een paar vragen :)

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

een paar vragen :)

Post by mercury-capri »

Hoi,

Wellicht kunnen jullie me helpen met een paar dingen :)

Gaat om mijn camaro uit 74. Rij al een tijdje mee rond en had toch een paar vragen over bepaalde dingen die ik steeds uitstelde.
Wellicht dat jullie mij kunnen helpen met sommige vragen...

Ten eerste over de bak, pook/schakel om precies te zijn
Deze zogenaamde b&m shifter (th350) (foto 1) kan je handmatig schakelen...

Is deze alleen gemaakt voor 1 naar 2,2 naar 3? Of kan je gewoon rijden en lekker heen en weer schakelen :D .
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Andere vraagje is als auto warm is, dat staionair rond 1000rmp idle en op de rem in D iets lager.
Op foto 4, kan ik volgens mij een schroef draaien dat hij wat lager komt...Op zich heb ik geen last..
maar niet niet wat een "normale" afstelling voor dit auto is :)


stationair en geremd op D.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Andere vragen over mij "elektrische" benzinepomp. Mijn eerste Amerikaan met zo'n pomp.
Als ik het contact draai, dan hoor ik hele harde tikken/kloppen? Als ik bij een stoplicht sta dan ook ik hem af en toe?
is dit normaal?




zie foto 4

Mag je deze trouwens ook starten met gaspedaal in half of helemaal ingetrapt?

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


Andere vraag over de temperatuur van de auto. Ik woon in de binnenstad van den haag dus sta vaak stil :D .
Na een tijd komt deze richting 210 en in de zomer verder dan dat (als het boven 25 graden buiten is)

(zie foto 5 en 6)
Nu kan ik bijna 2 vuisten tussen de radiateur en ventilator zetten? Dit lijkt me een behoorlijke afstand?
Zou een koeltunnel veel helpen..?

Tevens krijg ik de dop van de radiatordop er niet eraf :D . Duwen trekken draaien niks helpt? Doe ik iets verkeerd of WD40 erop en een watertang erop los laten..

Eventueel voor de toekomst

http://www.ebay.com/itm/4-ROW-ALUMINUM- ... wv&vxp=mtr

(dit is wel een duurdere, mochten jullie goedkope adressen weten dan zie ik ze graag) :)


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
iemand nog enig idee wat voor '"soort" v8 dit is? lijkt wel een 5.0 (blauw schijnt 5.0 te zijn?)
blokcode camaro? (vanaf 7 seconden te zien)



Helaas niet echt goed leesbaar, wellicht dat iemand het toch herkent :)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

foto 1
Image

foto 2
Image

foto 3 links carb
Image

foto 4 rechts carb (zie circel)
Image

foto 5 radiateur
Image

foto 6 temp
Image
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: een paar vragen :)

Post by Corp »

achterop t blok staat 5.0L of 5.7L als t 1 van die 2 is. Bestuurderskant, helemaal achter waar de bak erop gaat. (achter de cilinderkop en dan pal boven t oliefilter)

https://goo.gl/photos/A7No7hGyhbWQU4V16

ff inzoomen, daar staat sgi (staat er bij jou niet op, spherical graphite inclusion) en 5.7

Stationair verstellen met de schroef op de linkage, De CirKel is de accelerator pomp, niet aankomen.
De schroef zit achter dat beugeltje waar de gaskabel aangaat

Dat geklop is zo'nm prul goedkoop knakenpompje. Zet er een gewone mechanische op, denk dat de oude is overleden. Die dingen kosten geen drol. Kijk ff of je er 1 met of zonder retour (burp line) hebt. dus 2 of 3 aansluitingen.

Starten bij koud, pedaal langzaam 1x in om de high idle cam erop te zetten, dan starten. Warm hoeft dat niet. (je hebt een trekchoke he? dus die ook open trekken, wel waardeloos...een heat stove of electrische is een stuk fijner)

Ja, een fan shroud helpt heel veel. Je hebt nu alleen een mooie maaier om vingers in te verliezen. OF je zet er een electrische op.

Rad dop hard indrukken met handpalm en draaien....of hij zit vast gerot.


Foto2, idd prulpompje, wel een mooi inline filter. Ziet eruit als een moroso filter. Die zijn eigenlijk voor olie en niet voor benzine (pre filter screen) kun je als prefilter houden, niet geschikt als enige filter. Open maken en kijken of er een grove rvs sok in zit of een klein papieren of rvs filtertje.

Er zit ook een filter op je bak koeler, dat zwarte geribbelde ding bij de radiator

Verder mis je t overloop vaatje en kotst t overschot koelwater bij uitzetting op de grond, dan heb jij bij koude motor een deels lege radiator.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: een paar vragen :)

Post by mercury-capri »

Hoi,

Thanks voor alle info :)

Ja ik heb een handmatige choke, loopt trouwens erg "hakkelig" op choke

Die bak koeler is vrij "nattig" dus na laten kijken die handel.

En inderdaad geen expansievat?? Waarom zou je deze willen eruit halen??

Ok dus een extra benzinefilter is geen extra overbodige luxe zo te lezen...
Alleen kijken waar ik deze tussen kan zetten.

Je hebt het over "grove rvs sok in zit of een klein papieren of rvs filtertje"
Als er een papieren in zit dan is het goed en hoeft er eventueel geen extra filter erbij?


Ok dus de "herrie" is omdat het geen top pomp is :). Gelukkig, want ik dacht dat hij aan zijn einde liep..

Maar voor de toekomst eventueel mechanische aanschaffen...
Last edited by mercury-capri on Tue Nov 03, 2015 12:46 pm, edited 1 time in total.
RedDustRiddle
Posts: 136
Joined: Tue Apr 09, 2013 9:27 pm

Re: een paar vragen :)

Post by RedDustRiddle »

Tussen de N, D, 2 en 1 kun je rijdend schakelen.
2 en 1 zijn berg en/of aanhanger versnellingen.
De R en Park zijn af te raden ;) (maar als t goed is beveiligd tijdens rijden).
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: een paar vragen :)

Post by Bromgabber »

Brandstofpomp zit lijkt wel rechtstreeks op je wielkuip gemonteerd?
Je zou hem in rubber kunnen monteren, misschien scheelt dat een hoop.
Dat hoog stationair lopen kan ook je high idle screw zijn, dacht dat die zo hete..
Schroefje wat je zie op foto 3, maar kijk eerst maar naar wat Corp zei/typte ;)
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: een paar vragen :)

Post by mercury-capri »

hoi,

thanks ga aan dat schroefje morgen ff pielen :)

Ook kijken of ik die verdomde dop van de rad af kan halen..

Goede tip van dat pomp, hij zit direct op wielkuip en dat resoneert door heel mijn auto nu ik er over denk inderdaad..


Vandaag een ander probleem :roll: . Ik heb van die luchtpompen laten plaatsen (Hi Jackers?) Auto stond heel hoog dus ik dacht beetje zakken.

Drukte 2x kort op het ventiel en alleen de linker kant zakte??? Is het omdat ik 2x kort drukte? Durfde niet meer verder te drukken, anders komt hij echt heel scheef te hangen :D. Lijkt mij dat hij evenredig moet zakken. Ik zag verder geen knellingen etc...

Morgen even naar de pomp kijken wat hij doet als ik hem weer op pomp... ik had begrepen dat 6bar de max is?
tinus tussengas
Posts: 144
Joined: Mon Apr 09, 2007 4:39 pm

Re: een paar vragen :)

Post by tinus tussengas »

Die hi jackers, zijn die van het merk Monroe ?
Dat zijn waardeloze dingen en zijn niet dicht te krijgen en blijven lucht lekken bij de aansluiting op de schokbreker zelf. Enigste oplossing is de aansluiting zo strak vast te draaien dat het slangetje dichtgeknepen zit. Monroe heeft de knelkoppeling in de wartel verwerkt, waardoor op het moment van vastdraaien het slangetje ook tordeerd, en zo dicht komt te zitten. Dat zal waarschijnlijk het geval zijn aan een kant bij jou, waardoor er maar een kant leegloopt. Dus even de aansluitingen op de hi jackers controleren.
Ik heb overigens ook onlangs hi jackers van Monroe gemonteerd gehad (zodoende de ervaring ), maar na 3 weken kloten om ze dicht te krijgen ze alsnog retour gestuurd. Of ik kreeg ze niet lekkage vrij, of hij zat zo strak dat er ook geen lucht meer in kon. Had al zo'n 13 jaar gabriel eronder en nooit problemen. Heb de monroe kunnen ruilen voor gabriel, en die zijn perfect. Die werken met een los knelringetje en twee rubberen ringetjes. Handvast draaien en al tijden prima op druk. Maximale druk ligt op zo'n 10 bar, maar dan is het geen rijden meer. Dan heb je alleen de lucht in je banden als veerweg. Ik heb er 5 bar in, en dan staat hij mooi op hoogte en veert gewoon lekker. Overigens zijn ze natuurlijk niet bedoeld als enigste veerring aan de auto. Eigenlijk moeten de bladveren het werk doen, maar zoals bij velen zullen deze wel doorgehangen zijn en alle druk nu op de hi jacker komt te staan. Zou dan ook eens overwegen om nieuwe bladveren te monteren.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: een paar vragen :)

Post by mercury-capri »

Hoi,

Ze zijn van AC Delco? wel een bekende naam, maar geen ervaring. Uberhaubt nooit highjackers gehad :)

Ik ben net naar de benzinepomp gereden. Eerst 5 bar daarna 5.5 bar, maar auto kwam niet omhoog? Ik durfde geen 6 bar te pompen...
Want volgens mij was voor deze 6bar max..

Of hebben ze me verkeerd ingelicht :-/

Hoe zie/herken ik trouwens "doorgehangen veren" :)

zie film




----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Radiatordop met watertang eraf weten te halen. Was wel vol maar water was transparant en beetje bruinig? Radiator leek roestig van binnen.
Dus nu serieus overwegen van een ander.

Tips mbt radiator type adressen welkom :)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
tinus tussengas
Posts: 144
Joined: Mon Apr 09, 2007 4:39 pm

Re: een paar vragen :)

Post by tinus tussengas »

In principe moet de auto redelijk op hoogte blijven staan zonder druk in de schokbrekers. Zodra de auto helemaal op z'n kont hangt als de schokbrekers leeg zijn dan zijn de bladveren wel doorgehangen. Schokbrekers dienen er alleen voor om de deining uit de auto te halen, niet om de hele carrosserie op te tillen.
Ik denk dat de aansluitingen van de hi jackers ergens te vast gedraaid zitten waardoor het slangetje dichtgeknepen zit en er ook geen lucht meer in kan. Normaal gesproken moeten de warteltjes handvast gedraaid zitten. Je kan eens kijken door een koppelingetje los te draaien en te kijken of er een los knelringetje om het slangetje zit of niet. Zo niet zal het een knelsysteem zijn in het warteltje zelf en dat is een waardeloos systeem. (mijn ervaring althans ). Die blijven lekken of je moet ze zo strak draaien dat er ook geen lucht meer in kan.
Zodra je de wartels iets losser draait zal je er waarschijnlijk wel weer lucht inkrijgen en zal hij ook weer recht staan. Normaal hoort er aan beide kanten evenveel druk te wezen. Draai de wartel aan de hoge kant maar eens iets losser dan zal waarschijnlijk de lage kant van de auto al iets omhoog komen.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: een paar vragen :)

Post by mercury-capri »

Hoi Tinus bedankt voor de info ik zal morgen even wartel draaien en kijken wat er gebeurd.
Roger
Posts: 131
Joined: Wed Mar 18, 2015 6:55 pm

Re: een paar vragen :)

Post by Roger »

Radiatordop met watertang eraf weten te halen. Was wel vol maar water was transparant en beetje bruinig? Radiator leek roestig van binnen.

hoi Mercury-capri

ik lees deze opmerking van jou aangaande de koelvloeistof en moet denken dat er soms onterecht gedacht word aan roest in de radiator.
vlgns mij kan dit ook duiden op 2 verschillende soorten koelvloeistof bij elkaar wat een bruine smurrie veroorzaakt hetgeen ook mogelijk schade kan opleveren aan pakkingen ed.
nou ben ik maar een leek op technisch gebied dus mogelijk zit ik er helemaal naast maar ik weet zeker dat er op dit forum mensen zijn die jou hierover uitsluitsel kunnen geven.

groeten
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: een paar vragen :)

Post by Bromgabber »

Kan kloppen Roger ;)
Maar vaak zit er gewoon veel roest in het water vanuit het hele blok en radiateurs, je kan het spoelen.
Vaak is het binnen de korste keren weer bruinig, tenzij je hem heel goed spoel.
mercury-capri
Posts: 370
Joined: Sun Nov 14, 2010 7:24 pm

Re: een paar vragen :)

Post by mercury-capri »

Hoi,

De wartels staan handvast, beetje lopen draaien en friemelen... nog niks gemerkt.

Image

Image


(film van de bladveren btw..:))


============================================================================================================================
Wat die radiator betreft...dat wordt flink spoelen :). Iemand nog tips mbt huis tuin keuken spullen om in te gooien en te rijden dan pas wisselen.?

Ook lees ik wat over waterwetter? Iemand ervaringen hiermee??


http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=74

zie foto en film

Image

muddy bandit
Posts: 659
Joined: Fri Feb 07, 2014 11:24 pm

Re: een paar vragen :)

Post by muddy bandit »

mercury-capri wrote: Wat die radiator betreft...dat wordt flink spoelen :). Iemand nog tips mbt huis tuin keuken spullen om in te gooien en te rijden dan pas wisselen.?
Schoonmaakazijn reinigt koelsystemen prima. ;)
Wel heel goed naspoelen om alle troep en azijnlucht eruit te krijgen. (en ook niet gek opkijken dat eens toegevoegde anti-lekmiddeltjes ook opgelost zijn en oude lekkages dus opnieuw lekken :D )
Bromgabber
Posts: 3057
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: een paar vragen :)

Post by Bromgabber »

En dat het evt aluminium opvreet ;)
Post Reply