THM350: in welke stand staat de bak?

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Niels
Posts: 2371
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:05 pm

THM350: in welke stand staat de bak?

Post by Niels »

Heren (dames?)
Om diverse redenen heb ik mij lange tijd niet op dit forum gemeld. Ook de Malibu heeft de afgelopen paar jaar maar een paar keer gereden :( Stilstand is achteruitgang. Tijd voor een opknapbeurt. Het eea lekt, en dat wil ik oplossen.
Te beginnen met de pakking rondom het schakelasje.

Image

Die dus. Dit is een 1979 THM350 GM automaat. De vraag is, kan ik, als ik het clipje bij de groene pijl in onderstaande foto verwijder, en daarna de moer bij de rode pijl losdraai, dit asje uit de bak pakken om die asafdichting eruit te wrikken? Of loopt die as intern ergens heen dat ik niet kan zien?

Image

Alvast bedankt,
Niels.

edit: bak is een THM350, blok is een 200 (M) sorry
Last edited by Niels on Wed Sep 09, 2015 9:23 pm, edited 1 time in total.
Pavement Pounder
Posts: 7963
Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm

Re: THM350 control shaft seal

Post by Pavement Pounder »

Ja daar lijkt het wel op.
Als je googled dan zul je dat ook wel lezen.
Bij de meeste bakken is dat geen seal maar een bushing.
Niels
Posts: 2371
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:05 pm

Re: THM350 control shaft seal

Post by Niels »

Thanks!
Had niet gegoogeld, dacht; ik vraag het aan de kenners dat werkt beter ;-)

Ik had het er al bijna uitgetrokken gister maar wilde het even controleren voor ik iets intern in die bak verneuk.

bak heeft het sowieso al niet makkelijk gehad de afgelopen tien jaar?
Image
camaro rs
Posts: 441
Joined: Mon Jun 30, 2008 9:51 pm

Re: THM350 control shaft seal

Post by camaro rs »

het is wel een oliekeerring
ik heb dit nog vervangen
kan er uit geprutst worden langs buiten zonder de bak open te doen
let op bij het monteren van een nieuw dat het niet beschadigd wordt door die platte kantjes op het asje

http://www.dailydrivers.eu/index.php?vi ... category=8
Niels
Posts: 2371
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:05 pm

Re: THM350 control shaft seal

Post by Niels »

Een tip hoe ik die eruit wip vanaf de buitenkant? Lompweg een scherpe schroevedraaier langs het asje of tussen de bak en de keerring?
Moest overigens 18 euro voor die keerring afrekenen hier in Zwijndrecht... :o vond het al duur maar ja je moet wat...
Niels
Posts: 2371
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:05 pm

Re: THM350 control shaft seal

Post by Niels »

nou
liggen f*cken met de schroevedraaier, wilde niet gaan, toen maar dat clipje los en geprobeerd die moer (zie boven) los te draaien maar ook dat zat er niet in (kippekracht icm op je rug liggen en de boel (platte kantjes aan asje) niet willen verneuken) maar: in dat proces is het zuigertje (dat met die S vastzit aan dat nokkenplaatje) verschoven en heb ik dat stangetje (naast de groene pijl zeg maar) onafhankelijk daarvan ook in- en uitgeschoven door het asje te verdraaien... als je begrijpt wat ik bedoel. Alles zit nu weer op de zelfde plek vast, tenminste, qua afstanden, maar maakt het uit dat ze tov elkaar verschoven zijn geweest? Ik denk/hoop van niet, maar kan ik nog iets controleren voor ik de bak weer dichtmaak?

ter info; de platte kanten van het asje staan weer haaks op de wereld, de veer staat in het eerste nokje en het plunjertje aan de S zeg maar staat weer op dezelfde afstand (12mm uit het huis)

Het keerringetje overigens uiteindelijk met wat grover geweld toch vanaf de buitenkant eruit gemold, nu staan er wel wat krassen op het asje dus het zal alsnog niet dicht zijn :(
Niels
Posts: 2371
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:05 pm

Re: THM350 control shaft seal

Post by Niels »

wat ik zeggen wil

Image

blauw is verschoven toen ze loszaten tov geel. Wel alles op dezelfde plek teruggemonteerd. Kan dit kwaad?
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: THM350 control shaft seal

Post by Renev »

Neuh maakt niks uit, asje effe beetje gladschuren als dat nog kan.
Collector
Posts: 935
Joined: Mon Nov 01, 2010 6:09 pm

Re: THM350 control shaft seal

Post by Collector »

volgende keer stukje pvc pijp over het asje heen tikken en dan pas de seal eruit wrikken.
Niels
Posts: 2371
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:05 pm

Re: THM350 control shaft seal

Post by Niels »

Maakt niks uit? Da's goed nieuws!! :D

En hoe kan ik nu voor de zekerheid controleren dat de bak in z'n N staat?
(Of P voor mijn part)
David - 71 camaro
Posts: 1054
Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm

Re: THM350 control shaft seal

Post by David - 71 camaro »

Of in 2 minuten met het juiste gereedschap....

Image
Image
Niels
Posts: 2371
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:05 pm

Re: THM350 control shaft seal

Post by Niels »

Tsja, goed gereedschap is het halve werk. Maar dat had ik dus niet. :(

Hoe dan ook, hoe controleer ik nu in welke stand die bak staat?

Wat mij bezighoud is dat ik de pook in N heb laten staan maar die tandkam aan het einde staat, wat ik eerder bij de P zou verwachten? :o

Alvast weer bedankt voor het meedenken!
Bromgabber
Posts: 3059
Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm

Re: THM350: in welke stand staat de bak?

Post by Bromgabber »

Als je de auto niet vooruit of achteruit kan duwen staat hij in ze P?
Renev
Posts: 1886
Joined: Sun Feb 24, 2008 12:29 pm

Re: THM350: in welke stand staat de bak?

Post by Renev »

Die hapjes waar dat rolletje in loopt zijn de standen van je bak.
Als je vanaf de buitenkant de bak bediend en je draait de hevel zover mogelijk rechtsom dan staat hij in P en elk klikje terug is de volgende stand.
Niels
Posts: 2371
Joined: Sun Apr 11, 2004 11:05 pm

Re: THM350: in welke stand staat de bak?

Post by Niels »

Rene,
Bedankt!

Het rare is dat ik meen die as niet verdraaid te hebben toen ik alles loshaalde, maar de pook nog steeds in N staat, terwijl die nokken toch doen vermoeden dat de bak nu in P staat.

Ik zal de boel stiekem toch wel verzet hebben met het loshalen denk ik :?

Komt goed, ik schroef het van de week weer in elkaar, het kan eigenlijk niet fout gaan lijkt me.
Post Reply