THM350: in welke stand staat de bak?
THM350: in welke stand staat de bak?
Heren (dames?)
Om diverse redenen heb ik mij lange tijd niet op dit forum gemeld. Ook de Malibu heeft de afgelopen paar jaar maar een paar keer gereden Stilstand is achteruitgang. Tijd voor een opknapbeurt. Het eea lekt, en dat wil ik oplossen.
Te beginnen met de pakking rondom het schakelasje.
Die dus. Dit is een 1979 THM350 GM automaat. De vraag is, kan ik, als ik het clipje bij de groene pijl in onderstaande foto verwijder, en daarna de moer bij de rode pijl losdraai, dit asje uit de bak pakken om die asafdichting eruit te wrikken? Of loopt die as intern ergens heen dat ik niet kan zien?
Alvast bedankt,
Niels.
edit: bak is een THM350, blok is een 200 (M) sorry
Om diverse redenen heb ik mij lange tijd niet op dit forum gemeld. Ook de Malibu heeft de afgelopen paar jaar maar een paar keer gereden Stilstand is achteruitgang. Tijd voor een opknapbeurt. Het eea lekt, en dat wil ik oplossen.
Te beginnen met de pakking rondom het schakelasje.
Die dus. Dit is een 1979 THM350 GM automaat. De vraag is, kan ik, als ik het clipje bij de groene pijl in onderstaande foto verwijder, en daarna de moer bij de rode pijl losdraai, dit asje uit de bak pakken om die asafdichting eruit te wrikken? Of loopt die as intern ergens heen dat ik niet kan zien?
Alvast bedankt,
Niels.
edit: bak is een THM350, blok is een 200 (M) sorry
Last edited by Niels on Wed Sep 09, 2015 9:23 pm, edited 1 time in total.
-
- Posts: 7963
- Joined: Fri Feb 06, 2004 8:24 pm
Re: THM350 control shaft seal
Ja daar lijkt het wel op.
Als je googled dan zul je dat ook wel lezen.
Bij de meeste bakken is dat geen seal maar een bushing.
Als je googled dan zul je dat ook wel lezen.
Bij de meeste bakken is dat geen seal maar een bushing.
Re: THM350 control shaft seal
Thanks!
Had niet gegoogeld, dacht; ik vraag het aan de kenners dat werkt beter ;-)
Ik had het er al bijna uitgetrokken gister maar wilde het even controleren voor ik iets intern in die bak verneuk.
bak heeft het sowieso al niet makkelijk gehad de afgelopen tien jaar?
Had niet gegoogeld, dacht; ik vraag het aan de kenners dat werkt beter ;-)
Ik had het er al bijna uitgetrokken gister maar wilde het even controleren voor ik iets intern in die bak verneuk.
bak heeft het sowieso al niet makkelijk gehad de afgelopen tien jaar?
Re: THM350 control shaft seal
het is wel een oliekeerring
ik heb dit nog vervangen
kan er uit geprutst worden langs buiten zonder de bak open te doen
let op bij het monteren van een nieuw dat het niet beschadigd wordt door die platte kantjes op het asje
http://www.dailydrivers.eu/index.php?vi ... category=8
ik heb dit nog vervangen
kan er uit geprutst worden langs buiten zonder de bak open te doen
let op bij het monteren van een nieuw dat het niet beschadigd wordt door die platte kantjes op het asje
http://www.dailydrivers.eu/index.php?vi ... category=8
Re: THM350 control shaft seal
Een tip hoe ik die eruit wip vanaf de buitenkant? Lompweg een scherpe schroevedraaier langs het asje of tussen de bak en de keerring?
Moest overigens 18 euro voor die keerring afrekenen hier in Zwijndrecht... vond het al duur maar ja je moet wat...
Moest overigens 18 euro voor die keerring afrekenen hier in Zwijndrecht... vond het al duur maar ja je moet wat...
Re: THM350 control shaft seal
nou
liggen f*cken met de schroevedraaier, wilde niet gaan, toen maar dat clipje los en geprobeerd die moer (zie boven) los te draaien maar ook dat zat er niet in (kippekracht icm op je rug liggen en de boel (platte kantjes aan asje) niet willen verneuken) maar: in dat proces is het zuigertje (dat met die S vastzit aan dat nokkenplaatje) verschoven en heb ik dat stangetje (naast de groene pijl zeg maar) onafhankelijk daarvan ook in- en uitgeschoven door het asje te verdraaien... als je begrijpt wat ik bedoel. Alles zit nu weer op de zelfde plek vast, tenminste, qua afstanden, maar maakt het uit dat ze tov elkaar verschoven zijn geweest? Ik denk/hoop van niet, maar kan ik nog iets controleren voor ik de bak weer dichtmaak?
ter info; de platte kanten van het asje staan weer haaks op de wereld, de veer staat in het eerste nokje en het plunjertje aan de S zeg maar staat weer op dezelfde afstand (12mm uit het huis)
Het keerringetje overigens uiteindelijk met wat grover geweld toch vanaf de buitenkant eruit gemold, nu staan er wel wat krassen op het asje dus het zal alsnog niet dicht zijn
liggen f*cken met de schroevedraaier, wilde niet gaan, toen maar dat clipje los en geprobeerd die moer (zie boven) los te draaien maar ook dat zat er niet in (kippekracht icm op je rug liggen en de boel (platte kantjes aan asje) niet willen verneuken) maar: in dat proces is het zuigertje (dat met die S vastzit aan dat nokkenplaatje) verschoven en heb ik dat stangetje (naast de groene pijl zeg maar) onafhankelijk daarvan ook in- en uitgeschoven door het asje te verdraaien... als je begrijpt wat ik bedoel. Alles zit nu weer op de zelfde plek vast, tenminste, qua afstanden, maar maakt het uit dat ze tov elkaar verschoven zijn geweest? Ik denk/hoop van niet, maar kan ik nog iets controleren voor ik de bak weer dichtmaak?
ter info; de platte kanten van het asje staan weer haaks op de wereld, de veer staat in het eerste nokje en het plunjertje aan de S zeg maar staat weer op dezelfde afstand (12mm uit het huis)
Het keerringetje overigens uiteindelijk met wat grover geweld toch vanaf de buitenkant eruit gemold, nu staan er wel wat krassen op het asje dus het zal alsnog niet dicht zijn
Re: THM350 control shaft seal
Neuh maakt niks uit, asje effe beetje gladschuren als dat nog kan.
Re: THM350 control shaft seal
volgende keer stukje pvc pijp over het asje heen tikken en dan pas de seal eruit wrikken.
Re: THM350 control shaft seal
Maakt niks uit? Da's goed nieuws!!
En hoe kan ik nu voor de zekerheid controleren dat de bak in z'n N staat?
(Of P voor mijn part)
En hoe kan ik nu voor de zekerheid controleren dat de bak in z'n N staat?
(Of P voor mijn part)
-
- Posts: 1054
- Joined: Mon Feb 09, 2004 2:30 pm
Re: THM350 control shaft seal
Tsja, goed gereedschap is het halve werk. Maar dat had ik dus niet.
Hoe dan ook, hoe controleer ik nu in welke stand die bak staat?
Wat mij bezighoud is dat ik de pook in N heb laten staan maar die tandkam aan het einde staat, wat ik eerder bij de P zou verwachten?
Alvast weer bedankt voor het meedenken!
Hoe dan ook, hoe controleer ik nu in welke stand die bak staat?
Wat mij bezighoud is dat ik de pook in N heb laten staan maar die tandkam aan het einde staat, wat ik eerder bij de P zou verwachten?
Alvast weer bedankt voor het meedenken!
-
- Posts: 3059
- Joined: Mon Mar 01, 2010 11:10 pm
Re: THM350: in welke stand staat de bak?
Als je de auto niet vooruit of achteruit kan duwen staat hij in ze P?
Re: THM350: in welke stand staat de bak?
Die hapjes waar dat rolletje in loopt zijn de standen van je bak.
Als je vanaf de buitenkant de bak bediend en je draait de hevel zover mogelijk rechtsom dan staat hij in P en elk klikje terug is de volgende stand.
Als je vanaf de buitenkant de bak bediend en je draait de hevel zover mogelijk rechtsom dan staat hij in P en elk klikje terug is de volgende stand.
Re: THM350: in welke stand staat de bak?
Rene,
Bedankt!
Het rare is dat ik meen die as niet verdraaid te hebben toen ik alles loshaalde, maar de pook nog steeds in N staat, terwijl die nokken toch doen vermoeden dat de bak nu in P staat.
Ik zal de boel stiekem toch wel verzet hebben met het loshalen denk ik
Komt goed, ik schroef het van de week weer in elkaar, het kan eigenlijk niet fout gaan lijkt me.
Bedankt!
Het rare is dat ik meen die as niet verdraaid te hebben toen ik alles loshaalde, maar de pook nog steeds in N staat, terwijl die nokken toch doen vermoeden dat de bak nu in P staat.
Ik zal de boel stiekem toch wel verzet hebben met het loshalen denk ik
Komt goed, ik schroef het van de week weer in elkaar, het kan eigenlijk niet fout gaan lijkt me.