principe achterlicht rem vs knipperlicht - deeltijd storing

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

principe achterlicht rem vs knipperlicht - deeltijd storing

Post by rulez »

--edit op 17 oktober ----

gister uitgebreidt getest, zodra ik remzieik alleenrechtsachter de lampjes branden, linksachter niet.
extra aarde draad gelegd van de lampunit naar chassis,maar geen resultaat.

zodra ik rem en de richtinaanwijzer naarlinks zet gaat linkerknipperlicht branden en het remlicht brand rechtsd welen links niet,
zet ik richting aanwijzer naar rechts dan gaat linkerrem licht branden,maar rechts brand remlicht gewoon en knipperlicht knippert ook.

wat ik nu ga proberen is om 1 van beide lampjes op remlicht te zetten en het ander lampje op enkel knipperen.
aangezien ik rechts wel altijd remlicht heb.
ik ga er dus vanuit dat de 4 kabels vanuit voren zijn voor : achteruitrij licht - remlicht - links knipperlicht - rechtsknipperlicht,hmm vraag ikmedirect af hoe het gewoon licht geschakeld wordt. Zou dus mogelijk dat het remlicht samen met het knipperlicht gestuurd wordt?

in de Ford manual staat weinig hierover,maar heb gelukkig nog beschikking overwat boekjes van de elcamino,wat het principe van achterverlichting niet veel zal verschillen.

----orig bericht -----
betreft wellicht het algemene principe van de achterverlichting van amerikanen, maar ik ben bezig met niet volledig werkende rem/knipperlichten aan de achterzijde van mijn Ford LTD 1972.

ik weet vanuit de motorfietsen dat je voor remlicht een oliedrukschakelaar hebt en voor knipperlichten een relais welk de "pulsen" afgeeft om je licht te laten knipperen.

nu is het bij de amerikaanse auto zo dat bij achterlicht, remmen en knipperlicht dit allemaal op eenzelfde lampje met 2 gloeidraadjes gebeurt.
aansturing gebeurt vanuit de lichtschakelaar, rempedaal en knipperlicht hendel op het stuur.

maar hoe is het principe nu, welke verbinbinden zijn er en welke handeling ontderbreekt de keten etcetc.

Ik heb de manual maar hierin staan alleen de verbindingen , niet welke zekeringen/automaatjes/diodes/relais etc ertussen zitten.
Last edited by rulez on Sun Oct 18, 2015 12:26 pm, edited 1 time in total.
mercury1970
Posts: 4067
Joined: Thu Oct 28, 2004 11:33 am

Re: principe achterlicht rem vs knipperlicht

Post by mercury1970 »

Misschien heb ik het mis, maar heeft die Ford niet zoals mijn Cougar aan de linkerzijde achter in de kofferbak een zwart kunststof bakje in de bedrading geknoopt waar een regeling inzit die het hele circus regelt ?
Corp
Posts: 5093
Joined: Tue Jan 25, 2005 1:23 pm

Re: principe achterlicht rem vs knipperlicht

Post by Corp »

Normaal is het een heel simpel systeem en wordt het remsignaal door het knipperlicht circuit (de clignoteur) gestuurd. Als je knippert zonder remmen is dan ook de sequentie precies omgedraaid met wanneer je de rem er wel op zet (vaak te zien aan dat de achterlichten precies uit sequentie knipperen van de voorkant) Simpel gezegd,....waar bij normaal knipperen de clignoteur de rem/knipperfillamenten bekrachtigd is het met e rem erop zo dat dit fillament uitgeschakeld wordt

Siumpel schema zoals het meestal is aangesloten

Image
rulez
Posts: 1975
Joined: Wed Nov 12, 2008 5:00 pm

Re: principe achterlicht rem vs knipperlicht

Post by rulez »

mercury1970 wrote:Misschien heb ik het mis, maar heeft die Ford niet zoals mijn Cougar aan de linkerzijde achter in de kofferbak een zwart kunststof bakje in de bedrading geknoopt waar een regeling inzit die het hele circus regelt ?

dit zou goed kunnen aangezien er aan die kant ook een klik of klak klinkt ls ik de rempedaal indruk......

helaas nog niet zo eigen met deze auto dat ik precies weet hoe alles zit, maar in de avonduurtjes maar eens overal in en onder kijken en wellicht ff een extra draad van knipperlichten voor naar achteren om mogelijkheden uit te sluiten.
rakkertje
Posts: 11
Joined: Wed Nov 06, 2013 11:55 pm

Re: principe achterlicht rem vs knipperlicht

Post by rakkertje »

Dat kastje achterin regelt alleen het 'lopen' van je knipperlicht.
Je remlichten gaan via je knipperlicht om je knipperlicht voorrang te geven op remlicht bij gelijktijdig gebruik.

m.vr.gr jack
Post Reply