Lak vraagje.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Lak vraagje.

Post by Homer »

Ik heb deze auto pas, dus het een en ander in orde maken, ik denk ik ga de auto eens poetsen, goed bezig dus, en nu help !

Onder het poetsen vond ik de lak op sommige plaatsen wat ruw aanvoelen, na een inspectie met een loep denk ik dat de auto bij de vorige eigenaar een keertje in een vonkenregen van een slijptol heeft gestaan, en daarna in de regen, met als gevolg dat de metaal splinters nu vastgeroest zitten op de lak, de vraag hoe gaat dat eraf, voordat het verder roest en de lak beschadigt
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: Lak vraagje.

Post by mercury1970 »

Zou op een niet al te zichtbare plek (als dat mogelijk is) proberen met een zware cleaner, denk aan de rode Commandant...... cirkelvormige bewegingen met een zachte doek..... wordt lastig, suc6 !
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Lak vraagje.

Post by Homer »

Het houd me bezig :cry: hier iemand ervaring mee of een gedachte erbij

http://www.driven2shine.eu/carpro-iron-x-500ml

Ik heb zulk soort middelen in het verleden wel eens gehad voor velgen te reinigen, maar dat was niet goed voor het milieu, en als je wat morste op je huid had je de komende twee dagen jeuk op die plek.
americanhorsepower73
Posts: 79
Joined: Mon Aug 15, 2011 1:10 pm

Re: Lak vraagje.

Post by americanhorsepower73 »

Vroeger verwijderden we " vliegroest "met een kleiblok en dan polijsten (3 stappen ).
Laatst kwam een vertegenwoordiger met een nieuwe versie van de kleiblok .....een soort rubber pad.
Oppervlak inspuiten met rx20 ( Riwax ) en dan met de rubber pad cirkelvormige bewegingen maken.
Daarna polijsten .....
Werkt perfect .... Wel een dagje doorwerken.
Dit KAN een oplossing zijn voor uw probleem.....maar zonder de lak te zien is het vanop afstand een beetje nattevinger werk.
Succes !
olof
Posts: 1296
Joined: Tue Feb 02, 2010 3:29 pm

Re: Lak vraagje.

Post by olof »

americanhorsepower73 wrote:Vroeger verwijderden we " vliegroest "met een kleiblok en dan polijsten (3 stappen ).
Laatst kwam een vertegenwoordiger met een nieuwe versie van de kleiblok .....een soort rubber pad.
Oppervlak inspuiten met rx20 ( Riwax ) en dan met de rubber pad cirkelvormige bewegingen maken.
Daarna polijsten .....
Werkt perfect .... Wel een dagje doorwerken.
Dit KAN een oplossing zijn voor uw probleem.....maar zonder de lak te zien is het vanop afstand een beetje nattevinger werk.
Succes !

:!:
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: Lak vraagje.

Post by Corp »

of de vorige eigenaar heeft langs 't spoor geparkeerd. Heb dat ook gehad, hele auto onder de roest spikkels en een drama om eraf te krijgen, met een clay bar gedaan.
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Lak vraagje. Update

Post by Homer »

Het topic is al wat ouder, maar er komt weer beweging in de zaak. Eerst bij een autoschade bedrijf geweest met het probleem, en toen doorgestuurd naar een poetsbedrijf, en auto wordt komende week "gekleid" en dan moet het opgelost zijn. :(

Wat is kleien , grondig reinigen van je lak, dit laat wat sporen na, dus dan polijsten van de lak , en dan nog een sealer (wax) aanbrengen, en de auto ziet er weer netjes uit. Afwachten dus :thumbs:

Dus americanhorsepower zat al in de goed richting ;) :thumbs:
Homer
Posts: 1318
Joined: Thu Oct 07, 2004 10:53 pm

Re: Lak vraagje.

Post by Homer »

Zo auto net opgehaald, en de lak is zo glad dat mijn brandstofverbruik met 10% is afgenomen, dit alles door minder luchtweerstand :D Het resultaat mag er zijn, van een spikkeltjes veld naar een glad oppervlakte, op de hele auto nu nog 3 plekjes waar het metaal dus te lang op de lak heeft gezeten en door de lak is gegaan, jammer maar dit wordt mooi bijgetikt met een penseeltje van een haartje ;)

Ben er weer super blij mee, en kan eigenlijk iedereen aanraden om je auto eens een keertje te laten kleien, naar een jaartje of vier gewoon poetsen wassen. Het resultaat vind ik verbluffend.
boyanka
Posts: 3067
Joined: Thu May 31, 2007 9:40 pm

Re: Lak vraagje.

Post by boyanka »

:thumbs: wat kost dat kleien?
sjak_brak
oppressing the masses
Posts: 30956
Joined: Thu Jul 22, 2004 11:04 am

Re: Lak vraagje.

Post by sjak_brak »

Blokje goede autopoetsklei kost ca. 15-25 euro.

Zelf gebruik ik klei eigenlijk vooral om de voorruit goed zuiver te krijgen. Je gebruikt het dan iets anders dan op lak.

Mbt auto kleien: wagen wassen, kleien, en dan evt sealen en/of in de wax zetten is klein middagje werk met zn 2en. Wax van Collinite is aanrader, eenvoudig aan te brengen/af te nemen, zeer zuinig in gebruik, en blijft vrij lang zitten en maakt dus een sealer deels overbodig.

Je kan het natuurlijk uitgebreider maken, door ook nog een paintcleaner en polijstbeurt etc in het programma op te nemen, maar zelf vind ik dat beetje onzinnig voor een wagen die altijd buiten staat.
Post Reply