Tikkend geluid in de motor.

Forum voor Technische vragen over Amerikaanse auto's.
Post Reply
Dennisdg
Posts: 4
Joined: Tue Sep 01, 2015 7:19 pm

Tikkend geluid in de motor.

Post by Dennisdg »

Hallo, ik heb al een tijdje een GMC C1500 Stepside single cab uit 1988, 350 5,7L Handgeschakeld en sinds kort zit er een tik in mijn motor. Eerst begon het met een paar tikken als ik hem starten maar na een paar seconden ging dat weer weg. Nu blijft hij constant een tikkend geluid maken. Ik ben zelf al opzoek geweest naar het geluid met een stuk ijzer die ik tegen mijn oor hield. Zelf denk ik dat het de kleppen zijn want rond dat gebied komt het geluid vandaan. Heeft iemand enig idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn?

Dennis
Touchwood
Posts: 273
Joined: Sun Dec 16, 2012 1:58 pm

Re: Tikkend geluid in de motor.

Post by Touchwood »

Hydraulische klepstoter, die blijft hangen? Veel te dikke motorolie? Sterk vervuilde te oude motorolie?
Jeeper
Posts: 88
Joined: Mon Sep 23, 2013 10:13 am

Re: Tikkend geluid in de motor.

Post by Jeeper »

Mischien hydrolische lifters vuil zwarte prut erin....
Wat ik ooit heb gelezen en ook heb gedaan tegen tikkende lifters in het verleden is:

200ml olie aftappen.....200ml ATF olie erin
Rijden voor een 25KM
Olie aftappen en nieuwe olie vullen met nieuw filter...

Bij mij hielp het perfect...wat de AAP freaks ervan vinden weet ik niet zo................sommige kennen dit vast wel ;)
Dennisdg
Posts: 4
Joined: Tue Sep 01, 2015 7:19 pm

Re: Tikkend geluid in de motor.

Post by Dennisdg »

Oke bedankt voor je reactie, ik zal even kijken of het helpt om mijn motorolie te vervangen :)
Dennisdg
Posts: 4
Joined: Tue Sep 01, 2015 7:19 pm

Re: Tikkend geluid in de motor.

Post by Dennisdg »

Ik heb nu de Motorolie helemaal vervangen en ook mijn kleppen afgesteld maar ik blijf toch een tik horen. het is er niet beter op geworden. Misschien is het toch iets anders?
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: Tikkend geluid in de motor.

Post by big dooley »

kan een tijdje duren eer het blokkie goed doorgespoeld is
hoeveel slag preload heb je gegeven bij het stellen?
Dennisdg
Posts: 4
Joined: Tue Sep 01, 2015 7:19 pm

Re: Tikkend geluid in de motor.

Post by Dennisdg »

big dooley wrote:kan een tijdje duren eer het blokkie goed doorgespoeld is
hoeveel slag preload heb je gegeven bij het stellen?
Als hij Top deadcenter stond heb ik hem vast gedraaid zodat de klep geen speling meer had en daarna nog een halve slag extra. Ik ben daarna een blokje gaan rijden dus ik denk dat het blok wel goed doorgespoeld is.
big dooley
Posts: 1095
Joined: Wed Feb 04, 2004 10:46 pm

Re: Tikkend geluid in de motor.

Post by big dooley »

het kan wel eens enkele honderden km's kosten eer het vuil uit de klepstoters is gespoeld, maar dat ligt aan de mate van vervuiling en de gebruikte intervallen van eerdere verversingen in het verleden...
ik weet zo gauw niet of jouw motor een rollernokkenas heeft, maar kan me herinneren dat gm daar wel meer preload voor gebruikten, maar dat zou je ff na moeten gaan
kleppen stellen moet met de klepstoter op de hiel van de nok... met de zuiger op tdc is dit niet echt het geval
ik draaide de motor met de hand rond totdat de inlaatklep van cil 1 vol open stond en stelde dan de inlaatklep van cil 6 en vice versa... hetzelfde geval met in en uitlaatkleppen tussen cil 8-5 4-7 en 3-2. als je een bepaalde volgorde aanhoud hoef je je krukas maar 2x rond te draaien (is bij mij een drama, vandaar)

bij het stellen draai ik de stoterstang tussen duim en wijsvinger, terwijl ik de moer rustig aandraai totdat er weerstand op de stoterstang komt, daarna een halve tot 3-kwart slag erbij

hou ook andere mogelijke oorzaken in het achterhoofd... een lekkende pakking van een uitlaatspruitstuk bijvoorbeeld, kan menig mens nogal flink foppen
Ary
Posts: 126
Joined: Sun Aug 28, 2011 9:32 pm

Re: Tikkend geluid in de motor.

Post by Ary »

big dooley wrote: hou ook andere mogelijke oorzaken in het achterhoofd... een lekkende pakking van een uitlaatspruitstuk bijvoorbeeld, kan menig mens nogal flink foppen
Dit is zonder meer een feit. :thumbs:
Ook bij mij was iedereen ervan overtuigd dat het een klep was die tikte. Toen ik het uitlaatspruitstuk loshaalde, bleek de pakking doorgeslagen.
Nieuwe erop en probleem opgelost.
Post Reply