Vacuum carb

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Vacuum carb

Post by Ed »

Na de restauratie van mijn c10 uit '69 heb ik alles behalve het blok aangepakt. Die is er ingelepeld met het idee, mocht hij er ooit mee stoppen dan gaat er wat amders in. Inmiddels een paar jaar verder doet hij het nog prima en start altijd. Verse olie, filtertje, bougie's met kabels en een fris luchtfiltertke is alles wat er op is gekomen. De laatste tijd start hij wat moeilijker en moet ik hem de eerste minuten even aan de gang houden door met het gas te spelen tot hij wat warmer is. Soms een plofje maar dat gebeurd zelden. Als hij eenmaal warm is gaat het prima, loopt hij keurig stationair. Er zit een mechanische choke op en een oude quadrajet met een hei onsteking. Nu heb ik een heel stuk gelezen over de onsteking geschreven door een gm engineer. Het komt er op neer dat het beter is om de facuum slang naar de onsteking aan te sluiten op het manifold vacuum en niet op ported vacuum. Omdat deze slang ooit verplaatst is van manifold naar ported om aan de emissie eisen te voldoen die in verschillende staten gelden.
Ik wil de ontstekking opnieuw afstellen en dacht er aan, om later ook de aansluiting van de ontsteking naar de manifold aansluiting op de carberateur te laten lopen.
Of is dit niet slim? Ik hoop dat hij een wat betere koude start gaat krijgen met een wat rijker mengsel.
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Vacuum carb

Post by Corp »

op vol vacuum komt de hele vac vervroeging erbij, ff op potje kijken wat t nummer is voor de totale vervroeging, dat van 52 aftrekken en dan de mech ontsteking bij 3000 a 3500 zo zetten dat t niet boven de 52-vac uitkomt (vac fegopt), meestal komt er vac flink wat bij. Vol centrifugaal (dus initieel +mech) niet boven de 36 a 38.
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Re: Vacuum carb

Post by Ed »

Thanks, morgen even stoeien
BigBlockMopar
Crowd control
Posts: 13063
Joined: Mon Feb 02, 2004 3:39 pm

Re: Vacuum carb

Post by BigBlockMopar »

Verandering van ported naar manifold vacuum doet op zich niets aan het mengsel van de carb.
Ik zou wellicht eerst de choke-unit aan de zijkant van de carb een tandje rijker zetten zodat de choke er iets verder en langer op gaat. Ook omdat je zei dat ie soms nog een plofje geeft.
Dat is vaak een teken van een te arm mengsel.
Er zit op het zwarte deel (of de rand v/d choke-behuizing) als het goed is een soort schaalverdeling en een Rich / Lean markering.
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Re: Vacuum carb

Post by Ed »

Stangetje van het bi-metalen veertje naar de carberateur hield de klep open. Nu het stangetje zo gebogen dat hij de klep bijna dicht zet als hij koud is.

Hier zit het stangetje.

Image

Nu staat de klep dicht en is het starten en gelijk netjes stationair lopen. De choke dus, Herman gaat weer door naar de volgende ronde :lol: :thumbs:

Image

Oude gebakje mag nog even door snorren.
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: Vacuum carb

Post by Bromgabber »

Is die carburateur lek aan alle kanten ofzo? Omdat hij zo nat is op de foto..
Ed
Posts: 5031
Joined: Wed Feb 04, 2004 8:46 pm

Re: Vacuum carb

Post by Ed »

Haha nee hoor, lekker in de kruipolie, hij is kurkdroog.
Post Reply