1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by Lennard »

Hoi,

Ik heb sinds kort een camaro v6 3.8 uit 99 gekocht die niet wil starten door een zeer zwakke vonk.
De vorige die er mee bezig zijn geweest hebben de bobine's al vervangen en het gasklephuis

ik ben zelf aan het meten geweest op de ICM ( ignition Control Module ) om te kijken of deze wel alle signalen binnen krijgt ( +, - en krukas signaal 18x en 3x voeding naar de krukassensor en nokkenassensor) en deze kloppen allemaal.
Ik heb vervolgens getest of de module de bobiné wel goed aan stuurt, Dit lijkt allemaal te kloppen ( getest met een LED testlicht )
echter vonken de bobines ( met een nieuwe kabel + bougie ) zeer zwak.

Ik heb dus hierna de ICM vervangen zonder enig resultaat ( blijft een zeer zwakke oranje vonk )

Ik heb vervolgens een andere bobine ( van een jeep cherokee ) even kort op de icm aangesloten maar op deze vonkt hij ook erg slecht.

Heb hem al diverse malen uitgelezen met een snap on kast op me werk maar deze geeft geen fout meldingen aan ondanks dat het check engine lampje wel blijft branden.
ook na de accu los te halen en weer aan te sluiten na een dag gaat dit lampje echter branden.
Normaal kom ik met de snap on kast altijd wel bij diverse chevy's er wel uit als dit lampje blijft branden maar bij deze helaas totaal niet.

Ik zit te denken misschien naar ff de draden naar de computer door te meten of hem maar de GM dealer te brengen om hem uit te laten lezen.
verder zijn mijn ideeën eigenlijk wel op :?

Iemand ook al eens zo iets mee gemaakt met zo'n 3.8 series 2 ?
of nog tips waar nog naar te kijken ?

Mvg Lennard
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by Bromgabber »

Misschien een massa gebrek op de ecu of iets kan een auto ook raar van doen, maar lijkt mij niet direct de oorzaak als ik het zo lees..
Of accu capaciteit te kort, accu kabels slecht contact.
Zijn massa geschakelde bobines? Staat er wel 12volt op de plus van de bobines? Ik noem maar wat misschien kan je er wat mee..
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by Lennard »

Ik heb al een apparte - en + draad naar de module gelegd ook om dit uit te sluiten, Zonden enig resultaat helaas.
De bobines zijn idd massa geschakeld
ik heb ook al 3x een + rechtstreeks op de bobines gezet zonder resultaat wederom

accu is ook vrij recent en al een paar x opgeladen inmiddels
Edit heb ook alle massa's in de motorruimte schoongemaakt en op het blok

Maar thanx voor het meedenken
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by mercury1970 »

Lennard, hoe zit het met de 300 pagina's Buick, die moet toch onderhand rijklaar zijn, heb ik dat gemist ?
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by Lennard »

De Buick is er ook nog, heb er alleen weinig zin in op 1 of andere manier. Zal wel komen omdat ik zo'n 50 uur per week al sleutel aan jeeps denk ik

Maar weg gaat ie zeker niet :thumbs:
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by Camatruder »

Bougiekabels? Bougies ? Electrode-opening? Hoe weet je zo zeker dat de vonk te zwak is? Met het blote oog? Ben je wel zeker dat ie daardoor niet start?Krijgt ie wel benzine, lucht, mengsel OK, timing,...?
SES-light brandt toch altijd met contact aan en motor uit??
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by Corp »

of bij het starten kakt de spanning vreselijk in, dat al nagekeken?
oldsv8diesel
Posts: 372
Joined: Wed May 02, 2012 12:31 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by oldsv8diesel »

ik heb een keer een ingebrand main relais gehad bij een amerikaan met injectie, gevolg zeer moeilijk starten, geen vermogen en allemaal vreemde klachten, 10 euro nieuw relais en weg ellende
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by Lennard »

ik heb de bougies er uit gehad ( wat een k*t werk ) en deze zijn recent vervangen.
De vonk heb ik gewoon met het oog gekeken en is de 1e keer vrij fel en daarna kakt ie in en word het een dun oranje vonkje ( op een nieuwe bougie met 0.8 mm elektrode afstand ) De bougie's die er in zitten zijn iridium bougies met een 1.5 mm gap ( hoort er in )

Dit heb ik getest met een nieuwe bougiekabel rechtstreeks aan de bobines

de spanning naar de module gaat tijdens het starten van 12.4 v naar rond de 11v ( met nieuwe en opgeladen accu )
op de + van de bobines meet ik tijdens het starten vergelijkbaar

injectors gaan gewoon open, getest met een led licht en hetzelfde geld voor het aan massa leggen van de bobine's
benzine druk is 45 psi en tijdens starten 40.

dat relais is een goede, ga ik van het weekend ff mee aan de gang
Camatruder
Posts: 77
Joined: Sun Dec 30, 2012 3:50 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by Camatruder »

Zitten bougiekabels wel op de juiste klemmen (ontstekingsvolgorde) op de verdeler?
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by Lennard »

ok, ben vandaag weer verder gegaan met er mee,

heb de compressie ook ff gemeten en zit tussen de 9 en 10 bar met een open gasklep op alle 6 de cilinders
Heb ook om te testen de injectors ff ontkoppeld om het verzuip effect te voorkomen tijdens het starten.

Met start spay slaat ie kort aan en valt na 1 sec weer uit, Auto geeft geen VATS storing oid aan.

Heb nu een ook een andere computer er aan gehangen maar dit heeft ook geen resultaat.

ik heb nog steeds op de aansturing van de bobine een goede puls en de spanning tijdens het starten zit rond de 11/10.5 volt ( wat naar de bobine's gaat )

ik begin toch de bobines te vermoeden en heb net andere besteld en ook een andere krukassensor.

Mvg Lennard
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by Collector »

stomme vraag misschien maar er zit niet zoiets als een elctronische startblokkering op?
Die bus van mij heeft dat nl ook kan wel starten maar valt na een second ongveer uit, pak ik de goede sleutel waarop die is ingeleerd dan is het starten en rijden met die hap.
MotiV8
Posts: 1141
Joined: Thu Sep 08, 2005 9:25 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by MotiV8 »

Lennard wrote:....................
heb de compressie ook ff gemeten en zit tussen de 9 en 10 bar met een open gasklep op alle 6 de cilinders
................
Dat is niet veel ....
Een 9:1 cr motor heeft gemiddeld 12 - 12,5 bar, zelfs na 2 weken stilstand zonder olie op de zuiger....

Als jij een beetje olie op de zuigers doet en dan weer de compressie meet, gaan de waardes dan omhoog ??
Lennard
Posts: 3520
Joined: Mon Feb 06, 2006 3:57 pm

Re: 1999 camaro v6 zeer zwakke vonk

Post by Lennard »

Ben dr uit,

de 'nieuwe' ontstekings module kwam stuk uit de doos,
na een omruil had ik wel een goede vonk echter wilde ie nog steeds niet aan en stond ie te verzuipen
Dit kwam blijkbaar MAF sensor niet goed werkte. zo erg dat ie ie hem helemaal vol gooit met benzine zonder dat er een storingslampje van gaat branden.

eindelijk opgelost, waren dus toch 2 problemen tegelijk
bedankt voor het mee denken

Groeten Lennard
Post Reply