaard 283 powerpack heeftook het piek koppel op 3K rpm liggen dus dat komt redelijk overeen.

Het blijft lastig merk ik :)

Hoe meer mensen je vraagt hoe mee verschillende antwoorden je krijgt.
Ik reviseer wat ik heb en probeer dit eerst, misschien bevalt het me wel prima :)
Post Reply